Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Fiat Talento – van o wielu talentach

Fiat Talento – van o wielu talentach

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Następca Fiata Scudo – Talento – jest produkowany od 2016 roku we współpracy z koncernem Renault. W teście: wydłużona wersja osobowo-dostawcza ze 120-konnym turbodieslem. Sprawdzamy, do jakich celów można ją wykorzystać.

Fiat Talento 1.6/120 KM
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Igot Kohutnicki, Janusz Borkowski, Piotr Szypulski
Fiat Talento 1.6/120 KM
  • Fiat Talento bazuje konstrukcyjnie na Renault Traffic
  • 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM zapewnia dobrą dynamikę i rozsądne spalanie
  • na pokład Talento kombi L2H1 zabierzemy 8 osób i 1800 l bagażu

Fiat dawno już stracił pozycję lidera w sprzedaży aut osobowych, ale ma się bardzo dobrze wśród dostawczaków. Z krótką przerwą w 2018 r., od 12 lat jest numerem 1 w sprzedaży w tym segmencie. Podczas chwilowego spadku na 2. pozycję w ubiegłym roku wyprzedziło go Renault. Dlaczego o tym wspominamy? Bo testowane przez nas Talento to efekt porozumienia Renault i Fiata z 2014 roku, dotyczącego wspólnej produkcji samochodów użytkowych. Ten model to nic innego, jak zmodyfikowane Renault Traffic, sprzedawane od lipca 2016 roku. 

Fiat Talento – do wyboru dwie długości nadwozia

Fiat Talento występuje jako typowo użytkowy furgon lub osobowo-dostawcze kombi. W drugim przypadku do wyboru są dwie długości nadwozia (L1: 4999, L2: 5399 mm), różniące się też rozstawem osi (L1: 3098, L2: 3498 mm). Każdą z nich można nabyć z homologacją ciężarową N1 lub osobową M1, a maksymalna liczba osób, które zabierzemy na pokład, to 9. 

schemat wymiarów
schemat wymiarówŻródło: Auto Świat

Testowany przez nas pojazd to 8-miejscowa wersja kombi L2H1 M1, która jest w stanie zabrać przy komplecie podróżnych 1800 l bagażu. To niemal wymarzony pojazd na wakacje, bowiem pasażerowie mają do dyspozycji: pełnowymiarowe wygodne fotele (w 2. i 3. rzędzie kanapy) z podłokietnikami, dużą swobodę ruchów oraz mnóstwo przestrzeni na walizki. O komfort podróżowania dbają przyciemniane tylne szyby oraz seryjna klimatyzacja z dodatkowym sterowaniem temperaturą i nawiewem w ostatnich dwóch rzędach siedzeń. Jedyne rzeczy, których nam brakowało, to gniazdo 12 V w 2. rzędzie oraz drzwi przesuwne z lewej strony pojazdu.

Fiat Talento – nawet 4000 l bagażu

Gdy zechcecie wykorzystać Talento jako pojazd użytkowy, wystarczy złożyć ostatnią kanapę. Uzyskacie wtedy dodatkowe 1100 l przestrzeni ładunkowej. Jeśli nadal brakuje miejsca, to można zdemontować wspomnianą kanapę i uzyskać aż 4000 l, a jednocześnie zabrać 5 osób.

Podczas prowadzenia 5,4-metrowego Talento czuć jego dostawcze korzenie. Zwłaszcza na pusto auto podskakuje i jest wrażliwe na boczny wiatr. W miejskich manewrach nie pomaga także prawie 14-metrowa średnica zawracania. Gdy jednak poruszamy się z ładunkiem lub kompletem pasażerów, Talento pewnie trzyma się drogi. Jego 120-konny turbodiesel zapewnia wystarczającą dynamikę nawet podczas jazdy na autostradzie, ale w ruchu miejskim przeszkadzała nam dziura turbinowa, pojawiająca się przy niskich obrotach. Doceniliśmy za to dobre wyciszenie silnika i przede wszystkim niskie zapotrzebowanie na paliwo – średnie w teście 8 l/100 km.

Fiat Telanto to nam się podoba - duża ilość miejsca dla podróżnych i na bagaże, dobra dynamika, niskie spalanie, niezłe wyciszenie, dobra widoczność.

Fiat Talento to nam się nie podoba - turbodziura, hałas opływającego powietrza, niski komfort, dostawcze prowadzenie, materiały, kanapy przykręcone na śruby.

Fiat Talento – moim zdaniem

Talento to dobra propozycja dla firm poszukujących auta do transportu osób. Uważam jednak, że z racji dużych gabarytów, sposobu prowadzenia, jakości wykonania oraz nieregulowanej wzdłużnie kanapy nie jest to zbyt dobra alternatywa dla rodzin, które myślały o zamianie 7-osobowego kompaktowego vana na większy pojazd. 

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon rail
Pojemność skokowa (cm3)1598
Maks. moc (KM/obr./min)120/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)300/1750
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedni
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta215/65 R 16
Masa własna/ładowność (kg)1974/876
Masa przyczepy hamow. (kg)2000
Poj. bagażnika wg VDA (m3)1,8-4,0
Zbiornik paliwa/AdBlue (l)80/20

Osiągi

Prędkość maksymalna*169 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s
Średnie zużycie paliwa6,3 l/100 km
Emisja CO2165 g/km
Teoretyczny zasięg1270 km
Min. średnica zawracania13,7 m

Wyposażenie

WersjaKombi L2H1 Tourismo
Airbagi czołowe/boczne + kurtynyS/3570 zł
Tempomat/czujniki parkowaniaS/S
Czujniki deszczu/światełS/S
Podgrzewane lusterkaS/S
Pełnowymiarowe koło zapas.S
Przyciemniane tylne szybyS
Multimedia 7 cali i nawigacjaS
Ogrzewane przednie fotele860,00 zł
Klimatyzacja p. i t./nagrzew.S/3075 zł
Skórzana kierownicaS
Lakier metalik/św. przeciwmg.1720 zł/S

Ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji137 080 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna8 lat
Przeglądyco 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza147 340 zł (brutto)
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: