Auta o nadwoziu typu minivan stają się coraz bardziej popularne na europejskim rynku. Przestronne wnętrze w samochodzie o stosunkowo niewielkich gabarytach wydaje się być dla wielu producentów skuteczną receptą na sukces. Fiat swojego gracza w segmencie kompaktowych minivanów wprowadza stosunkowo późno (na polskim rynku Idea zadebiutowała w marcu br.). Rywalizować przyjdzie mu m.in. z Fordem Fusionem, Oplem Merivą czy Renault Modusem.

Nadwozie

Fiat Idea ma dość kompaktowe wymiary: niecałe 4 m długości, 1,70 szerokości i 1,66 m wysokości. Pod tym względem jest znacznie większy od Punto, a także od swojej bezpośredniej konkurencji. Jedynie Meriva jest nieznacznie dłuższa. Patrząc na niego, głównie z boku, można odnieść wrażenie, że widzimy znacznie powiększoną Pandę. Coś w tym jest, choć na upartego można znaleźć także podobieństwa do innych, większych kuzynów.

Nadwozie Idei jest przede wszystkim solidne i sprawia wrażenie bezpiecznego. Na uwagę zasługuje szeroki tył, spore koła, brak jakichś ostrych kształtów, spore przeszklenia, w tym szklany, przesuwany dach. W sumie stylistom udało się osiągnąć ładną sylwetkę, ale bez wątpienia bez jakichś fajerwerków.

Wnętrze

Łatwość wsiadania, przestronne wnętrze, jasność to pierwsze spostrzeżenia po zajęciu miejsca w kabinie. Siedzi się wysoko, co również poprawia widoczność. Jednak rzucają się w oczy także pewne niedociągnięcia. O ile jeszcze deska rozdzielcza jak i konsola centralna są ciekawie zaprojektowane, to już wykończenie przednich słupków, uchwytów grubymi plastikami sprawiają wrażenie niesolidnych, które dość łatwo mogą się połamać.

Kierowca i pasażerowie

Po zajęciu miejsca za kierownicą uwagę zwracają liczne rozwiązania typowe dla vanów czy też minivanów. Centralnie umieszczony zestaw zegarów niestety z nieco przymałymi wskaźnikami, dźwignia zmiany biegów pośrodku deski rozdzielczej, bliżej kierowcy, liczne schowki - dwa pojemne przed kierowcą i pasażerem, w podsufitce, wnęka pomiędzy przednimi fotelami, duże kieszenie w drzwiach, zwiększają funkcjonalnosć Idei. Jednak są też i mankamenty. Mimo wysokiej pozcyji, dużych szyb widoczność utrudniają podwójne przednie słupki, masywne tylne, dość małe boczne lusterka czy nawet zagłówki tylnej kanapy.

Zaletą Idei jest duża liczba (32) możliwych kombinacji aranżacji wnętrza, głównie jeśli chodzi o tylne siedzenia, choć może nie w takim stopniu jak w Oplu Merivie. Każdą z części asymetrycznie (40:20:40) dzielonej tylnej kanapy można oddzielnie przesuwać w przód i w tył, a także regulować kąt nachylenia każdego oparcia. Środkowe oparcie można złożyć, dzięki czemu uzyskamy w zależności od potrzeb wygodny podłokietnik albo stolik. Interesująca jest także możliwość złożenia przednich foteli, co pozwala uzyskać płaską powierzchnię świetnie nadającą się na krótką drzemkę.

Bagaż

Pojemność bagażnika w podstawowym ułożeniu tylnej kanapy nie zachwyca. Wynosi 320 l i jest zaledwie o 23 l większa od bagażnika Punto. Jednak wspomniana wyżej możliwość przesuwania i składania siedzeń stwarza dość spore pole manewru w tej kwestii. Przy złożonych i przesuniętych maksymalnie do przodu siedzeniach pojemność bagażnika wzrasta do 1.420 l. A dodatkowe złożenie oparć fotela pasażera pozwala na przewóz dość długich przedmiotów.

Jazda

Testowany przez nas Fiat Idea pod maską posiadał 1,4-litrowy silnik benzynowy rozwijający moc 95 KM. Niby powinno to wystarczyć, jednak czuć pewien niedosyt w dynamice czy też elastyczności testowanego modelu. Dopiero przypomnienie, iż mamy do czynienia jednak z autem rodzinnym, pozwala na inne, właściwe spojrzenie na osiągi. Tym bardziej, iż swoje prawdziwe oblicze jednostka pokazuje przy dość wysokim poziomie obrotów. A ponieważ wiadomo, z czym się to wiąże, więc nierzadko decydujemy się tu na pewien kompromis.

Ogólnie własności jezdne, poprzez większe wymiary, są nieco gorsze niż w Punto. Aby auto zbytnio nie przechylało się na zakrętach, zastosowano twarde zawieszenie. Jednak nie uchroniło to całkowicie przed uczuciem kołysania nadwozia, a z drugiej strony pogorszony został komfort jazdy. Manewrowanie Ideą na ciasnych parkingach, utrudnione przez niedostateczną widoczność, wspomaga funkcja City, dzięki której obrót kierownicą nie wymaga żadnego wysiłku.

Podsumowanie

Jako auto rodzinne Fiat Idea powinien sprawdzić się dobrze. Również w codziennym użytkowaniu nie powinniśmy narzekać na Ideę. Pewne zastrzeżenie w pierwszej chwili możemy mieć do ceny. Najtańsza wersja z silnikiem 1,4 kosztuje bowiem 46.210 zł, jednak w standardzie znajdziemy chociażby 4 poduszki powietrzne, ABS, elektryczne szyby, centralny zamek a nawet komputer pokładowy.

Zobacz więcej o modelu Fiat Idea