Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Fiat Tipo kontra Skoda Rapid - co oferują topowe wersje?

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid - co oferują topowe wersje?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Fiat Tipo i Skoda Rapid z założenia mają być budżetowymi limuzynami – pakownymi i z prostą techniką. Ale jeśli dołoży się do tego mocne silniki i nieco komfortowego wyposażenia, zrobi się drogo...

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid - co oferują topowe wersje?
Zobacz galerię (24)
Auto Bild
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid - co oferują topowe wersje?

Auta, które nie kosztują majątku, nie są okraszone zbędnymi ozdobnikami i oferują prostą technikę służącą po prostu do jeżdżenia, stały się dziś rzadkością. Uważamy, że dwusprzęgłowa skrzynia, silnik biturbo i inteligentny napęd na 4 koła nie są potrzebne do szczęścia. Nie trzeba też siedzieć w wysokim SUV-ie, żeby cieszyć się dobrą widocznością. Skoda Rapid i Fiat Tipo wpisują się dokładnie w te ramy – to auta dla rozsądnych.

Fiat Tipo to klasyczny sedan, napędzany małym dieslem, z ręczną skrzynią biegów i konwencjonalnym zawieszeniem. Na pokładzie nie ma nawet denerwującego układu start-stop. Przy tylnej osi zastosowano prostą belkę skrętną i tak w ogóle – wiele podzespołów to rozwiązania bliższe autom miejskim niż kompaktowym. Tyle że Tipo mierzy aż 4,53 m długości i zabierze na pokład 5 dorosłych i 520 litrów bagażu.

Skoda Rapid to tak naprawdę wydłużona Fabia. Szczególnie łatwo widać to w szerokości kabiny: 1420 mm od „boczku do boczku” drzwi to parametr typowy dla segmentu B. Tipo oferuje w tym miejscu 1480 mm, czyli ma o 6 cm szerszą kabinę. Duże różnice występują także w konstrukcji klapy bagażnika: pokrywa Skody otwiera się razem z dużym pochylonym oknem, co oznacza, że mamy do czynienia z liftbackiem. Z kolei Tipo to sedan. Pod maską Rapida tkwi volkswagenowska konstrukcja, czyli 1,6-litrowe TDI o mocy 115 KM. Także tu zmieści się piątka dorosłych i jeszcze więcej bagażu niż w Fiacie: 550 l.

Skodę Rapid dobrze znamy, bo to częsty widok na naszych drogach. Ceny najprostszej wersji zaczynają się od 55 550 zł, ale jest ona bardzo ubogo wyposażona. Odmiana Style, którą otrzymaliśmy do testu, kosztuje z silnikiem 1.6 TDI 77 670 zł – robi się drogo. W środku Rapid jest urządzony w prosty sposób, żaden kierowca nie będzie miał kłopotów z obsługą poszczególnych funkcji. Fotele, chociaż z cienkiej pianki, odpowiednio podpierają ciało.

Silnik Skody został porządnie wyciszony, nawet przy niskich obrotach nie klekocze i dobrze „się zbiera”. Mechanizm zmiany biegów precyzyjnie działa, przełożenia wchodzą z właściwym oporem. Za to pedał sprzęgła dość ciężko pracuje, a to potrafi zmęczyć w ruchu miejskim.

Zawieszenie Rapida ma długi skok i jest dość miękkie. Takie zestrojenie sprawdza się na dziurawych nawierzchniach, ale podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy nadwozie mocno się przechyla. Można z tym jednak żyć, bo przecież takiego auta nie kupuje się po to, żeby agresywnie jeździć po zakrętach. Rodzina doceni wyważoną amortyzację nierówności, jazda będzie też bezpieczna: ESP bardzo przytomnie reaguje, skuteczne są także hamulce.

Żeby zatrzymać się z prędkości 100 km/h, Rapid potrzebuje niecałe 37 metrów – Tipo w tej samej próbie stawało o niemal 2 metry dalej, a to już trochę wstyd dla nowoczesnego auta. Fiat nie oferuje też żadnych asystentów jazdy, Skoda może mieć opcjonalnie na pokładzie układ zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (np. w mieście) i ostrzegający o grożącym zderzeniu przy wyższych (np. na autostradzie). Dopłata to 1200 zł.

W Tipo kierowcę wspierają tylko ABS i ESP – tego wymaga bowiem europejska homologacja. My z kolei wymagamy bardziej czytelnego ekranu multimediów. Opcjonalna nawigacja jest co prawda stosunkowo tania (1650 zł), ale niestety, wolno pracuje i ma nielogiczną obsługę. Lepiej zainwestować w porządny uchwyt do smartfona lub kupić akcesoryjny sprzęt renomowanej marki.

Za kierownicą Fiata Tipo do gustu przypadły nam fotele. Szkoda tylko, że nie mają odrobinę dłuższego siedziska, bo poza tym dobrze podpierają ciało. Gorsze wrażenie robią materiały wykończeniowe – tak samo twarde, jak w Rapidzie, ale gorzej spasowane i miejscami już skrzypią. Z racji konstrukcji nadwozia Tipo przegrywa z Rapidem pod względem bagażnika: mały otwór oznacza gorszy dostęp do wnęki.

Skoda RapidFita Tipo
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa1598 cm31598 cm3
Moc maksymakna115 KM/3500 obr./min.120 KM/3750 obr./min.
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500 obr./min.320 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h (testowe)10,1 s10,5 s
Prędkość maksymalna201 km/h199 km/h
Śr. spalanie testowe5,8 l/100 km5,4 l/100 km
Skrzynia biegówręczna 5b.ręczna 6b.
Napędprzedniprzedni
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)36,1/36,8 m37,9/38,6 m
Pojemność bagaznika550 l520 l
Masa rzeczywista/ładowność1289/451 kg1348/422 kg
Pojemność zbiiornika paliwa/zasięg55 l/945 km45 l/830 km
Długośc/szerokośc/wysokość4498/1706/1465 mm4532/1792/1497 mm
Rozstaw osi2602 mm2636 mm
Rozmiar opon testowanych aut215/45 R 16225/45 R 17
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat2 lata/8 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub co rokco 35 tys. km lub co rok
Cena podst. test. wersji/cena po doposaż.77 320/78 320 zł70 600/73 450 zł

Fiata i Skodę napędzają dieslowe jednostki o identycznej pojemności: 1598 cm3. Włoski silnik jest jednak bardziej żywiołowy i elastyczny. Potwierdzają to nasze pomiary – od 60 do 100 km/h Tipo rozpędza się na 4. biegu w 6 sekund, Rapid potrzebuje na to o 3,1 s dłużej. Fiat okazuje się też mniej spragniony. Na naszej trasie pomiarowej zużył średnio 5,4 l/100 km, natomiast wyposażona w układ start-stop Skoda spaliła 5,8 l/100 km. Fiatowi – zarówno w pomiarach dynamiki, jak i zużycia paliwa – pomaga 6-biegowa skrzynia.

Skoda poskąpiła Rapidowi przełożeń i musi sobie radzić z 5-stopniową przekładnią. Czesi jednak bardziej przyłożyli się do mechanizmu wybierania biegów – lewarek pracuje z właściwym oporem i precyzją, natomiast dźwignia w Fiacie potrafi od czasu do czasu haczyć.

Jeżeli ktoś nadal potrzebuje podpowiedzi przy wyborze jednego z tych aut, to Skoda oferuje z tyłu więcej miejsca na nogi wysokich pasażerów, a Fiat jest tam znacznie szerszy i kanapa lepiej podpiera uda.

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid - nasza opinia

Skoda Rapid i Fiat Tipo mają z założenia oferować dużo za niewiele – w testowanych odmianach okazują się tak drogie w zakupie, jak klasyczne kompakty. Skoda, choć jest na rynku już od 4 lat, nie dała się znokautować Fiatowi, który zaimponował nam przede wszystkim silnikiem. Remis, z delikatnym wskazaniem na Skodę.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - punktacja

NadwozieMaks. punktówSkoda RapidFiat Tipo
Przestronność z przodu402227
Przestronność z tyłu302220
Pojemność bagażnika252221
Ładowność1598
Widoczność201515
Fotele, pozycja kierowcy302324
Ergonomia obsługi201412
Jakość wykończenia201615
Suma punktów200143142
Napęd i zawieszenieMaks. punktówSkoda RapidFiat Tipo
Przyspieszenie251515
Elastyczność251420
Poziom hałasu1598
Skrzynia biegów151211
Zachowanie na drodze302524
Komfort jazdy302120
Układ kierowniczy151211
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców402720
Suma punktów200139132
KosztyMaks. punktówSkoda RapidFiat Tipo
Cena po doposażeniu503741
Utrata wartości1578
Zużycie paliwa302224
Wyposażenie - komfort302222
Wyp. - bezpieczeństwo301716
Ubezpieczenia1088
Gwarancja1587
Przeglądy201720
Suma punktów200138146
Wynik końcowy600420420
Miejsce w teście1.1.
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków