Fiat wyłożył swoje znane karty na stół - design. Od początku renesansu włoskiej marki w ostatnich kilkunastu miesiącach pojawiło się na rynku kilka modeli, które śmiało zasługują na miano prawdziwych osobliwości. To z całą pewnością Grande Punto, Bravo, a przede wszystkim nowa "pięćsetka". Na to określenie zasługuje także Linea. Auto, które jest niemalże pod każdym względem niepowtarzalne.

Ładna sylwetka przypomina modele luksusowe, które niektórzy producenci nazwali czterodrzwiowym coupé. Fiat tego określenia nie stosuje, bo nie ma na nie zapotrzebowania. Ludzie zwracają uwagę na model Linea nawet i bez zbędnych zabiegów marketingowych. Wyważone kształty nadwozia identyfikują ten model z marką Fiat, ale przy tym na pierwszy rzut oka nie tak blisko z Grande Punto i Bravo. Przednia część nadwozia jest wyższa i wyraźnie zaokrąglona, a gdy zdecydujemy się na wybór wersji Emotion, to otrzymamy na nim jeszcze więcej elementów chromowanych. Okolice słupka A przypominają wyjściowe Grande Punto, ale rozstaw osi 2,6 metra, które dla rodzinnego sedana pasuje jak ulał, oznacza, że Fiat z nowym sedanem zmierza dalej poza granicę klasy małych sedanów.

Spojrzenie na tylną część tego pojazdu jest równie zaskakujące. Opływowe kształty i lekkość tej części przypomina coupé-kabriolet z nachylonym dachem. Boczny profil nie stanowi zatem żadnego rozczarowania.

Udany design dopełniają specjalnie do tego modelu zaprojektowane wieloelementowe obręcze kół z metali lekkich, na które producent oferuje także w opcji niskoprofilowe opony o rozmiarach 205/45 R17 (w wersji Emotion za dopłatą).

Wyższość funkcji nad formą

Piękno samochodu w przypadku modelu Linea idzie w parze z jego własnościami użytkowymi. Te pochwały należy rozpocząć od bagażnika, którego pojemność wynosi 500 litrów, przy praktycznych kształtach wnętrza i dobrym dostępie z zewnątrz podczas jego załadunku. Pod dnem bagażnika umieszczono pojemnik na koło zapasowe pełnych wymiarów, zestaw do reperacji przebitej opony, a także apteczkę i trójkąt ostrzegawczy.

Bagażnik można powiększyć po złożeniu tylnych siedzeń. Przyznać trzeba, ze powierzchnia, którą uzyskamy jest całkowicie do wykorzystania (dostatecznej wielkości otwór przejściowy).

Szerokość modelu Linea mieści się pomiędzy Grande Punto a Bravo, co jest zgodne z hierarchia tych modeli w ofercie Fiata. Miejsce na przednich i tylnych siedzeniach odpowiada rodzinnym wymaganiom, chociaż przyznać trzeba, ze dorośli na tylnych siedzeniach nie będą zbytnio szczęśliwi. Problem będą miały zapewne osoby o wzroście przekraczającym 175 cm, bo w tym przypadku kontakt głowy z podsufitka będzie nieunikniony.

Konstruktorzy zadbali, by kierowca mógł spędzić czas podróży w najlepszych dla siebie warunkach. W tym celu możliwe są różne położenia ustawień koła kierownicy i fotela kierowcy. Można poczuć się jak za kierownicą bardziej sportowych pod tym względem modeli jak Grande Punto czy Bravo.

Kierowca ma dobrą widoczność na zewnątrz, chociaż ze względu na stosunkowo wysokie nadwozie nie są widoczne skrajne płaszczyzny pojazdu. Mniej wprawni kierowcy mogą mieć problemy z zaparkowaniem w ciasnych miejscach i do tego celu warto zamówić dodatkowo system czujników parkowania umieszczony w tylnym zderzaku.

Jak to u Fiata bywa, wciąż można mieć zastrzeżenia do jakości materiałów wykorzystanych we wnętrzu pojazdu. Dotyczy to przede wszystkim deski rozdzielczej i elementów drzwi. Nie podobają nam się zwłaszcza elementy wykonane z błyszczącego tworzywa (w wersji podstawowej). Także design deski rozdzielczej może budzić zastrzeżenia, bo konkurenci znacznie odważniej podążają do przodu.

