- Ford Fiesta Active to off-roadowa stylizacja i prześwit większy o dokładnie 1,8 cm
- Tryb Slippery, czyli na śliską nawierzchnię poprawia trakcję w trudnych warunkach drogowych
- Mocny, 125-konny silnik EcoBoost zapewnia spory zapas mocy
Fiesta weszła do sprzedaży w ubiegłym roku, ale Ford nie spoczął na laurach i cały czas uatrakcyjnia ofertę tego miejskiego modelu. Obok zwykłych odmian Trend, Sync Edition i Titanium proponuje wersje: usportowioną ST Line, prestiżową Vignale oraz „uterenowioną” Active. Celowo wyraz „uterenowioną” ujęliśmy w cudzysłów, gdyż w rzeczywistości ta odmiana poza wyglądem nie ma nic wspólnego z offroadem.
Ford, żeby zachęcić klientów do zakupu Fiesty Active: używa nawet nazwy „crossover”, co może sugerować, że mamy do czynienia z zupełnie nowym modelem. Tak jednak nie jest. Active to bowiem karoseria Fiesty przyozdobiona jedynie nakładkami z tworzywa, osadzona o 18 mm wyżej niż w zwykłej wersji. Żeby poprawić efekt wizualny, projektanci zwiększyli także o 10 mm rozstaw kół. Takie rozwiązanie jest oczywiście znacznie tańsze w produkcji niż konstruowanie nowego modelu. Poza tym nie miałoby sensu ze względu na to, że Ford ma już w ofercie małego crossovera – EcoSporta.
Ford Fiesta Active – trudnego terenu lepiej unikać
Wyżej zawieszona Fiesta w offroadowej stylizacji zwraca uwagę. Ale zabiegi te mają również odzwierciedlenie w praktyce. Prześwit wersji Active wynosi w zależności od obciążenia od 130 do 152 mm, co z pewnością ułatwi pokonywanie Fiestą „śpiących policjantów” lub wysokich krawężników. Także podczas weekendowych wypadów do lasu nie będziemy musieli zastanawiać się, czy nie uszkodzimy podwozia w koleinie. Skoro już nawiązaliśmy do nieutwardzonych dróg, to inżynierowie Forda do jazdy w takich warunkach oraz na śliskiej nawierzchni proponują nam tryb Slippery, który zmienia ustawienia ESP i kontroli trakcji.
Ford Fiesta Active – wyżej wcale nie znaczy gorzej
Wyżej zawieszone nadwozie to także ukłon w stronę bardziej wiekowych odbiorców, którzy zwracają uwagę na łatwość zajmowania miejsca. Ale czy nie pogorszyło prowadzenia słynącej z dobrych właściwości jezdnych Fiesty? Po podwyższeniu środka ciężkości względem zwykłego modelu konieczne było utwardzenie zawieszenia. W efekcie wersja Active jest odrobinę sztywniejsza od zwykłych odmian, ale komfort nadal pozostał na całkiem dobrym poziomie. O wiele ważniejsze jest to, że Fiestę wciąż świetnie się prowadzi. Odrobinę większe wychyły nadwozia wyczują tylko ci kierowcy, którzy piszczą oponami na zakrętach, pozostali nadal będą mieli radość z prowadzenia jednego z najprecyzyjniejszych samochodów miejskich.
Frajdę z jazdy dał nam także silnik EcoBoost. Trzycylindrowy benzyniak spontanicznie reagował na nacisk pedału gazu w całym zakresie obrotów, co ważne, nie słabł nawet przy wysokich prędkościach autostradowych ani podczas jazdy z kompletem pasażerów.
Ford Fiesta Active – dobra dynamika, rozsądne spalanie
W czasie jazdy pozamiejskiej bez trudu można było zejść poniżej 6 l/100 km. Spalanie rosło o 1-1,5 l w mieście i na autostradzie, co uznajemy za całkiem rozsądny wynik. Oczywiście, kierowcy, którzy planują często korzystać z pełnych osiągów 125-konnego auta, muszą liczyć się z tym, że downsizingowe jednostki w przypadku takiego stylu jazdy potrafią być wyjątkowo paliwożerne.
