• i30 N Fastback ma bardziej miękkie nastawy zawieszenia niż hatchback
  • sportowy Fastback dostępny jest w dwóch wersjach mocy: 250 i 275 KM
  • dopłata za bardziej eleganckie nadwozie wynosi 3000 zł

Przednionapędowe kompakty z silnikami o mocy ok. 300 KM to doskonałe zabawki dla dużych chłopców. Bez trudu rozpędzają się od 0 do 100 km/h w ok. 6 s i potrafią mknąć z prędkością maksymalną 250 km/h. Takie parametry mają choćby: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra, VW Golf GTI Clubsport, Škoda Octavia RS i kilka innych „gorących” kompaktów. Wśród nich pojawił się ostatnio 275-konny rywal z Korei – Hyundai i30 N Performance. Marka, która do tej pory nie miała w ofercie hot hatcha, zbudowała udany model, który potrafi utrzeć nosa bardziej doświadczonym rywalom.

Tym razem testujemy go z nadwoziem fastback, które jest określane przez marketingowców z Hyundaia jako bardziej eleganckie, a jednocześnie praktyczniejsze. Tym należy tłumaczyć to, że w ofercie pojawiło się sportowe i30 N z bardziej łagodnym obliczem. Czy jest tak faktycznie, przekonamy się podczas testu na drogach publicznych, jak i na torze.

Hyundai i30 Fastback – większy o 55 litrów bagażnik

Fastback ma taki sam rozstaw osi, jak hatchback, pierwszy z nich jest dłuższy o 12 cm i w tylnej części jego nadwozia nieco niżej poprowadzono linię dachu. Oba auta oferują przestronne wnętrze, przy czym w nowszym modelu pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie mają do dyspozycji o prawie 5 cm mniej miejsca nad głową. Za kanapą i30 N fastback zdobywa jednak przewagę, bowiem w dłuższym nadwoziu wygospodarowano dodatkowe 55 l przestrzeni w bagażniku (450 l). To dość dużo, ale praktyczne wykorzystanie kufra ograniczają rozpórka tylnego zawieszenia (element seryjny w wersji N Performance – dostępny także w identycznej odmianie hatchbacka) i duży próg na podłodze, który powstaje po złożeniu oparcia kanapy.

Skupmy się jednak na walorach jezdnych sportowego modelu. Inżynierowie Hyundaia twierdzą, że fastback ma bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie, dokładnie podają, że różnica względem hatchbacka wynosi 5 proc. Trzeba przyznać, że na drogach publicznych trudno ją wychwycić, bowiem wyposażony w 19-calowe koła (profil opony 35) samochód i tak przenosi do wnętrza każdą nierówność drogi. Twardość sportowego zawieszenia może nie doskwiera aż tak, jak w ultrasztywnym podwoziu Hondy Civic Type R, ale daleko jest do dość przyjaznego na co dzień zestrojenia zawieszeń aut GTI z Grupy VAG. 

Na torze podwozie i30N fastbacka nie wykazuje żadnych słabości związanych z inną budową. Samochód trzyma się zakrętów jak przyklejony, a nadwozie zachowuje się zaskakująco neutralnie. O dobrą trakcję 275-konnego pojazdu dba szerokie sportowe ogumienie i elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego. Gdy jednak nawierzchnia robi się śliska, elektronika nie jest w stanie pokonać fizyki i koła potrafią buksować. Kierowca może liczyć za to na skuteczny układ hamulcowy (większe tarcze niż w słabszych o 25 KM wersjach N Base i N) – po rozgrzaniu droga hamowania od 100 km/h do 0 wynosi 35,4 m.

Hyundai i30 Fastback – Fastback N droższy o 3000 zł

Dopłata za dłuższe, bardziej eleganckie nadwozie wersji N Performance wynosi 3000 zł. To mała różnica w przypadku pojazdów kosztujących ok. 150 000 zł. Czy warto więc zdecydować się na sportowego fastbacka, czy może jednak lepiej wybrać klasycznego hot hatcha? Różnice w prowadzeniu, jeżeli w ogóle występują, są trudno zauważalne i o ich istnieniu świadczyć mogłaby jedynie próba porównawcza na torze. Takiej jednak nie wykonaliśmy. Naszym zdaniem wybór między oboma typami nadwozia to raczej kwestia gustu.

Hyundai i30 Fastback – to nam się podoba

  1. Znakomite osiągi i brzmienie
  2. rozsądne spalanie
  3. dobra trakcja
  4. świetne prowadzenie
  5. Pięć lat gwarancji

Hyundai i30 Fastback – to nam się nie podoba

  1. Ograniczony komfort jazdy
  2. Z tyłu miejsca nad głową mniej niż w hatchbacku
  3. Gorsza funkcjonalność kufra

Hyundai i30 Fastback – moim zdaniem

Jeśli uwielbiasz mocne kompakty i rozważasz zakup i30 N fastbacka ze względu na bardziej komfortowe zawieszenie i praktyczniejsze wnętrze, to możesz się rozczarować. Auto to, podobnie jak hatchback, twardo resoruje, z tyłu mniej jest miejsca nad głową, a wykorzystanie o 55 l większego kufra ogranicza rozpórka. Proponuję do codziennej jazdy kupić zwykłe i30 w sportowej wersji N Line.

Hyundai i30 Fastback N – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
0-100 km/h 6,5 s
0-130/0-160 km/h 9,6/14,1 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,6/5,6 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 5,9/7,3 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1508/442 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,1/12,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 36,0 m
gorące 35,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 8,1 l/100 km
Zasięg 620 km

Hyundai i30 Fastback N – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 275/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 353/1500-4000 (boost: 375)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,1
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 8,3
Emisja CO2 (g/km; WLTP) 188
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 450-1351/50
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero
Rozmiar opon 235/35 R 19

Hyundai i30 Fastback N – wyposażenie

Wersja N Performance
Reflektory LED/nawigacja S/S
Aut. klimatyzacja 2-strefowa S
Ładowarka bezprzewodowa S
Tarcze p./t.: 345/314 mm S/S
Unikanie kolizji/asystent pasa ruchu S/S
Belka usztyw./blokada dyfra S/S
Adaptacyjne zawieszenie S

Hyundai i30 Fastback N – ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 151 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 lat (bez ograniczeń)/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 151 400 zł