Fiat modelem 124 Spider nawiązuje do otwartej wersji Fiata 124, którą produkowano między 1966 a 1985 rokiem. Tym razem jednak Fiat 124 Spider nie jest włoską konstrukcją i powstaje w Kraju Kwitnącej Wiśni na tej samej linii montażowej, co Mazda MX-5. Na szczęście w jego przypadku Włosi nie poprzestali na obgadaniu całej sprawy przy kolacji i naklejeniu w kilku miejscach własnego logo. Postarali się, żeby to auto nie przypominało z zewnątrz Mazdy i nawiązywało do kultowego poprzednika.
Jeśli kiedyś mieliście okazję przejechać się tamtym modelem, to wiecie, że jeździł przeciętnie. Tego samego nie można napisać o nowożytnej odsłonie Fiata 124 Spider. Fiat nie tylko bowiem przyprawił zawieszenie modelu, lecz także dodał własny silnik 1.4 turbo, który doskonale znamy z innych włoskich aut. To trochę zmieniło charakter lekkiego roadstera (odróżniło go od bliźniaczej Mazdy), ale tylko minimalnie. Bardzo charakterystyczny jest też wygląd modelu z długim przodem (trzeba na niego uważać podczas włączania się do ruchu) i bardzo krótkim tyłem (proste parkowanie z rozłożonym dachem).
Wnętrze Fiata 124 Spider nie jest duże, ale osoby o wzroście 185 cm mogą tu znaleźć przyzwoitą pozycję za kółkiem. Brakuje schowków, do tego jest dość ciasno, ale za to wnętrze pojazdu otula podróżujących, a kierowcy daje poczucie bliskiego obcowania z klasycznym roadsterem. Podczas uruchamiania 124 Spidera krótki lewarek zmiany biegów niemiłosiernie drży, co przywodzi na myśl bezkompromisowe auta sportowe. Bez dachu da się podróżować do 120 km/h, a gdy go zamkniemy (co jest banalnie proste), w miarę ciche rozmowy będą w kabinie słyszalne do 140 km/h. Do tego auto bardzo dobrze przekazuje informacje z drogi i zawsze wiemy, co dzieje się z przednimi kołami.
Mimo że Fiat 124 Spider jest odczuwalnie sztywniejszy od Mazdy, nie określiłbym go mianem auta pozbawionego komfortu. Silnik z turbosprężarką w zasadzie nigdy nie łapie zadyszki i moc 140 KM, którą oferuje, jest w sam raz do jazdy lekkim Fiatem. Do pełni szczęścia brakuje tylko szpery (seryjna w niemieckiej specyfikacji). Za to w Spiderze nie zastosowano niemal żadnych nowoczesnych systemów elektronicznych – są jedynie ABS, ESP i nieco przestarzała kamera cofania. Podstawowa wersja kosztuje 117 000 zł, Lusso aż 124 000 zł, i to naszym zdaniem największa wada tego modelu, bo 160-konne MX-5 kupicie już za 96 900 zł.
Fiat 124 Spider - to nam się podoba
Klimat tego modelu, wspaniała stylistyka, bardzo dobre właściwości jezdne, prosty w obsłudze dach, charakterystyka silnika.
Fiat 124 Spider - to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu (w porównaniu z Mazdą), brak szpery w polskiej specyfikacji, mało schowków w kabinie, niewielki bagażnik.
Fiat 124 Spider - nasza opinia
Jestem ciekaw, czy współczesna odsłona Spidera przetrwa chociaż ułamek czasu, przez który był produkowany jej protoplasta. Życzę jej tego z całego serca, bo lubię klasyczne roadstery.