Fiesta Active występuje wyłącznie z 5-drzwiowym nadwoziem, a jej ceny zaczynają się od 56 420 zł (benzyniak 1.0/85 KM). Testowy egzemplarz ze 125-konnym EcoBoostem to wydatek minimum 64 470 zł. Niemało, ale jednocześnie tylko o 4000 zł więcej od zwykłej Fiesty z identycznym napędem!
Ford Fiesta Active – to nam się podoba
Precyzyjny układ kierowniczy, stabilność z pełnym obciążeniem i przy dużych prędkościach, wygląd, dynamika, multimedia.
Ford Fiesta Active – to nam się nie podoba
Rywale oferują więcej miejsca w bagażniku i na tylnej kanapie, tylko dwa lata gwarancji, dopłata za systemy bezpieczeństwa.
Ford Fiesta Active – moim zdaniem
Niektórzy mogą poczuć się urażeni, że Ford próbuje im wmówić, że Fiesta Active to crossover. Oczywiście, nie jest nim, ale nam podoba się ten pojazd. Z kilku powodów: wygląda atrakcyjniej niż zwykła Fiesta, a jednocześnie nadal świetnie jeździ i co najważniejsze, ma rozsądną cenę.
Wyniki testu
0-50 km/h | 3,1 s |
0-100 km/h | 9,9 s |
0-130 km/h | 15,6 s |
Elastyczność | 60-100 km/h |
80-120 km/h | 12,4/16,6 s (5./6. bieg) |
Masa własna/ładow. (fabr.) | 1241/444 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,8/10,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,6 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 37,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 67 dB (A) |
przy 100 km/h | 71 dB (A) |
przy 130 km/h | 74 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,5 l/100 km |
Zasięg | 650 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 125/6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 170/1500-4500 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 10,4/191 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,0/113 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Marka i model opon test. auta | Continental ContiSportContact |
Rozmiar opon test. auta | 205/45 R 17 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 292-1093/42 |
Wyposażenie
Wersja | Active 2 |
6 airbag./tempomat/kamera | S/S/1150 zł |
Monitorowanie martwego pola | 1 500 zł |
Wsp. utrzymania pasa ruchu | S |
Multimedia Sync3 z nagł. B | S |
Klimatyzacja man./aut. + navi | S/3550 zł |
Czuj. zmęcz. kierowcy/aut. św. drog. | S/S |
Rozpozn. znak. drog./przyciem. szyby | S/500 zł |
Lakier metalizowany/alufelgi 17 cali | 1000 zł/S |
temp. adapt., unikanie kolizji z f. hamow. | 1 000 zł |
Gwarancja/ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej | 67 470,00 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys.km/rok |
Cena testowanego auta | 81 520 zł |
Zwiększenie prześwitu nie wpłynęło nega-
tywnie na prowadzenie. Dzięki temu pod-
czas parkowania można wjeżdżać na
krawężniki bez ryzyka uszkodzenia podwozia.
Elementy dekoracyjne w kolorze nadwo-
zia (wstawki na desce i tapicerce)
uatrakcyjniają wnętrze wersji Active.
Sync3 sprawnie działa i jest kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay.
Cały zastęp elektronicznych stróżów
– większość w opcji.
Na śliskiej nawierzchni można skorzystać z trybu Slippery, który zmienia ustawienia ESP i kontroli trakcji.
Większy prześwit oznacza wyżej zamocowane siedzisko, czyli łatwiejsze
zajmowanie miejsca.
Nadwozie Fiesty jest dość wąskie i nie rozpieszcza z tyłu przestrzenią.
Dobra jakość dźwięku dzięki nagłośnieniu
B&O (9 głośników, subwoofer, 675 W).