- Fiat Talento bazuje konstrukcyjnie na Renault Traffic
- 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM zapewnia dobrą dynamikę i rozsądne spalanie
- na pokład Talento kombi L2H1 zabierzemy 8 osób i 1800 l bagażu
Fiat dawno już stracił pozycję lidera w sprzedaży aut osobowych, ale ma się bardzo dobrze wśród dostawczaków. Z krótką przerwą w 2018 r., od 12 lat jest numerem 1 w sprzedaży w tym segmencie. Podczas chwilowego spadku na 2. pozycję w ubiegłym roku wyprzedziło go Renault. Dlaczego o tym wspominamy? Bo testowane przez nas Talento to efekt porozumienia Renault i Fiata z 2014 roku, dotyczącego wspólnej produkcji samochodów użytkowych. Ten model to nic innego, jak zmodyfikowane Renault Traffic, sprzedawane od lipca 2016 roku.
Fiat Talento – do wyboru dwie długości nadwozia
Fiat Talento występuje jako typowo użytkowy furgon lub osobowo-dostawcze kombi. W drugim przypadku do wyboru są dwie długości nadwozia (L1: 4999, L2: 5399 mm), różniące się też rozstawem osi (L1: 3098, L2: 3498 mm). Każdą z nich można nabyć z homologacją ciężarową N1 lub osobową M1, a maksymalna liczba osób, które zabierzemy na pokład, to 9.
Testowany przez nas pojazd to 8-miejscowa wersja kombi L2H1 M1, która jest w stanie zabrać przy komplecie podróżnych 1800 l bagażu. To niemal wymarzony pojazd na wakacje, bowiem pasażerowie mają do dyspozycji: pełnowymiarowe wygodne fotele (w 2. i 3. rzędzie kanapy) z podłokietnikami, dużą swobodę ruchów oraz mnóstwo przestrzeni na walizki. O komfort podróżowania dbają przyciemniane tylne szyby oraz seryjna klimatyzacja z dodatkowym sterowaniem temperaturą i nawiewem w ostatnich dwóch rzędach siedzeń. Jedyne rzeczy, których nam brakowało, to gniazdo 12 V w 2. rzędzie oraz drzwi przesuwne z lewej strony pojazdu.
Fiat Talento – nawet 4000 l bagażu
Gdy zechcecie wykorzystać Talento jako pojazd użytkowy, wystarczy złożyć ostatnią kanapę. Uzyskacie wtedy dodatkowe 1100 l przestrzeni ładunkowej. Jeśli nadal brakuje miejsca, to można zdemontować wspomnianą kanapę i uzyskać aż 4000 l, a jednocześnie zabrać 5 osób.
Podczas prowadzenia 5,4-metrowego Talento czuć jego dostawcze korzenie. Zwłaszcza na pusto auto podskakuje i jest wrażliwe na boczny wiatr. W miejskich manewrach nie pomaga także prawie 14-metrowa średnica zawracania. Gdy jednak poruszamy się z ładunkiem lub kompletem pasażerów, Talento pewnie trzyma się drogi. Jego 120-konny turbodiesel zapewnia wystarczającą dynamikę nawet podczas jazdy na autostradzie, ale w ruchu miejskim przeszkadzała nam dziura turbinowa, pojawiająca się przy niskich obrotach. Doceniliśmy za to dobre wyciszenie silnika i przede wszystkim niskie zapotrzebowanie na paliwo – średnie w teście 8 l/100 km.
Fiat Telanto to nam się podoba - duża ilość miejsca dla podróżnych i na bagaże, dobra dynamika, niskie spalanie, niezłe wyciszenie, dobra widoczność.
Fiat Talento to nam się nie podoba - turbodziura, hałas opływającego powietrza, niski komfort, dostawcze prowadzenie, materiały, kanapy przykręcone na śruby.
Fiat Talento – moim zdaniem
Talento to dobra propozycja dla firm poszukujących auta do transportu osób. Uważam jednak, że z racji dużych gabarytów, sposobu prowadzenia, jakości wykonania oraz nieregulowanej wzdłużnie kanapy nie jest to zbyt dobra alternatywa dla rodzin, które myślały o zamianie 7-osobowego kompaktowego vana na większy pojazd.
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 |
Maks. moc (KM/obr./min) | 120/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 300/1750 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 215/65 R 16 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1974/876 |
Masa przyczepy hamow. (kg) | 2000 |
Poj. bagażnika wg VDA (m3) | 1,8-4,0 |
Zbiornik paliwa/AdBlue (l) | 80/20 |
Osiągi
Prędkość maksymalna* | 169 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 165 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1270 km |
Min. średnica zawracania | 13,7 m |
Wyposażenie
Wersja | Kombi L2H1 Tourismo |
Airbagi czołowe/boczne + kurtyny | S/3570 zł |
Tempomat/czujniki parkowania | S/S |
Czujniki deszczu/świateł | S/S |
Podgrzewane lusterka | S/S |
Pełnowymiarowe koło zapas. | S |
Przyciemniane tylne szyby | S |
Multimedia 7 cali i nawigacja | S |
Ogrzewane przednie fotele | 860,00 zł |
Klimatyzacja p. i t./nagrzew. | S/3075 zł |
Skórzana kierownica | S |
Lakier metalik/św. przeciwmg. | 1720 zł/S |
Ceny/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 137 080 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata (b.o.) |
Gwarancja perforacyjna | 8 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 147 340 zł (brutto) |
Na pusto Talento jest podatne na boczny wiatr, powyżej 120 km/h przeszkadza szum powietrza opływającego auto. Precyzja prowadzenia typowa dla auta dostawczego.
Wydłużona wersja Talento kombi (L2H1) z rozstawem osi 3498 mm może przewieźć wygodnie 8 osób oraz ich wakacyjny bagaż.
Dwuskrzydłowe pełne drzwi, otwierane pod kątem 180 stopni, są seryjne. Podróże Talento polubiły też czworonogi.
Po podniesieniu kanapy 3. rzędu bagażnik
ma pojemność 2,9 m3, długość 1,4 m
i szerokość (min.) 1,24 m. Ładowność auta
wynosi 876 kg.
Nie zachwyca luksusowym wykończeniem, ale jest niezwykle praktyczny.
Talento kombi L2H1 ma prawie 5,4 m długości. Manewrowanie nim w ciasnych miejskich uliczkach nie jest zbyt wygodne. Mierzy na wysokość 1,97 m, a to oznacza że można nim wjechać do większości garaży podziemnych.
Miejsce pracy kierowcy jest wygodne, choć
nie ma gdzie odłożyć telefonu komórkowego. Skórzana kierownica seryjna, brązowe wstawki Lounge za dopłatą 246 zł.
Siedmiocalowe multimedia z nawigacją i gniazdem USB są w wersji Tourismo seryjne.
W górnej części deski rozdzielczej znajduje się zamykany schowek.
Wygodne przednie fotele z regulacją wysokości, podłokietnikami oraz
funkcją podgrzewania.
Dodatkowe sterowanie klimatyzacją
z tyłu docenia się zwłaszcza latem.
W 2. rzędzie znajduje się stała kanapa (ruchome tylko oparcie od strony drzwi).
Podłokietniki są także w 2. i 3. rzędzie. W obu wystarczająca ilość miejsca na nogi i nad głową.
120-konny turbodiesle zapewnia dobrą dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa.