Honda Civic to jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych na świecie. W swojej dziesiątej już generacji pojawił się na rynku w 2015 roku, debiutując najpierw w USA, a dopiero po kilkunastu miesiącach – w 2017 roku – trafił Europy. To zresztą tu działa jeszcze fabryka w Swindon w Anglii, gdzie auto jest produkowane w wersji hatchback. Sedan powstaje w Turcji. Co ważne, Honda już ogłosiła, że zakład w Anglii zostanie zamknięty w 2021 roku i w tym samym czasie zakończy się także produkcja sedana w tureckich zakładach, kolejne generacje Civica będą pochodzić już z pozaeuropejskich fabryk.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – zbalansowana moc
Benzynowy silnik o pojemności 1.5 l to obecnie najmocniejsza jednostka napędowa dostępna w wersji sedan. Osiąga on moc 182 KM i pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Chętnie wchodzi na wysokie obroty i brzmi przy tym całkiem przyjemnie. W parze z 240 Nm momentu obrotowego i 6-biegową, świetnie zestopniowaną skrzynią manualną silnik popisuje się dobrą elastycznością, bez konieczności częstych zmian przełożeń. Trzeba jednak przyznać, że precyzyjne prowadzenie i krótkie skoki drążka zachęcają wręcz do zabawy manualną przekładnią, zwłaszcza gdy przyjdzie nam ochota na agresywną jazdę. Tej ostatniej sprzyja też dość sztywna charakterystyka zawieszenia, która sprawia, że Civic pewnie prowadzi się na zakrętach i jest bardzo stabilny. To zaleta tej wersji, tym istotniejsza, że w przeciwieństwie do hatchbacka, nie można jej wyposażyć w amortyzatory o zmiennej sztywności.
Testowe zużycie paliwa oscylowało w granicach 7,5 l/100 km, przy czym na długich trasach można liczyć na spalanie o ponad litr niższe pod warunkiem łagodnego obchodzenia się z pedałem gazu. Korzystanie z pełnego potencjału silnika wiąże się naturalnie ze wzrostem pragnienia, ale trzeba przyznać, że nawet przy dynamicznym stylu jazdy Civic nie nadużywa przesadnie benzyny.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – zgrabna forma
Stylistyka modelu to dla wielu osób kolejna jego zaleta. Nadwozie ma zgrabną nowoczesną linię i sprawia wrażenie jakby zaprojektowano je przy pomocy precyzyjnych i ostrych cięć kataną. Mocno pochylony przód i opadająca linia dachu podkreślają dynamiczny charakter auta, a wąskie przednie reflektory i duże ledowe lampy tylne wzmacniają nowoczesną osobowość.
Wnętrze również wywołuje pozytywne wrażenie. Jest przestronne, zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie, ma obszerny 519-litrowy bagażnik, wykończone jest materiałami dobrej jakości i w wersji Executive bardzo bogato wyposażone. Kolorowy wyświetlacz za kierownicą dostarcza bogaty zestaw informacji o bieżącej kondycji auta, a dotykowy 7-calowy ekran na konsoli środkowej zapewnia dość łatwą obsługę multimediów Honda Connect, choć trzeba przyznać że wymaga ona pewnej wprawy. Niektóre funkcje wywoływane np. przyciskami na kole kierownicy czasami reagują z drobnym opóźnieniem, ale za to system bez problemów dogaduje się z Android Auto i Apple CarPlay. Auto wyposażone jest też w indukcyjną ładowarkę do smartfonów.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – Executive, czyli na bogato
W standardzie topowej odmiany Executive znajdziemy liczne systemy ułatwiające korzystanie z samochodu na co dzień. To m.in. bezkluczykowy system dostępu do auta i uruchamiania silnika, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, podgrzewane przednie i tylne fotele, system audio z 10 głośnikami i radiem cyfrowym, kamera cofania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, inteligentny tempomat adaptacyjny, systemy ostrzegania o zjeżdżaniu i zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu, ograniczający skutki kolizji, rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania o pojazdach w martwym polu widzenia kierowcy. To oczywiście tylko wybrane elementy z długiej listy wyposażenia. To tylko wybrane elementy z długiej listy wyposażenia, które wpływają oczywiście na dość wysoką cenę. W przypadku testowanego modelu to minimum 111 200 zł. Konkurenci przy podobnej specyfikacji oferują podobny poziom cenowy. Bazowa wersja Comfort to wydatek 92 400 zł.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1498 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 182 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 240 Nm przy 1900-5000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0-6,5 l/100 km (producent; WLTP) |
Masa własna | 1321 kg |
Cena | od 111 200 zł |