Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Hyundai Elantra 1.6 6AT – model z aspiracjami | TEST

Hyundai Elantra 1.6 6AT – model z aspiracjami | TEST

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Po ostatnim face liftingu Elantra nabrała ogłady, wygląda świeżo i w topowej wersji oferuje kompletne wyposażenie wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dostępna jest tylko w jednej wersji silnikowej – z benzyniakiem 1.6 – która niezłą dynamikę łączy z ekonomicznym spalaniem. W teście komfortowa wersja z automatyczną skrzynią biegów.

Hyundai Elantra 1.6 6ATŻródło: Auto Świat / Rafał Sękalski

Hyundai Elantra w najnowszym wcieleniu pojawił się na rynku w 2015 roku, a pod koniec ubiegłego przeszedł gruntowny face lifting. W jego ramach zmodernizowano nie tylko wygląd nadwozia z nowym pasem przednim i tylnymi, ledowymi lampami, lecz także wnętrze, które zyskało lepsze materiały wykończeniowe, nowoczesne multimedia i nowych, elektronicznych asystentów kierowcy. Elantra w ofercie marki po części rywalizuje z i30 Fastbackiem, ale obydwa auta powstały na innych platformach i dostępne są z innymi silnikami. Wymiarami nadwozia wpisuje się idealnie pomiędzy kompaktowe i30 a zaliczane do klasy średniej i40. Co ciekawe, w Europie model ten dostępny jest tylko na wybranych rynkach, podczas gdy na świecie zalicza się do najchętniej kupowanych aut Hyundaia.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT – Premium czyli top

Najbogatsza wersja modelu – Premium – wyposażeniem może zawstydzić niejednego konkurenta z segmentu. Standard obejmuje tu m.in. przednie, boczne, kurtynowe airbagi i poduszkę kolanową, systemy kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu, asystenta ruszania pod górę, układ ostrzegania o samochodach w martwym polu i o ruchu poprzecznym podczas cofania. Do tego na pokładzie znajdziemy: dwustrefową, automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, podgrzewaną kierownicę i fotele w tym także dwa skrajne miejsca na tylnej kanapie, wentylowane siedzenia przednie, bezkluczykowy dostęp do auta, , ładowarkę indukcyjną i multimedia z 7-calowym ekranem dotykowym obsługujące Apple CarPlay i Android Auto, ledowe reflektory i lampy tylne, 17-calowe alufelgi. Całość uzupełnia tapicerka ze skóry naturalnej i ekologicznej, która dodaje wnętrzu eleganckiego charakteru i wpływa na pozytywne pierwsze wrażenie oraz odwraca uwagę od twardych plastików kokpitu i obić drzwi. Przyjemny akcent stanowią imitujące karbon wstawki nad zegarami i w obudowach kratek wentylacyjnych.

Miejsca dla pasażerów jest sporo, choć na tylnych siedzeniach wysokie osoby mogą narzekać na brak przestrzeni nad głowami. Bagażnik ma pojemność 458 l i w razie potrzeb da się go powiększyć poprzez rozłożenie oparć tylnej kanapy, choć optymalne wykorzystanie przestrzeni utrudnia wielkość powstającego wtedy otworu pomiędzy częścią bagażową a pasażerską.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT – z „automatem” ale bez turbo

Jak już wspominałem, Elantra dostępna jest tylko w jednej wersji silnikowej. To wolnossący benzyniak 1.6 z wtryskiem wielopunktowym. Osiąga on moc 128 KM i w parze z 6-biegową skrzynią automatyczną zapewnia w miarę dynamiczne usposobienie Elantrze. Do wyboru kierowca ma trzy tryby pracy układu jezdnego: Eco, Normal i Sport, o zmiennej charakterystyce układu kierowniczego i reakcjach na gaz, a do tego tryb sportowy lub manualny działania skrzyni biegów. Sportowy raczej z nazwy, bo choć zmieniają się punkty zmiany przełożeń i silnik może wchodzić na wyższe obroty, to jednak 155 Nm momentu obrotowego okazuje niewystarczające, by zmienić Elantrę w zadziornego sprintera.

Faktem jest, że chyba nikt decydujący się na zakup tego auta nie będzie wymagał od niego takich umiejętności. Tym bardziej, że na co dzień prowadzeniu tego Hyundaia nie można nic zarzucić. Wspomagany elektrycznie układ kierowniczy daje dobre wyczucie, sztywno zestrojone zawieszenie co prawda twardo pokonuje nierówności, ale zapewnia dobrą stabilność na równych nawierzchniach i pewne zachowanie się samochodu. Do tego wnętrze jest nieźle wyciszone, a zespół napędowy zadowala się ekonomicznym zużyciem paliwa. Średnia z testu to 7,1 l/100 km – wynik lepszy niż deklaruje producent. Nawet w mieście nie zanotowaliśmy istotnego wzrostu pragnienia – przy płynnej jeździe utrzymanie się poniżej poziomu 8 l/100 km wcale nie jest trudne.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT – oferta do rozważenia

Topowa wersja wyposażeniowa z „automatem” kosztuje obecnie w promocji 102 400 zł. Do wyboru są jeszcze odmiany Style za 89 400 zł i Comfort za 80 400 zł. Ceny wersji z 6-biegową skrzynią manualną zaczynają się od 64 900 zł za bazową odmianę Classic Plus. Każda objęta jest 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów. Dla porównania: za i30 Fastbacka 1.4/140 KM 7DCT Premium trzeba zapłacić minimum 105 900 zł, za Renault Megane GrandCoupe 140 FAP Intens – 81 200 zł.

Hyundai Elantra 1.6 AT Premium – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1591 cm3, R4, benz.
Moc 128 KM przy 6300 obr./min
Moment obrotowy 155 Nm przy 4850 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa automatyczna, napęd na koła przednie
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km (producent)
Masa własna 1316 kg
Cena od 102 400 zł (w promocji); cena regularna wersji Premium od 107 400 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:HyundaiHyundai Elantra
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków