- Tucson może uchodzić za wzorzec ergonomii obsługi
- Miękka hybryda kosztuje 4000 zł ekstra – „wyjeżdżenie” tego w oszczędnościach na paliwie zajmie... ok. 160 tys. km
- Tucsona prowadzi się pewnie
Tucson od lat należy do najchętniej kupowanych SUV-ów w Polsce. Przeprowadzona w zeszłym roku modernizacja pozwala mu śmiało rywalizować ze świeższymi konkurentami 4 lata od debiutu tej generacji. Ciekawym wzbogaceniem jest układ miękkiej hybrydy, oferowany z wszystkimi silnikami Diesla.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - nadwozie
Tucson punktuje efektywnym wykorzystaniem przestrzeni w 4,48-metrowym nadwoziu. Przy okazji liftingu styliści dopieścili detale karoserii, przez co nabrała nieco bardziej kanciastego kształtu i szlachetniej się prezentuje. Przeprojektowano też górną część deski rozdzielczej – monitor systemu inforozrywki nie jest już między kratkami nawiewu, tylko nad nimi, czyli w polu widzenia kierowcy. Ma przejrzysty interfejs, łączność z siecią (dane o ruchu, pogoda, ceny paliw), jednak żeby go obsłużyć, trzeba się pochylić do przodu. Poza tym jednak Tucson może uchodzić za wzorzec ergonomii obsługi.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - silnik
185-konny turbodiesel 2.0 jest wspierany elektrycznym rozrusznikiem-generatorem o mocy 12 kW. Podczas ruszania lub mocniejszego dodania gazu czuć jego wpływ w postaci „elektropchnięcia”, maskującego turbodziurę silnika spalinowego. Dzięki temu przy niskich obrotach rozwój momentu jest nieco płynniejszy i szczególnie w trybie Sport poprawia się też zryw. Tyle że Hyundai nie obiecuje przez to lepszych osiągów, lecz jedynie potencjał do 12-procentowej oszczędności paliwa.
Spodziewaliśmy się jednak mniejszego apetytu na paliwo (w mieście zmierzyliśmy 12,5 l/100 km) i większej delikatności przy uruchamianiu silnika przez start-stop: ruszenie spod świateł powoduje, niestety, szarpnięcie, gdy system ponownie „budzi” jednostkę spalinową, zdarza się to też podczas manewrowania na parkingu.
Z kolei po odjęciu gazu czuć wyraźnie moment hamujący jednostki elektrycznej – produkuje ona w ten sposób prąd, który następnie gromadzi w dodatkowym akumulatorze, umieszczonym pod bagażnikiem. Układ start-stop odłącza też silnik spalinowy przy „dotaczaniu się” do świateł, ale nie potrafi tego zrobić w czasie jazdy ze stałą, wyższą prędkością. Automatyczna 8-stopniowa skrzynia biegów płynnie i szybko pracuje.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - prowadzenie
Żwawa reakcja układu napędowego na gaz nieco pobudza sportową żyłkę kierowcy. Tucsona prowadzi się pewnie, ale do tego, by naprawdę angażował nas w jazdę, układowi kierowniczemu brakuje nieco lepszego wyczucia i precyzyjniejszej pracy. Amortyzację nierówności dodatkowo usztywniają 19-calowe koła, komfort pozostaje znośny.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - koszty
Miękka hybryda kosztuje 4000 zł ekstra – „wyjeżdżenie” tego w oszczędnościach na paliwie zajmie... ok. 160 tys. km.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - nasza opinia
Dobrze, że Hyundai daje wybór, bo opcjonalny system miękkiej hybrydy nie jest niezbędnym rozwiązaniem w Tucsonie. Jeśli i tak „idziecie w full opcję”, można sobie go zafundować, ale wymierne oszczędności da tylko przy bardzo zachowawczym stylu jazdy i po długim okresie. Niezależnie od tego – zakup Tucsona polecamy.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - to nam się podoba
- Rozrusznik-generator maskuje turbodziurę
- Silnik ma dobry zryw
- Płynna praca „automatu”
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - to nam się nie podoba
- Wysoka dopłata za system hybrydowy
- Start-stop uruchamia silnik spalinowy z szarpnięciem
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - dane techniczne
Silniki | t.diesel/R4/16+elektr. |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 185/4000 + 16 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/1750-2750 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4480/1850/1645 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 |
Pojemność bagażnika (l) | 459-1449 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1748/502 |
Prześwit (mm) | 172 |
Rozmiar opon w test. aucie | 245/45 R 19 |
Cena wersji Premium (zł) | 179 400 |
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - osiągi
0-100 km/h | 9,5 s |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Średnie spalanie (WLTP) | 6,6-7,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 173-188 g/km |
Teoretyczny zasięg | 820-880 km |