- Hyundai i20 Active nie zastąpi oczywiście małej terenówki, ale jest w sam raz, jeśli regularnie pokonujecie tylko wyboiste drogi za miastem
- Z naszymi testowymi wyzwaniami i20 Active poradziło sobie bardzo dobrze
- Hyundai i20 Active jest oferowany z dwoma silnikami: 4-cylindrowym wolnossącym 1.4 i testowanym 1.0 turbo
W pół drogi między podręcznikowym miejskim hatchbackiem i20 a kompaktowym i odważnie zaprojektowanym crossoverem Kona jest Hyundai i20 Active. To mierzący niewiele ponad 4 metry samochód, w sam raz dla tych, którzy od poniedziałku do piątku poruszają się po zatłoczonym mieście, a w weekendy lubią uciec na działkę, do lasu, nad rzekę, gdzieś w głuszę, dokąd wiedzie jakaś droga, ale raczej wyboista niż gładka asfaltowa.
Hyundai i20 Active ma o 20 mm podniesione zawieszenie, co według danych fabrycznych oznacza prześwit 160 mm – do typowych SUV-ów i małych terenówek jeszcze daleko, ale zawsze coś. Ten parametr ułatwia wjeżdżanie na wyższe krawężniki. Napęd 4x4 nie jest oferowany, co w aucie tej klasy nie dziwi.
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - przygotowany na małe przygody
Styliści całkiem sporo zmienili w wyglądzie, programując i20 bardziej na „przygodę”: dookoła karoserii, wzdłuż dolnej krawędzi, ciągnie się pas szarych plastikowych nakładek. Ochraniacze znalazły się też na drzwiach, zderzaki mają okrągłe światła przeciwmgielne oraz srebrne osłony. Z kolei na dach trafiły seryjne relingi. Stojąc w korku takim i20, komunikujecie wszystkim dookoła, że wiedziecie bardzo aktywny i interesujący styl życia.
Z naszymi testowymi wyzwaniami Hyundai i20 Active poradziło sobie bardzo dobrze. Średnio na trasie pomiaru spalania zużyło 5,9 l/100 km, czyli zmieściło się w przedziale podanym przez Hyundaia. Na odcinku miejskim 100-konny, 3-cylindrowy turbobenzynowy silnik potrzebował między 6,3 a 8,3 l/100 km, na autostradzie 6,8 l, natomiast na drodze krajowej wystarczyło mu 5,4 l/100 km. Zmierzony czas przyspieszenia 0-100 km/h też odpowiada deklaracjom producenta: 10,9 s. Jak na auto segmentu B wyciszenie kabiny jest dobre (69 dB przy 130 km/h), jedynie 38-metrowa droga hamowania ze 100 do 0 km/h wypada tylko przeciętnie.
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - przestronne wnętrze w małym aucie
Za to wymiary kabiny naprawdę imponują: na nogi czy nad głową i20 oferuje tyle miejsca, co niektóre auta kompaktowe. I rzeczywiście, cztery dorosłe osoby spokojnie pojadą na wycieczkę, a 326-litrowy bagażnik też plasuje i20 w czołówce swojej klasy. Natomiast ewenementem jest aż 50-litrowy zbiornik paliwa.
Active ma nieco mniej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego niż zwykłe i20. Auto prowadzi się jednak bez zarzutu – pewnie i przewidywalnie. Zawieszenie dzielnie znosi dziury w asfalcie, a podczas ich pokonywania solidnie poskładane wnętrze nawet nie skrzypnie.
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - może lepsze wolnossące 1.4 o tej samej mocy?
Hyundai i20 Active jest oferowany z dwoma silnikami: 4-cylindrowym wolnossącym 1.4 i testowanym 1.0 turbo. Co ciekawe, oba mają 100 KM, ale ten drugi osiąga maksymalną moc wcześniej i ma o 38 Nm wyższy moment obrotowy, dostępny w szerszym zakresie obrotów. Różnica w cenie wynosi tylko 2300 zł na korzyść 1.4, i to właśnie jego byśmy woleli. 1.0 T-GDI cechuje nierówny rozwój mocy. Do 1,5 tys. obr./min czuć wibracje 3 cylindrów, z kolei do 2 tys. obrotów niechętnie reaguje na gaz, a budzi się dopiero po 2,5 tys. obr./min. Ale jak już „pójdzie”, to lubi to podkreślić charakternym terkotaniem.
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - nasza opinia
Hyundai i20 Active nie zastąpi oczywiście małej terenówki, ale jest w sam raz, jeśli regularnie pokonujecie tylko wyboiste drogi za miastem, a jednocześnie chcecie mieć poręczne i funkcjonalne małe auto.
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - to nam się podoba
- Bogate wyposażenie
- Wzorowa ergonomia
- Przestronna kabina
- Duży zbiornik paliwa
- Dobre prowadzenie
- 5 lat gwarancji
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - to nam się nie podoba
- Silnik ma niemrawy „dół” i niezbyt płynnie rozwija moc
- Bardzo małe możliwości konfiguracji wyposażenia
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 10,9 s |
0-130 km/h | 18,0 s |
60-100 km/h (na 3./4. biegu) | 6,5/9,6 s |
80-120 km/h (na 4./5. biegu) | 10,5/14,2 s |
Masa własna/ładowność | 1182/428 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,9/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zime hamulce) | 38,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 38,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 5,9 l/100 km |
Zasięg | 850 km |
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 100/4500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 172/1500-4000 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
V maks. (km/h) | 176 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,8-6,2 |
emisja CO2 (g/km) | 131-142 |
Skrzynia biegów | man. 5 |
Napęd | przedni |
Marka i model opon test. auta | Pirelli Cinturato P1 |
Rozmiar opon test. auta | 195/55 R 16 |
Pojemność bagażnika (l) | 326-1042 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - wyposażenie
Wersja | Active |
Klimatyzacja manualna | S |
6 airbagów | S |
Radio z dotykowym ekranem | S |
Apple CarPlay i Android Auto | S |
Podgrz. fotele/kierownica | S/S |
Tempomat | S |
Czujniki cofania | S |
Lakier metalik | 2000 zł |
Alufelgi 16-cal. | S |
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI - ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 68 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 70 000 zł |
Prosto, czytelnie i wygodnie – Hyundai wie, jak zrobić kokpit, w którym każdy szybko się odnajdzie. Montaż solidny, część deski rozdzielczej wykonana z miękkiego tworzywa.
Dostępna jest tylko manualna klimatyzacja, za to podgrzewanie kierownicy i foteli jest seryjne.
Nasz egzemplarz miał jeszcze starszy model radia, teraz standardem jest 7-calowy ekran dotykowy.
Dwa gniazda USB w standardzie, obok też 12 V i coraz rzadsze złącze AUX.
Start-stop łatwo uśpić – ma swój guzik.
Podłokietnika brak, ale za to są przydatne przegródki i uchwyty na napoje.
Niepozorne, choć przyjemne fotele z długimi siedziskami i dwuosiową regulacją zagłówków.
Przestrzenią na kanapie i20 bije nawet niektóre auta kompaktowe. Kompani na wypad za miasto usiądą godnie.
Z zestawem naprawczym opony (standard w wersji 1.0 T-GDI) bagażnik mieści słuszne 326-1042 l.
Silnik 1.0 T-GDI ma niemrawy „dół” i niezbyt płynnie rozwija moc.
Zwiększony prześwit przydaje się nie tylko poza asfaltem, lecz także w mieście na krawężnikach.