Jazda w duchu słabszego diesla

Marketing Fiata wybrał taką ofertę jednostek napędowych, by Linea była dostępna z jak najszerszą ich gamą. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych będą musieli zadowolić się znanym już powszechnie małym silnikiem o pojemności skokowej 1248 cm3 JTD Multijet, który w tym modelu sprawuje się przeciętnie zarówno na wolnych obrotach jak i podczas jazdy. Jego 66 kW i 200 Nm, to trochę za mało jak do auta o masie 1,2 tony i długości 4,58 m, a przy tym z możliwością dopełnienia o 500 kg (pasażerowie + bagaż). Jeździ się nim podobnie jak i Grande Punto. Trzeba dobrze nacisnąć gaz, bo puszczenie sprzęgła przy obrotach poniżej 2000 obr./min grozi zgaśnięciem silnika. Bowiem często na skrzyżowaniu rozsądek nie pozwala więcej przycisnąć.Przy wyższych obrotach odczuwamy przenoszenie się wibracji poprzez podłogę aż do koła kierownicy.

Przełożenia pięciostopniowej manualnej skrzyni biegów przygotowane są do wykonywania ciężkiej pracy. Jednak należy zapomnieć o cichej pracy tej 66 kW jednostki podczas szybszej jazdy autostradę, bo nawet na piątym biegu pracuje ona głośno. Po nagrzaniu silnika i niezbyt dynamicznej eksploatacji można osiągnąć zużycie oleju napędowego na poziomie 5,0 l/100 km. Jazda z prędkością 130 km/h i wykorzystywaniu obrotów na poziomie 3100 obr./min, to już zużycie 6 l/100 km. Najoszczędniejsza jazda dla tego silnika oznacza jazdę w przedziale 70-90 km/h, gdy nawet w ruchu mieszanym można osiągnąć zużycie 4,5 l/100 km oleju napędowego. Podczas redakcyjnych jazd testowych, gdy pokonaliśmy w równych warunkach eksploatacyjnych dystans 1500 km, średnie zużycie paliwa osiągnęło 6,2 l/100 km. Jest to wynik odczytany z komputera pokładowego.

Stosunkowo sztywne zawieszenie połączone zostało, w przypadku testowanego egzemplarza, z niskoprofilowymi oponami. Takiego połączenia nie zalecamy miłośnikom komfortowej jazdy, gdyż znacznie gorzej odczuwalne są małe nierówności nawierzchni, a podczas szybszej jazdy jest także z tego powodu głośniej.

Jednak własności jezdne nie są najgorsze, gdyż auta żwawo reaguje na ruchy koła kierownicy. W czym pomaga klasyczny hydrauliczny układ wspomagania. Do ostrych hamulców już właściciele samochodów marki Fiat chyba zdążyli przywyknąć. Jednak ten kto nie ma z nimi doświadczenia będzie potrzebował chwilę, bo poznać jego cechy na drodze.

Piękno to nie wszystko.

Najtańsza wersja Fiata Linea 1,4 Fresh na polskim rynku wyceniona została na 39 900 zł. Wersja 1.3 Multijet 16v Fresh kosztuje 49 900 zł, a 1,3 Multijet 16v MTA Dualogic to już wydatek 70 990 zł. Z całą pewnością fiat Linea stanowi ciekawa ofertę na polskim rynku w segmencie małych sedanów. Ze względu na stosunkowo krótki okres sprzedaży, trudno jeszcze przewidywać, czy auto to przyniesie spodziewany sukces producentowi.

Plusy

.udany design.dostępne ceny, dobra oferta najtańszego diesla.duża pojemność bagażnika.przestronne wnętrze

Minusy

.tylko pięciostopniowa manualna przekładnia w ofercie.głośne silniki.ograniczony komfort jazdy na 17-calowych kołach.uciążliwe działanie układu hamulcowego .wnętrze wygląda na zdjęciach lepiej niż w rzeczywistości

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 7
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 7
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 7
Widoczność do przodu 8
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 7
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 7
Głośność na niższych obrotach 7
Głośność na wyższych obrotach 7
Zużycie paliwa 8
Stopnie skrzyni biegów 7
Łatwość zmiany przełożeń 7
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 8
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 7
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 7
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 10
Możliwość załadunku bagażnika 7
Uniwersalność bagażnika 8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 7,57

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: wysokoprężny
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1248
Moc (kW / obr./min): 66 / 4000
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 200 / 1750
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 175
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 13.8
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.0 / 4.9
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 500 / 870
Pojemność zbiornika paliwa (l): 45
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1185 / 515
Rozmiar opon 205/45 R17
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4560
b) szerokość (mm): 1730
c) wysokość (mm): 1494
d) rozstaw osi (mm): 2603
e) rozstaw z przodu (mm): 1471
f) rozstaw z tyłu (mm): 1483
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 800 / 1050
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 670 / 900
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 990
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 880
k) szerokość z przodu (mm): 1460
l) szerokość z tyłu (mm): 1440
długość siedzenia z przodu (mm): 520
długość siedzenia z tyłu (mm): 490
wysokość oparcia z przodu (mm): 620
wysokość oparcia z tyłu (mm): 550
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK