• Ford Fiesta Active to off-roadowa stylizacja i prześwit większy o dokładnie 1,8 cm
  • Tryb Slippery, czyli na śliską nawierzchnię poprawia trakcję w trudnych warunkach drogowych
  • Mocny, 125-konny silnik EcoBoost zapewnia spory zapas mocy

Fiesta weszła do sprzedaży w ubiegłym roku, ale Ford nie spoczął na laurach i cały czas uatrakcyjnia ofertę tego miejskiego modelu. Obok zwykłych odmian Trend, Sync Edition i Titanium proponuje wersje: usportowioną ST Line, prestiżową Vignale oraz „uterenowioną” Active. Celowo wyraz „uterenowioną” ujęliśmy w cudzysłów, gdyż w rzeczywistości ta odmiana poza wyglądem nie ma nic wspólnego z offroadem. 

Ford, żeby zachęcić klientów do zakupu Fiesty Active: używa nawet nazwy „crossover”, co może sugerować, że mamy do czynienia z zupełnie nowym modelem. Tak jednak nie jest. Active to bowiem karoseria Fiesty przyozdobiona jedynie nakładkami z tworzywa, osadzona o 18 mm wyżej niż w zwykłej wersji. Żeby poprawić efekt wizualny, projektanci zwiększyli także o 10 mm rozstaw kół. Takie rozwiązanie jest oczywiście znacznie tańsze w produkcji niż konstruowanie nowego modelu. Poza tym nie miałoby sensu ze względu na to, że Ford ma już w ofercie małego crossovera – EcoSporta. 

Ford Fiesta Active – trudnego terenu lepiej unikać

Wyżej zawieszona Fiesta w offroadowej stylizacji zwraca uwagę. Ale zabiegi te mają również odzwierciedlenie w praktyce. Prześwit wersji Active wynosi w zależności od obciążenia od 130 do 152 mm, co z pewnością ułatwi pokonywanie Fiestą „śpiących policjantów” lub wysokich krawężników. Także podczas weekendowych wypadów do lasu nie będziemy musieli zastanawiać się, czy nie uszkodzimy podwozia w koleinie. Skoro już nawiązaliśmy do nieutwardzonych dróg, to inżynierowie Forda do jazdy w takich warunkach oraz na śliskiej nawierzchni proponują nam tryb Slippery, który zmienia ustawienia ESP i kontroli trakcji.

Ford Fiesta Active – wyżej wcale nie znaczy gorzej

Wyżej zawieszone nadwozie to także ukłon w stronę bardziej wiekowych odbiorców, którzy zwracają uwagę na łatwość zajmowania miejsca. Ale czy nie pogorszyło prowadzenia słynącej z dobrych właściwości jezdnych Fiesty? Po podwyższeniu środka ciężkości względem zwykłego modelu konieczne było utwardzenie zawieszenia. W efekcie wersja Active jest odrobinę sztywniejsza od zwykłych odmian, ale komfort nadal pozostał na całkiem dobrym poziomie. O wiele ważniejsze jest to, że Fiestę wciąż świetnie się prowadzi. Odrobinę większe wychyły nadwozia wyczują tylko ci kierowcy, którzy piszczą oponami na zakrętach, pozostali nadal będą mieli radość z prowadzenia jednego z najprecyzyjniejszych samochodów miejskich.

Frajdę z jazdy dał nam także silnik EcoBoost. Trzycylindrowy benzyniak spontanicznie reagował na nacisk pedału gazu w całym zakresie obrotów, co ważne, nie słabł nawet przy wysokich prędkościach autostradowych ani podczas jazdy z kompletem pasażerów. 

Ford Fiesta Active – dobra dynamika, rozsądne spalanie

W czasie jazdy pozamiejskiej bez trudu można było zejść poniżej 6 l/100 km. Spalanie rosło o 1-1,5 l w mieście i na autostradzie, co uznajemy za całkiem rozsądny wynik. Oczywiście, kierowcy, którzy planują często korzystać z pełnych osiągów 125-konnego auta, muszą liczyć się z tym, że downsizingowe jednostki w przypadku takiego stylu jazdy potrafią być wyjątkowo paliwożerne. 

Fiesta Active występuje wyłącznie z 5-drzwiowym nadwoziem, a jej ceny zaczynają się od 56 420 zł (benzyniak 1.0/85 KM). Testowy egzemplarz ze 125-konnym EcoBoostem to wydatek minimum 64 470 zł. Niemało, ale jednocześnie tylko o 4000 zł więcej od zwykłej Fiesty z identycznym napędem! 

Ford Fiesta Active – to nam się podoba

Precyzyjny układ kierowniczy, stabilność z pełnym obciążeniem i przy dużych prędkościach, wygląd, dynamika, multimedia.

Ford Fiesta Active – to nam się nie podoba

Rywale oferują więcej miejsca w bagażniku i na tylnej kanapie, tylko dwa lata gwarancji, dopłata za systemy bezpieczeństwa.

Ford Fiesta Active – moim zdaniem

Niektórzy mogą poczuć się urażeni, że Ford próbuje im wmówić, że Fiesta Active to crossover. Oczywiście, nie jest nim, ale nam podoba się ten pojazd. Z kilku powodów: wygląda atrakcyjniej niż zwykła Fiesta, a jednocześnie nadal świetnie jeździ i co najważniejsze, ma rozsądną cenę.

Wyniki testu

0-50 km/h 3,1 s
0-100 km/h 9,9 s
0-130 km/h 15,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
80-120 km/h 12,4/16,6 s (5./6. bieg)
Masa własna/ładow. (fabr.) 1241/444 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,8/10,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,6 m
Hamow. ze 100 km/h gorące 37,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 67 dB (A)
przy 100 km/h 71 dB (A)
przy 130 km/h 74 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,5 l/100 km
Zasięg 650 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 998
Moc silnika (KM/obr./min) 125/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 170/1500-4500
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 10,4/191
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 5,0/113
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Marka i model opon test. auta Continental ContiSportContact
Rozmiar opon test. auta 205/45 R 17
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 292-1093/42

Wyposażenie

Wersja Active 2
6 airbag./tempomat/kamera S/S/1150 zł
Monitorowanie martwego pola 1 500 zł
Wsp. utrzymania pasa ruchu S
Multimedia Sync3 z nagł. B S
Klimatyzacja man./aut. + navi S/3550 zł
Czuj. zmęcz. kierowcy/aut. św. drog. S/S
Rozpozn. znak. drog./przyciem. szyby S/500 zł
Lakier metalizowany/alufelgi 17 cali 1000 zł/S
temp. adapt., unikanie kolizji z f. hamow. 1 000 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 67 470,00 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 20 tys.km/rok
Cena testowanego auta 81 520 zł