Bliźniacze technicznie, ale odmienne stylistycznie i przeznaczone dla różnych odbiorców. S-Max dla dynamicznych ojców, którzy jednak pozostali indywidualistami. Galaxy dlatradycyjnie usposobionych tatusiów, u których rodzina zajmuje pierwsze miejsce na liście priorytetów.Dla rodziny i przyjaciół, do szkoły i na wakacjeGalaxy jest więc z założenia klasycznym pojazdem wielozadaniowym, potężnych rozmiarów i lekko kanciastym, ale nie-pozbawionym atrakcyjnych detali stylistycznych. Należą do nich reflektory łączące się grillem w wyrazistą "twarz", kierunkowskazy w lusterkach bocznych i masywne nadkola.Duże powierzchnie przeszklone, w tym cztery okna w dachu, wpuszczają do wnętrza wiele światła i poprawiają widoczność. Ma to jednak znaczenie głównie dla pasażerów, bo kierowca i tak nie widzi krawędzi auta, co znacznie utrudnia mu manewrowanie mierzącym 4,82 m długości kolosem. Wnętrze jest przyjazne dla wszystkich, którzy znajdą miejsce w pierwszym lub drugim rzędzie siedzeń. Cała piątka ma wystarczającą swobodę ruchów na komfortowych, pojedynczych, przesuwanych fotelach i dużo miejsca nad głowami. Dwa osobne miejsca w tyle kabiny nie są już tak wygodne - można je bez narażania się na narzekania przeznaczyć na krótsze trasy. Zresztą do tego chyba służą, bo trudno wyobrazić sobie wakacyjny wyjazd 7 osób z 309-litrowym ekwipunkiem. Taką pojemność ma bagażnik, gdy trzeci rząd odsunie się maksymalnie do tyłu, zapewniając optymalny komfort siedzącym tam osobom. Gabaryty przestrzeni ładunkowej łatwo można poprawić przez likwidację części miejsc siedzących. Nie trzeba ich już wymontowywać, choć na kempingu ma to tę wadę, że nie mogą posłużyć jako zestaw wypoczynkowy na świeżym powietrzu. Jak na nowoczesnego vana przystało, Galaxy zaopatrzono w system składania foteli "na płasko". Wtedy przestrzeń ładunkowa wystarcza na sporą przeprowadzkę albo przewiezienie sprzętu sportowego pokaźnych rozmiarów. Oczywiście możliwe są też wszystkie warianty pośrednie, w których składa się każdy z foteli z osobna, dopasowując do wielkości przewożonego ładunku i ilości pasażerów. Pomyślano też o domowych zwierzakach i na liście opcji umieszczono przegrodę do przewozu psa (850 zł). Miejsce pracy kierowcy urządzono funkcjonalnie, choć obsługa przycisków na kierownicy, obecnych tu w dużej ilości, wymaga wprawy. Kolumna kierownicy ma dwupłaszczyznową regulację i łatwo znaleźć właściwą pozycję. Testowane auto wyposażone było w prawdziwe centrum rozrywkowe z ekranami w zagłówkach do wyświetlania filmów z DVD. Do obsługi m.in. nawigacji satelitarnej, klimatyzacji i radia służył 4-calowy ekran dotykowy. Te gadżety czynią z Galaxy pojazd podróżny na miarę III tysiąclecia, ale o cenę lepiej nie pytać. Sam system multimedialny to wydatek 13,5 tys. zł. 140-konny turbodiesel TDCi z wtryskiem Common Rail, najmocniejszy z 4 wersjiwysokoprężnych w ofercie nowego Galaxy (mocniejszy od niego jest tylko 2-litrowy silnik benzynowy - 145 KM), doskonale radzi sobie z dużym i dosyć ciężkim pojazdem. W zgodnym teamie z manualną przekładnią pracuje równomiernie i cicho, nieźle przyspiesza nawet na najwyższym, 6. biegu. A przy tym zużycie paliwa (w teście średnio 7,2 l/100 km) okazało się bardzo przyzwoite.Bogate wyposażenie już w wersji podstawowejTrudne do manewrowania i niezbyt poręczne w mieście Galaxy zyskuje uznanie na trasie. Prowadzi się nadspodziewanie zwinnie i żwawo, zapewniająckomfort i poczucie bezpieczeństwa, jakie dać mogą tylko duże samochody. Sprzyjają temu prezycyjny układ kierowniczy, harmonijnie zestrojone zawieszenie i sprawnie działające hamulce. Galaxy w podstawowej wersji Silver X i z najsłabszym silnikiem 1.8 TDCi (100 KM) można kupić za 112 050 zł . Wtedy w wyposażeniu otrzymamy m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym kurtyny dla wszystkich rzędów i airbag kolanowy dla kierowcy), ABS, dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, 10-głośnikowe radio z CD i relingi dachowe. Standard testowanej topowej wersji Platinium X obejmuje dodatkowo m.in. ESP, biksenony z automatyczną regulacją kąta ustawienia, osobnąklimatyzację tylnej części kabiny pasażerskiej, zmieniarkę CD i alufelgi.PodsumowanieGalaxy ma wszystkie atuty nowoczesnego vana: przestronne, 7-osobowe wnętrze, które łatwo zaadaptować do różnych zadań, przesuwane i składane na płasko fotele, dużo praktycznych schowków i bogate wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo. Wyróżnia go układ jezdny, który pozwala kierowcy poczuć się pewnie niezależnie od warunków na drodze. 140-konny turbodiesel - elastyczny, cichy i oszczędny - to odpowiedni napęd dla dużego vana, słabszy być nie powinien.
Ford Galaxy - Van z innej galaktyki
Ford podąża za światowymi trendami i tworzy nowe nisze. Dlatego wysłużone Galaxy, produkowane wraz z Volkswagenem Sharanem i Seatem Alhambra zastąpiły 2 modne vany: S-Max i nowe Galaxy.