Już na pierwszy rzut oka można rozpoznać zmodernizowanego C-Maxa. W porównaniu z poprzednikiem z zastosowano dużą, trapezową atrapę chłodnicy, a reflektory mają nieco inny kształt. Inaczej zaprojektowano również tylne światła, które teraz prezentują się bardziej nowocześnie, a przy tym nadają autu elegancki wygląd.

Nowości pojawiły się również we wnętrzu, a najbardziej zauważalną jest brak mnóstwa przycisków na desce rozdzielczej. Udało się je wyeliminować, bo na pokładzie mamy teraz 8-calowy dotykowy ekran. To za jego pomocą obsługuje się część urządzeń pokładowych. Rzeczywiście obsługa jest teraz łatwiejsza, ale wciąż nie idealna. Dlaczego? Ponieważ wyświetlacz umieszczono zbyt daleko od kierowcy i sięganie do jej podczas prowadzenia okazuje się utrudnione, a poza tym niektóre ikonki są za małe żeby trafić w nie precyzyjnie za pierwszym razem – to za bardzo odwraca uwagę podczas prowadzenia pojazdu.

{ "copyright": { "note": "Igor Kohutnicki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "uuid": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "name": "Igor Kohutnicki", "idref": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32" } ], "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODY7MDA_/7784a8351b75c24b1fb18a005f3dc132.jpg", "uuid": "88b2e289-5e91-57db-960b-af7f7ea96917", "size": { "height": 683, "width": 1024, "bytes": 153943 }, "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "7784a8351b75c24b1fb18a005f3dc132", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Powody do zadowolenia dają natomiast: świetna widoczność we wszystkich kierunkach, wygodna pozycja za kierownicą, przestronne wnętrze oraz wygodne siedzenia. Jednak ta ostatnia cecha dotyczy tylko przednich foteli. Miejsca z tyłu mają wprawdzie mocno wyprofilowane boczki, ale siedziska (szczególnie środkowego fotela) okazują się za wąskie żeby zapewnić komfortowe podróżowanie.

Zastrzeżeń nie mieliśmy za to do części ładunkowej o pojemności 432-1684 l. To wystarczająca wielkość aby zmieścić urlopowy ekwipunek 4-osobowej rodziny. Na pokładzie testowanego egzemplarza nie zabrakło gadżetu w postaci elektrycznie obsługiwanej klapy. Podchodzicie do auta z ciężkimi walizkami, wystarczy ruch nogą w okolicy zderzaka, a klapa się otwiera. Wyjmujecie ciężkie walizki? Też nie ma problemu, bo znów wystarczy ruch nogą, a pokrywa sama się zamyka. Fantastyczne rozwiązanie.

{ "copyright": { "note": "Igor Kohutnicki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "uuid": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "name": "Igor Kohutnicki", "idref": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32" } ], "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NWQ7MDA_/76b67143b271e4db8e10e0d49352970b.jpg", "uuid": "18f7a39d-80f7-5bb7-b295-0bef88765d57", "size": { "height": 683, "width": 1024, "bytes": 123210 }, "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "76b67143b271e4db8e10e0d49352970b", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Nowością, która zagościła w C-Maksie po liftingu jest benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM. Dzięki niej samochód osiąga setkę już po 9,4 s. Jednak większe wrażenie niż dane producenta dają odczucia w trakcie jazdy. Podczas przyspieszania ma się wrażenie niebywałej lekkości pojazdu. W całym zakresie prędkości obrotowych samochód żwawo reaguje na wciskanie pedału gazu. Aż chce się dynamicznie jeździć.

Do tego dochodzi zaleta w postaci cichej pracy jednostki napędowej. Niezależnie czy podróżujemy po mieście czy w trasie dźwięk motoru nie jest natarczywy. Mniej optymistycznie prezentuje się zużycie paliwa. Co z tego, że producent obiecuje spalanie w mieście na poziomie 7,8 l/100 km skoro w rzeczywistości samochód potrzebuje 10-11 l/100 km. To zdecydowanie za dużo tym bardziej, że nawet spokojna jazda bez wykorzystywania możliwości silnika nie pozwala na uzyskanie lepszego wyniku.

Ford C-Max ma udanie zaprojektowane zawieszenie

Mamy do czynienia z vanem, a mimo tego podczas prowadzenia wyczuwa się sportową nutę. W trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów nadwozie nie przechyla się nadmiernie, a precyzyjny układ kierowniczy pomaga w opanowaniu auta w ekstremalnych sytuacjach. Jednocześnie konstruktorzy nie przesadzili w twardością układu jezdnego i pokonywanie nierówności odbywa się bez uszczerbku na komforcie jazdy.

Podsumowanie

Jedno jest pewne – Ford C-Max zmienił się wyraźnie na lepsze. To przede wszystkim zasługa dynamicznego i cichego silnika, dopracowanego zawieszenia oraz praktycznego nadwozia. Cieszą również gadżety w stylu kamery cofania, podgrzewanej kierownicy czy elektrycznie obsługiwanej klapy bagażnika. Natomiast niezbyt udana obsługa dotykowego ekranu to niewielki minus, który na pewno nie psuje przyjemności z prowadzenia. Większą niedogodnością jest zbyt wysokie zużycie paliwa.

Ford C-Max 1.5 EcoBoost Dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Pojemność 1499
Moc maksymalna 150 KM
Moment obrotowy 240 Nm
Pojemność bagażnika 432-1684 l
Zbiornik paliwa 55 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4380/1828/1626 mm
Przysp. 0-100 km/h 9,4 s
Skrzynia/napęd man. 6
Prędkość maksymalna 204 km/h
Średnie spalanie 7,8 l/100 km
Cena wersji Titanium 81 050 zł