- Tucson szczególnie się nie wyróżnia, ale spełnia oczekiwania wielu klientów
- Roczna sprzedaż Tucsona w Europie to około 150 tys. sztuk!
- Do zakupu przekonuje 5-letnia gwarancja bez limitu kilometrów
Konkurencja w segmencie jest ogromna, przez co większość firm kombinuje: co zrobić, żeby się wyróżnić? Hyundai udowadnia, że wystarczy po prostu zrobić… dobry samochód. Nieprzesadnie duże gabaryty, kilka wersji silników, układów napędowych i wyposażenia – jest szansa wybrać coś dla siebie. Ale uwaga: nie liczcie na preferencyjne ceny! Tucson to porządne auto, które swoje kosztuje.
Co prawda, bazowa wersja benzynowa to wydatek 87 400 zł, ale jeśli chcecie mieć napęd 4x4, to jesteście już „skazani” na T-GDi i droższe pakiety – a to już oznacza cenę ponad 140 000 zł. Testowa odmiana Premium kusi niemal kompletnym wyposażeniem, ale kosztuje aż 172 400 zł! Do wyboru pozostaje tylko kolor skórzanej tapicerki (czarna – jak na zdjęciach – lub beżowa), a na liście dopłat widnieje jedynie… lakier metalizowany. Warto dodać, że diesel 4x4 (odmiana 2.0/185 KM) jest jeszcze nieco droższy.
Cena może i jest wysoka, ale zobaczmy, co proponuje Hyundai. Nadwozie i wnętrze to przykład praktycznego podejścia do tematu: bez ekstrawagancji stylistycznej, ale rozsądnie. Kokpit oferuje sporo miejsca, zarówno fotele, jak i kanapa są wygodne. Z tyłu również można regulować kąt pochylenia oparcia. Może podobać się wielki szyberdach, świetne jest nagłośnienie Krell. Kufer ma równe kształty, mimo koła dojazdowego jest obszerny (513 l). Podwójna podłoga pozwala powiększyć bagażnik lub uzyskać równą płaszczyznę po złożeniu kanapy. Do gniazdka 12 V podłączycie urządzenia o mocy do 180 W.
Są też jednak wady. Można by liczyć na większą innowacyjność wnętrza – przesuwanie kanapy, system mocowania ładunku w kufrze (są tylko 4 „wątłe” uchwyty). Tworzywa sztuczne, z których wykonano ściany w bagażniku, również nie wprowadzają „luksusowego” nastroju.
Świetnym uzupełnieniem jednostki T-GDi jest szybka dwusprzęgłowa przekładnia 7DCT. Po takim duecie można spodziewać się dobrych osiągów i… takie są! Świetna elastyczność, dobra dynamika – auto nie ma co prawda sportowego charakteru, ale ojcu rodziny zaoferuje o wiele więcej niż trzeba. Przewidziano tryb Sport, który zmienia charakterystykę pracy silnika, skrzyni i układu kierowniczego. Jak na masę samochodu (realna ponad 1,7 t) i moc silnika, akceptowalne jest zużycie paliwa. W mieście trzeba się liczyć z 11 l/100 km, na trasie – 7-8 l/100 km. Średnia z pomiarów to 9,6 l/100 km. Bardzo skuteczne są też hamulce.
Odmiana Premium (niestety, jako jedyna) ma komplet systemów asystujących, takich jak monitoring martwego pola czy wykrywanie pieszych. Naszą uwagę szczególnie zwróciła detekcja ruchu poprzecznego. Wyjeżdżając np. z miejsca parkingowego na ulicę, jesteśmy szybko i wyraźnie (strzałki na monitorze pokazującym obraz z kamery cofania) ostrzegani o pojazdach zbliżających się ulicą, nawet gdy są dość daleko.
Testowa wersja ma napęd 4x4 – międzyosiowe sprzęgło, które można zablokować przyciskiem (działa do 60 km/h lub… przegrzania). Poza asfaltem prezentuje średni dla klasy SUV poziom, przeszkadza np. mało imponujący prześwit (172 mm) czy ukształtowanie zderzaków.
Ważne czynniki przemawiające za Tucsonem to 5-letnia gwarancja bez limitu przebiegu i 5 gwiazdek w crashteście.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi – wyniki pomiarów:
Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h | 3,1/8,2/13,6 s |
Czas rozpędzania 60-100/80-120 km/h | 4,3/5,8 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1617/583 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h zimne/gorące | 34,8/35,3 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 58/65/68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 9,6 l/100 km |
Zasięg | 645 km |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi – dane techniczne (firmowe):
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1591 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 177/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 265/1500-4500 |
Przysp. 0-100 km/h (s)/Prędkość maks. (km/h) | 9,1/201 |
Średnie spalanie (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 8,3/188 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
Marka i model opon test. auta* | Hankook Winter i*cept evo2 |
Rozmiar opon testowanego auta | 245/45 R 19 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 513-1503/62 |
*pomiary wykonane na ogumieniu Continental SportContact 5
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi – wyposażenie i ceny:
Wersja | Premium |
Klimatyzacja aut./skórzana tapicerka | S (2-stref.)/S |
System nawigacyjny | S (ekran 8 cali) |
Reflektory bi-LED | S |
Wirtualne zegary | N |
Premium Audio Krell | S |
Dach panoramiczny | S |
Czujniki parkowania | S (przód, tył i kamera) |
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. | 2800 zł/S |
Systemy, m.in. utrzymania pasa, monitoring martwego pola | S |
Cena podstawowa testowanej wersji | 172 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 175 200,00 zł |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi - to nam się podoba: świetnie zgrany układ napędowy, przestronny kokpit, obszerny bagażnik, bogate wyposażenie Premium, pewne prowadzenie.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi - to nam się nie podoba: wysoka cena, brak możliwości np. personalizacji wnętrza, słabe parametry offroadowe, brak funkcjonalnych dodatków.
Naszym zdaniem
Tucson niemal idealnie wpisuje się w oczekiwania stawiane klasie SUV: ma obszerne rodzinne nadwozie, dobrze się go prowadzi, zapewnia sporo przyjemności z jazdy. Napęd 4x4 poprawi możliwość eksploracji szutrowych szlaków. Testowa odmiana jest kosztowna, ale kolejnym atutem Tucsona są świetne warunki gwarancyjne.
Ocena: 5/5
Duża atrapa chłodnicy stara się przyciągnąć uwagę – słusznie, bo Tucson to solidna konstrukcja. Samochód zapewnia wysoki komfort jazdy, nawet pomimo 19-calowych felg. Nie będziecie też narzekać na dynamikę.
Na desce rozdzielczej pojawiła się skórzana wstawka, ale to świetny przykład dyskretnej elegancji – nic tu nie ocieka luksusem. Bardzo łatwa obsługa wszelkich urządzeń.
Wygodne fotele w tej wersji są elektrycznie sterowane i wentylowane. Można wybrać kolor tapicerki.
Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem, ale na środku siedzi się niewygodnie. Miły dodatek: ogrzewanie skrajnych tylnych miejsc.
Dwa poziomy podłogi, równa płaszczyzna, dużo miejsca na bagaż (513-1503 l). Roletę można schować pod podłogą.
Wymiary: wysokość do sufitu/półki 0,74/0,46 m; głębokość maks./min. 1,61/1,02 m; szerokość maks. 1,32 m.
Elementy napędu 4x4: grafika informuje o wykorzystaniu napędu przez poszczególne koła. Sprzęgło międzyosiowe można zablokować.
Panel sterowania za dźwignią zmiany biegów obsługuje m.in. kamery 360 stopni, pozwala też aktywować system kontroli zjazdu.
W 2018 roku benzyniak 1.6 T-GDi otrzymał filtr cząstek stałych GPF. Trzeba przyznać, że ten napęd potrafi być oszczędny.
Felgi o średnicy 19 cali to element pakietu Premium. Z przodu pracują reflektory bi-LED oraz światła do jazdy dziennej LED.