Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Hyundai i30 Wagon - 5 lat gwarancji | Test długodystansowy (cz. 1)

Hyundai i30 Wagon - 5 lat gwarancji | Test długodystansowy (cz. 1)

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Sprawdzimy podczas półrocznego testu, czy zachęcające warunki gwarancji są tylko produktem marketingowym, czy rzeczywiście Hyundai może pochwalić się niską awaryjnością.

hyundai i30
Zobacz galerię (9)
Szczepan Mroczek / Onet
hyundai i30

Hyundai jest pewny swego, ponieważ oferuje aż pięć lat ochrony gwarancyjnej i to bez limitu kilometrów. Jak to zwykle bywa w kuszących propozycjach zakupowych warto przeczytać, co zamieszczono w adnotacji pod gwiazdką. Znajdziemy tam informację, że w przypadku, gdy samochód odgrywa rolę taksówki, auta do przewozu osób lub trafił do wypożyczalni, gwarancja zostaje ograniczona do 3 lat z limitem 100 tys. km.

Szczepan Mroczek / Onet

Ale nawet ta okrojona ochrona gwarancyjna jest atrakcyjniejsza, niż oferuje większość konkurencji. Samochody sprzedawane w ramach Unii Europejskiej zgodnie z prawem objęte są gwarancją na okres nie krótszy niż dwa lata. Kiedy odebraliśmy kluczyki do białego Hyundaia, okazało się, że jeszcze pachnie nowością, a na liczniku ma jedynie 13 km.

Hyundai i30
Hyundai i30Szczepan Mroczek / Onet

Oznacza to, że samochód zjechał prosto z lawety, a importer nie miał nawet okazji sprawdzić, jak spisuje się wydawany do testu konkretny egzemplarz. Z tym większą ciekawością obserwujemy, jak zachowuje się białe i30.

Szczepan Mroczek / Onet

Hyundai i30 Wagon – docierać, czy nie?

W obiegu znajduje się wiele teorii na temat docierania nowych samochodów. Oczywiście dziś już nie trzeba rygorystycznie przestrzegać procedury docierania, jak to miało miejsce lata temu. Silniki są precyzyjniej pasowane i forsowna jazda w przypadku nowego samochodu nie objawi się awarią. Niemniej potrzeba czasu, by części ulegając zjawisku rozszerzalności cieplnej, odpowiednio się ułożyły i zaharowały. Nie bez powodu producenci sportowych samochodów zalecają, by przez pierwsze 3 tys. km nie obciążać w pełni konstrukcji. Postanowiliśmy więc zainwestować w trwałość tego egzemplarza i pierwsze kilometry pokonujemy bez mocnego wciskania pedału gazu. Staramy się też unikać jazdy z jednostajną prędkością, by wszystkie mechanizmy miały szansę na równomierne dotarcie.

Pierwsze 200 km w mieście zaowocowało zużyciem paliwa na poziomie 8,4 litra na 100 km. Będziemy obserwować, czy z czasem spadnie zapotrzebowanie Hyundaia na olej napędowy. Pod maską pracuje diesel o pojemności 1.6 litra i mocy 136 KM, który współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Hyundai i30 Wagon rozpędza się do setki w 10,6 sekundy i może maksymalnie popędzić 200 km/h. Cenzura 10 sekund i 200 km/h zapewnia optymalne osiągi dla samochodu do jazdy na co dzień.

W kolejnym odcinku skupimy się na wyposażeniu dodatkowym naszego egzemplarza, bo lista jest długa, oraz przekażemy wrażenia po pokonaniu pierwszego tysiąca kilometrów. Samochód ma zostać z nami przez 6 miesięcy.

Szczepan Mroczek / Onet

Dziennik testu:

Spalanie – 8,4 l/100 km

Usterki: brak

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1582 cm3, R4, turbo diesel
Moc 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd na przód
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 4.3 l/100 km (producent)
Cena 113 350 zł
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków