- Fiat Talento bazuje konstrukcyjnie na Renault Traffic
- 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM zapewnia dobrą dynamikę i rozsądne spalanie
- na pokład Talento kombi L2H1 zabierzemy 8 osób i 1800 l bagażu
Fiat dawno już stracił pozycję lidera w sprzedaży aut osobowych, ale ma się bardzo dobrze wśród dostawczaków. Z krótką przerwą w 2018 r., od 12 lat jest numerem 1 w sprzedaży w tym segmencie. Podczas chwilowego spadku na 2. pozycję w ubiegłym roku wyprzedziło go Renault. Dlaczego o tym wspominamy? Bo testowane przez nas Talento to efekt porozumienia Renault i Fiata z 2014 roku, dotyczącego wspólnej produkcji samochodów użytkowych. Ten model to nic innego, jak zmodyfikowane Renault Traffic, sprzedawane od lipca 2016 roku.
Fiat Talento – do wyboru dwie długości nadwozia
Fiat Talento występuje jako typowo użytkowy furgon lub osobowo-dostawcze kombi. W drugim przypadku do wyboru są dwie długości nadwozia (L1: 4999, L2: 5399 mm), różniące się też rozstawem osi (L1: 3098, L2: 3498 mm). Każdą z nich można nabyć z homologacją ciężarową N1 lub osobową M1, a maksymalna liczba osób, które zabierzemy na pokład, to 9.
Testowany przez nas pojazd to 8-miejscowa wersja kombi L2H1 M1, która jest w stanie zabrać przy komplecie podróżnych 1800 l bagażu. To niemal wymarzony pojazd na wakacje, bowiem pasażerowie mają do dyspozycji: pełnowymiarowe wygodne fotele (w 2. i 3. rzędzie kanapy) z podłokietnikami, dużą swobodę ruchów oraz mnóstwo przestrzeni na walizki. O komfort podróżowania dbają przyciemniane tylne szyby oraz seryjna klimatyzacja z dodatkowym sterowaniem temperaturą i nawiewem w ostatnich dwóch rzędach siedzeń. Jedyne rzeczy, których nam brakowało, to gniazdo 12 V w 2. rzędzie oraz drzwi przesuwne z lewej strony pojazdu.
Fiat Talento – nawet 4000 l bagażu
Gdy zechcecie wykorzystać Talento jako pojazd użytkowy, wystarczy złożyć ostatnią kanapę. Uzyskacie wtedy dodatkowe 1100 l przestrzeni ładunkowej. Jeśli nadal brakuje miejsca, to można zdemontować wspomnianą kanapę i uzyskać aż 4000 l, a jednocześnie zabrać 5 osób.
Podczas prowadzenia 5,4-metrowego Talento czuć jego dostawcze korzenie. Zwłaszcza na pusto auto podskakuje i jest wrażliwe na boczny wiatr. W miejskich manewrach nie pomaga także prawie 14-metrowa średnica zawracania. Gdy jednak poruszamy się z ładunkiem lub kompletem pasażerów, Talento pewnie trzyma się drogi. Jego 120-konny turbodiesel zapewnia wystarczającą dynamikę nawet podczas jazdy na autostradzie, ale w ruchu miejskim przeszkadzała nam dziura turbinowa, pojawiająca się przy niskich obrotach. Doceniliśmy za to dobre wyciszenie silnika i przede wszystkim niskie zapotrzebowanie na paliwo – średnie w teście 8 l/100 km.
Fiat Telanto to nam się podoba - duża ilość miejsca dla podróżnych i na bagaże, dobra dynamika, niskie spalanie, niezłe wyciszenie, dobra widoczność.
Fiat Talento to nam się nie podoba - turbodziura, hałas opływającego powietrza, niski komfort, dostawcze prowadzenie, materiały, kanapy przykręcone na śruby.
Fiat Talento – moim zdaniem
Talento to dobra propozycja dla firm poszukujących auta do transportu osób. Uważam jednak, że z racji dużych gabarytów, sposobu prowadzenia, jakości wykonania oraz nieregulowanej wzdłużnie kanapy nie jest to zbyt dobra alternatywa dla rodzin, które myślały o zamianie 7-osobowego kompaktowego vana na większy pojazd.
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 |
Maks. moc (KM/obr./min) | 120/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 300/1750 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 215/65 R 16 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1974/876 |
Masa przyczepy hamow. (kg) | 2000 |
Poj. bagażnika wg VDA (m3) | 1,8-4,0 |
Zbiornik paliwa/AdBlue (l) | 80/20 |
Osiągi
Prędkość maksymalna* | 169 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 165 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1270 km |
Min. średnica zawracania | 13,7 m |
Wyposażenie
Wersja | Kombi L2H1 Tourismo |
Airbagi czołowe/boczne + kurtyny | S/3570 zł |
Tempomat/czujniki parkowania | S/S |
Czujniki deszczu/świateł | S/S |
Podgrzewane lusterka | S/S |
Pełnowymiarowe koło zapas. | S |
Przyciemniane tylne szyby | S |
Multimedia 7 cali i nawigacja | S |
Ogrzewane przednie fotele | 860,00 zł |
Klimatyzacja p. i t./nagrzew. | S/3075 zł |
Skórzana kierownica | S |
Lakier metalik/św. przeciwmg. | 1720 zł/S |
Ceny/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 137 080 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata (b.o.) |
Gwarancja perforacyjna | 8 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 147 340 zł (brutto) |