Doskonałe właściwości jezdne, atrakcyjna stylistyka nadwozia i funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze – to cechy, dzięki którym Focus stał się niezwykle popularnym autem nie tylko w Europie. Nowy model, wzorem poprzedników, powstał z myślą o sprzedaży w 120 krajach.
Tym razem jednak zaprojektowano globalną platformę, dzięki czemu w samochodach oferowanych na rynkach niemal całego świata wspólnych będzie aż 80 proc. części i podzespołów. Focus III generacji wchodzi do sprzedaży równolegle w Europie i Ameryce Północnej. Produkowany będzie w fabrykach Forda w Saarlouis (Niemcy) oraz w Michigan (Stany Zjednoczone). W połowie roku dołączy montownia w Sankt Petersburgu (Rosja), a na początku 2012 roku ruszy produkcja w Chongqing (Chiny). Na polski rynek przewidziano wszystkie trzy wersje nadwoziowe.
Walkę o utrzymanie pozycji najlepiej sprzedającego się samochodu kompaktowego Ford będzie realizował nie tylko zmasowanym atakiem na rynki całego świata. Przede wszystkim, stawia na wysoko zaawansowany technicznie produkt, który zapewne stanie się wyznacznikiem w tej klasie pod względem osiągów, ekologii oraz nowoczesnych systemów zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Ekologia i bezpieczeństwo - Focus, korzystający z zaawansowanych rozwiązań wspomagających pracę kierowcy, stał się nie tylko wyznacznikiem bezpieczeństwa w klasie kompakt, lecz także poligonem doświadczalnym dla pozostałych modeli Forda. Właśnie w tym modelu po raz pierwszy zastosowano system kamer, umożliwiający kierowcy m.in. bezpieczne utrzymanie auta na wybranym pasie ruchu, monitorowanie mijanych znaków drogowych czy też przełączanie świateł z mijania na długie oraz wspomagający koncentrację za kierownicą.
Innowacją w rodzinie Forda jest także system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach. Cena oraz dostępność poszczególnych układów uzależnione są od wersji wyposażeniowej.
Wersje: Ambiente, Trend, Trend Sport, Titanium - W pakietach znacznie taniej: Wnowym Focusie można mieć mnóstwo elektronicznych systemów, ale w ile z nich jest on seryjnie wyposażony? Na pewno na jego pokładzie znajdziemy cztery poduszki powietrzne i kurtyny chroniące pasażerów przednich i tylnych siedzeń oraz system kontroli trakcji i stabilności ESP. Owszem, jest nieźle, jednak podstawowa wersja nie ma w standardzie klimatyzacji. Cóż więc oferuje nam kompakt kosztujący 60 700 zł (cena 5-drzwiowego hatchbacka z silnikiem 1.6/105 KM)?
AMBIENTE (SILNIKI: 1.6/105 i 125 KM, FLEXI-FUEL, 1.6TDCi/95 KM): komputer pokładowy, fotel kierowcy z regulacją wysokości, elektr. ster. szyby przednie i lusterka, centralny zamek z pilotem, tylny spoiler w kolorze nadwozia, Ford Easy Fuel, felgi stalowe 16 cali, zestaw naprawczy kół, roleta bagażnika, radio z CD/MP3. OPCJE: klimatyzacja man. (4500 zł), podgrzewane fotele (900 zł), koło dojazdowe (200 zł), koło zapasowe (300 zł), hak holowniczy (2100 zł).
TREND (WSZYSTKIE SILNIKI, Z WYJĄTKIEM 1.6/182 KM, 2.0 TDCi/163 KM) – dodatkowo ma także: klimatyzację man., 4-ramienną skórzaną kierownicę, system Eco Mode (podpowiada moment zmiany biegów), sterowanie radiem z kierownicy. OPCJE – niektóre opcje jak w Ambiente oraz: system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach wraz z podgrzewaną przednią szybą (1600 zł), podgrzewane fotele (900 zł), podgrzewana przednia szyba (800 zł), tempomat (700 zł), szyberdach (2900 zł), autoalarm (1650 zł), duży spoiler (850 zł), relingi (800 zł), aluminiowe nakładki na progi (500 zł), siatka bagażnika (600 zł), nawigacja (3900 zł).
TREND SPORT (WSZYSTKIE SILNIKI) – dodatkowo ma także: światła przeciwmgielne, sportowe fotele, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego, podgrzewane lusterka, felgi aluminiowe 16 cali. OPCJE – większość opcji jak w Trend oraz: przyciemniane szyby tylne (800 zł), felgi aluminiowe 17/18 cali (400/1400 zł), radioodtwarzacz Sony (2000 zł), światła biksenonowe (3000 zł).
TITANIUM (WSZYSTKIE SILNIKI) – dodatkowo ma także: hill holder, czujnik deszczu, aut. zmiana świateł w reflektorach, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu, klimatyzacja automatyczna, przycisk rozrusznika Ford Power, fotel pasażera z reg. wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego, elektr. ster. szyby tylne, podgrzewana przednia szyba i dysze spryskiwaczy, tempomat, aluminiowe nakładki na progi, radioodtwarzacz Sony. OPCJE – niektóre opcje jak w Trend Sport oraz: system zapobiegający kolizjom (800 zł), „inteligentny” tempomat (3700 zł), felgi aluminiowe 17 cali (400 zł), nawigacja (1900 zł).
PAKIETY m.in.: Easy Driver 1 – czujniki parkowania z tyłu, elektr. ster. szyby i podgrzewane lusterka, (Trend – 1650 zł), Driver Assistant Plus – systemy: zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, BLIS, LKA, rozpoznawania znaków drogowych, monitorowania koncentracji kierowcy, aut. zmiany świateł; w Trend i Trend Sport także: elektr. ster. szyby, podgrzewana szyba przednia, czujnik deszczu, aut. ściemniające się lusterko, światła przeciwmgielne w Trend (Trend/Trend Sport/Titanium – 5900/4900/3600 zł).
ZAWIESZENIE, SILNIKI, SKRZYNIE BIEGÓW - Wzorowe podwozie: Nie zmieniono konstrukcji podwozia, choć znacznie je zmodernizowano. Nadal przednia oś jest oparta na kolumnach MacPhersona, ale zastosowano teraz ramę pomocniczą, wyizolowaną za pomocą elementów amortyzujących. Zmniejszono również jej masę, wykorzystano lżejsze wahacze dolne oraz poprawiono mocowania stabilizatora. Obydwie osie zaopatrzono w amortyzatory, które nie tylko pracują ciszej niż w poprzedniku, lecz także przede wszystkim podnoszą komfort resorowania.
Niezależne zawieszenie tylne uzpełniono o wahacz ustalający Control Blase, większe łożyska piast oraz nową konstrukcję metalowo-gumowych tulei. Rezultat wprowadzonych modyfikacji jest odczuwalny – auto o wiele precyzyjniej pokonuje zakręty.
Focusa III wyposażono w nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS). W porównaniu z poprzednikiem przełożenie mechanizmu zostało zredukowane z 16:1 do 14,7:1, co w praktyce zwiększa jego precyzję. Zastosowanie EPAS było konieczne ze względu na wprowadzenie systemu wspomagającego parkowanie i asystenta pasa ruchu.
Nowością w Focusie jest standardowy układ TVC, poprawiający stabilność na zakrętach. System wykrywa poślizg jednego z przednich kół i kieruje większość momentu napędowego do koła o większej przyczepności.
NASZA PROPOZYCJA - Wybór padł na hatchbacka, w którym proponujemy mocniejszego turbodiesla 1.6 TDCi. Ma on lepszą dynamikę od 95-konnej wersji, a poza tym spala identyczne ilości paliwa i można go zamówić w bogatszej wersji Trend. Odradzamy Ambiente, gdyż trzeba w niej dopłacać za klimatyzację, a ponadto nie ma możliwości dokupienia praktycznie jakichkolwiek opcji.
Warto wziąć w tym wariancie pod rozwagę zakup pakietu Winter 1 (podgrzewane: szyba przednia, lusterka i fotele) – 1600 zł. Focus wspaniale prezentuje się w kolorze Mustard Olive (dopłata 2800 zł).
PODSUMOWANIE - Jestem fanem Focusa, zwłaszcza modelu pierwszej generacji. Najnowsza odsłona w pewnym sensie przypomina go, gdyż ma równie odważny design, a jednocześnie zapewnia kierowcy dużo radości z prowadzenia. Ceny Focusa nie są najniższe, ale porównywalne z kosztami zakupu niemieckich rywali.