Hyundai jest pewny swego, ponieważ oferuje aż pięć lat ochrony gwarancyjnej i to bez limitu kilometrów. Jak to zwykle bywa w kuszących propozycjach zakupowych warto przeczytać, co zamieszczono w adnotacji pod gwiazdką. Znajdziemy tam informację, że w przypadku, gdy samochód odgrywa rolę taksówki, auta do przewozu osób lub trafił do wypożyczalni, gwarancja zostaje ograniczona do 3 lat z limitem 100 tys. km.
Ale nawet ta okrojona ochrona gwarancyjna jest atrakcyjniejsza, niż oferuje większość konkurencji. Samochody sprzedawane w ramach Unii Europejskiej zgodnie z prawem objęte są gwarancją na okres nie krótszy niż dwa lata. Kiedy odebraliśmy kluczyki do białego Hyundaia, okazało się, że jeszcze pachnie nowością, a na liczniku ma jedynie 13 km.
Oznacza to, że samochód zjechał prosto z lawety, a importer nie miał nawet okazji sprawdzić, jak spisuje się wydawany do testu konkretny egzemplarz. Z tym większą ciekawością obserwujemy, jak zachowuje się białe i30.
Hyundai i30 Wagon – docierać, czy nie?
W obiegu znajduje się wiele teorii na temat docierania nowych samochodów. Oczywiście dziś już nie trzeba rygorystycznie przestrzegać procedury docierania, jak to miało miejsce lata temu. Silniki są precyzyjniej pasowane i forsowna jazda w przypadku nowego samochodu nie objawi się awarią. Niemniej potrzeba czasu, by części ulegając zjawisku rozszerzalności cieplnej, odpowiednio się ułożyły i zaharowały. Nie bez powodu producenci sportowych samochodów zalecają, by przez pierwsze 3 tys. km nie obciążać w pełni konstrukcji. Postanowiliśmy więc zainwestować w trwałość tego egzemplarza i pierwsze kilometry pokonujemy bez mocnego wciskania pedału gazu. Staramy się też unikać jazdy z jednostajną prędkością, by wszystkie mechanizmy miały szansę na równomierne dotarcie.
Pierwsze 200 km w mieście zaowocowało zużyciem paliwa na poziomie 8,4 litra na 100 km. Będziemy obserwować, czy z czasem spadnie zapotrzebowanie Hyundaia na olej napędowy. Pod maską pracuje diesel o pojemności 1.6 litra i mocy 136 KM, który współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Hyundai i30 Wagon rozpędza się do setki w 10,6 sekundy i może maksymalnie popędzić 200 km/h. Cenzura 10 sekund i 200 km/h zapewnia optymalne osiągi dla samochodu do jazdy na co dzień.
W kolejnym odcinku skupimy się na wyposażeniu dodatkowym naszego egzemplarza, bo lista jest długa, oraz przekażemy wrażenia po pokonaniu pierwszego tysiąca kilometrów. Samochód ma zostać z nami przez 6 miesięcy.
Dziennik testu:
Spalanie – 8,4 l/100 km
Usterki: brak
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1582 cm3, R4, turbo diesel |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa aut., napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4.3 l/100 km (producent) |
Cena | 113 350 zł |