• Fiat Talento bazuje konstrukcyjnie na Renault Traffic
  • 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM zapewnia dobrą dynamikę i rozsądne spalanie
  • na pokład Talento kombi L2H1 zabierzemy 8 osób i 1800 l bagażu

Fiat dawno już stracił pozycję lidera w sprzedaży aut osobowych, ale ma się bardzo dobrze wśród dostawczaków. Z krótką przerwą w 2018 r., od 12 lat jest numerem 1 w sprzedaży w tym segmencie. Podczas chwilowego spadku na 2. pozycję w ubiegłym roku wyprzedziło go Renault. Dlaczego o tym wspominamy? Bo testowane przez nas Talento to efekt porozumienia Renault i Fiata z 2014 roku, dotyczącego wspólnej produkcji samochodów użytkowych. Ten model to nic innego, jak zmodyfikowane Renault Traffic, sprzedawane od lipca 2016 roku. 

Fiat Talento – do wyboru dwie długości nadwozia

Fiat Talento występuje jako typowo użytkowy furgon lub osobowo-dostawcze kombi. W drugim przypadku do wyboru są dwie długości nadwozia (L1: 4999, L2: 5399 mm), różniące się też rozstawem osi (L1: 3098, L2: 3498 mm). Każdą z nich można nabyć z homologacją ciężarową N1 lub osobową M1, a maksymalna liczba osób, które zabierzemy na pokład, to 9. 

schemat wymiarów Foto: Auto Świat
schemat wymiarów

Testowany przez nas pojazd to 8-miejscowa wersja kombi L2H1 M1, która jest w stanie zabrać przy komplecie podróżnych 1800 l bagażu. To niemal wymarzony pojazd na wakacje, bowiem pasażerowie mają do dyspozycji: pełnowymiarowe wygodne fotele (w 2. i 3. rzędzie kanapy) z podłokietnikami, dużą swobodę ruchów oraz mnóstwo przestrzeni na walizki. O komfort podróżowania dbają przyciemniane tylne szyby oraz seryjna klimatyzacja z dodatkowym sterowaniem temperaturą i nawiewem w ostatnich dwóch rzędach siedzeń. Jedyne rzeczy, których nam brakowało, to gniazdo 12 V w 2. rzędzie oraz drzwi przesuwne z lewej strony pojazdu.

Fiat Talento – nawet 4000 l bagażu

Gdy zechcecie wykorzystać Talento jako pojazd użytkowy, wystarczy złożyć ostatnią kanapę. Uzyskacie wtedy dodatkowe 1100 l przestrzeni ładunkowej. Jeśli nadal brakuje miejsca, to można zdemontować wspomnianą kanapę i uzyskać aż 4000 l, a jednocześnie zabrać 5 osób.

Podczas prowadzenia 5,4-metrowego Talento czuć jego dostawcze korzenie. Zwłaszcza na pusto auto podskakuje i jest wrażliwe na boczny wiatr. W miejskich manewrach nie pomaga także prawie 14-metrowa średnica zawracania. Gdy jednak poruszamy się z ładunkiem lub kompletem pasażerów, Talento pewnie trzyma się drogi. Jego 120-konny turbodiesel zapewnia wystarczającą dynamikę nawet podczas jazdy na autostradzie, ale w ruchu miejskim przeszkadzała nam dziura turbinowa, pojawiająca się przy niskich obrotach. Doceniliśmy za to dobre wyciszenie silnika i przede wszystkim niskie zapotrzebowanie na paliwo – średnie w teście 8 l/100 km.

Fiat Telanto to nam się podoba - duża ilość miejsca dla podróżnych i na bagaże, dobra dynamika, niskie spalanie, niezłe wyciszenie, dobra widoczność.

Fiat Talento to nam się nie podoba - turbodziura, hałas opływającego powietrza, niski komfort, dostawcze prowadzenie, materiały, kanapy przykręcone na śruby.

Fiat Talento – moim zdaniem

Talento to dobra propozycja dla firm poszukujących auta do transportu osób. Uważam jednak, że z racji dużych gabarytów, sposobu prowadzenia, jakości wykonania oraz nieregulowanej wzdłużnie kanapy nie jest to zbyt dobra alternatywa dla rodzin, które myślały o zamianie 7-osobowego kompaktowego vana na większy pojazd. 

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Maks. moc (KM/obr./min) 120/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 300/1750
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 215/65 R 16
Masa własna/ładowność (kg) 1974/876
Masa przyczepy hamow. (kg) 2000
Poj. bagażnika wg VDA (m3) 1,8-4,0
Zbiornik paliwa/AdBlue (l) 80/20

Osiągi

Prędkość maksymalna* 169 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,3 l/100 km
Emisja CO2 165 g/km
Teoretyczny zasięg 1270 km
Min. średnica zawracania 13,7 m

Wyposażenie

Wersja Kombi L2H1 Tourismo
Airbagi czołowe/boczne + kurtyny S/3570 zł
Tempomat/czujniki parkowania S/S
Czujniki deszczu/świateł S/S
Podgrzewane lusterka S/S
Pełnowymiarowe koło zapas. S
Przyciemniane tylne szyby S
Multimedia 7 cali i nawigacja S
Ogrzewane przednie fotele 860,00 zł
Klimatyzacja p. i t./nagrzew. S/3075 zł
Skórzana kierownica S
Lakier metalik/św. przeciwmg. 1720 zł/S

Ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 137 080 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna 8 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 147 340 zł (brutto)