- Hyundai i20 Active to nie żaden SUV tylko miejskie auto z delikatnie podwyższonym zawieszeniem i dodatkami dodającymi mu muskułów
- Doładowany silnik 1.0 w zupełności wystarcza do sprawnego przemieszczania się
- Jeśli nie musisz udawać przed sąsiadami, że masz modnego SUV-a, zwykłego, równie praktycznego Hyundaia i20 kupisz taniej
Hasło Hyundaia „Jedź za głosem rozsądku” idealnie pasuje do modelu I20. To dopracowane, praktyczne, przestronne miejskie auto, które może w żadnej dziedzinie nie jest liderem, ale też trudno wskazać jakieś jego wady utrudniające codzienną eksploatację. Wszystko jest na swoim miejscu i działa dokładnie tak, jak powinno. No dobrze – nie ma wielkiego wyświetlacza systemu multimedialnego, zegary są zupełnie zwykłe, ale za to czytelne, a do sterownia poszczególnymi urządzeniami pokładowymi służą zwykłe „fizyczne” przyciski a nie modne panele dotykowe. I bardzo dobrze, bo auto po odrobinie przyzwyczajenia da się obsługiwać bez wpatrywania się w ekrany dotykowe i celowania w ledwie widoczne w słońcu pola, tak jak u afiszującej się ze swoją nowoczesnością konkurencji.
Hyundai i20 Active – trochę wyższe zawieszenie, dużo wyższa cena
Wszystkie powyższe pochwały w takim samym stopniu dotyczą również odmiany I20 Active, która – nie wiedzieć czemu – zdaniem marketingowców Hyundaia zasłużyła sobie na osobne miejsce wśród modeli tej marki. O ile zwykły Hyundai I20 na stronie firmy występuję w zakładce „ osobowe”, to już Hyundai I20 Active trafił do zakładki „SUV”. To ostatnio coraz popularniejszy zabieg stosowany również przez konkurencję, swoje małe niby SUV-y mają też m.in. np. Ford ( Fiesta Active) czy Peugeot (model 2008). To „uterenowienie” we wszystkich tych przypadkach odbywa się po najmniejszej linii oporu – kilka plastikowych nakładek, mocarnie wyglądające relingi dachowe optycznie podwyższające samochód, do tego większe koła, odrobinę podwyższone zawieszenie (w Hyundaiu o całe 2 cm) – i gotowe! A nie, chwileczkę! Poza zawieszeniem podwyższyć trzeba przecież również i... cenę! Bo przecież to już modny SUV, a nie jakieś tam zwykłe, tanie autko miejskie segmentu B.
Hyundai i20 Active – „ekstrasów” nie dokupisz
Oficjalne ceny Hyundaia I20 Active zaczynają się od 64 900 zł (wersja 1.4 MPI 100 KM), a testowana odmiana z silnikiem 1.0 T-GDi o mocy również 100 KM, z manualną skrzynią (tylko 5 biegów!) kosztuje 67 200 zł, a w promocji można go kupić za 60 200 zł. Tymczasem cennik standardowego modelu I20 zaczyna się w promocji od 39 900 zł („golas” z silnikiem 1.2, bez klimatyzacji, a nawet radia), a odmianę z silnikiem 1.0 T-GDi w wersji Comfort zawierającym wszystko, co potrzebne do wygodnej, codziennej eksploatacji trzeba zapłacić w promocji 55 tys. zł. Co ciekawe, w wersji I20 mamy praktycznie nie mamy możliwości wyboru dodatkowego wyposażenia – za 2 tys. zł dokupić można lakier metalizowany, a za 800 zł opcjonalne, większe felgi aluminiowe. Nie da się za to zamówić ani nawigacji, ani tapicerki skórzanej, ani szklanego dachu.
Hyundai i20 Active – litrowy silnik wystarcza
Jak jeździ Hyundai I20 Active? Zupełnie jak nie SUV, ale tak, jak można tego oczekiwać po aucie miejskim. Kierowcy o sportowym zacięciu mogą narzekać na układ kierowniczy, który nie pozwala zbyt dobrze wyczuć auta, a podwyższeniu zawieszenia w porównaniu ze zwykłą I20-tką towarzyszyło jego usztywnienie, niestety kosztem komfortu.
Litrowy, doładowany silniczek sprawia wrażenie, jakby miał o co najmniej pół litra pojemności więcej – przyspieszenie do 100 km/h trwa niespełna 11 sekund, a jego akustyka nie jest przesadnie dokuczliwa. Pozytywnie zaskakuje jego elastyczność. Biegi wchodzą lekko, skrzynia jest dobrze zestopniowana. Zużycie paliwa nieco rozczarowuje – podczas testu auto paliło niespełna 7,5 l/100 km. Ciekawostka: auto ostatnio przeszło lifting (na zdjęciach najnowsza wersja), ale odróżnienie starego i nowego modelu to zadanie dla wyjątkowo spostrzegawczych fanów marki.
Hyundai i20 Active - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 998 cm3, R3, turbo benz. |
Moc | 100 KM |
Moment obrotowy | 172 Nm przy 1500-4000 obr./min. |
Skrzynia biegów i napęd | 5-biegowa automatyczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 176 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | Średnio 4,9 l/100 km (producent), ok. 7,45 l/100 km w teście |
Masa własna | 1085 kg, (DMC: 1610 kg) |
Cena wersji Active | 67 200 zł |