Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - czy warto dopłacić za hybrydę?

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - czy warto dopłacić za hybrydę?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Do silników Diesla w Tucsonie Hyundai oferuje teraz opcjonalnie układ miękkiej hybrydy. Sprawdzamy, jak spisuje się ten system w topowej, 185-konnej odmianie 2.0 CRDi

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid
  • Tucson może uchodzić za wzorzec ergonomii obsługi
  • Miękka hybryda kosztuje 4000 zł ekstra – „wyjeżdżenie” tego w oszczędnościach na paliwie zajmie... ok. 160 tys. km
  • Tucsona prowadzi się pewnie

Tucson od lat należy do najchętniej kupowanych SUV-ów w Polsce. Przeprowadzona w zeszłym roku modernizacja pozwala mu śmiało rywalizować ze świeższymi konkurentami 4 lata od debiutu tej generacji. Ciekawym wzbogaceniem jest układ miękkiej hybrydy, oferowany z wszystkimi silnikami Diesla.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - nadwozie

Tucson punktuje efektywnym wykorzystaniem przestrzeni w 4,48-metrowym nadwoziu. Przy okazji liftingu styliści dopieścili detale karoserii, przez co nabrała nieco bardziej kanciastego kształtu i szlachetniej się prezentuje. Przeprojektowano też górną część deski rozdzielczej – monitor systemu inforozrywki nie jest już między kratkami nawiewu, tylko nad nimi, czyli w polu widzenia kierowcy. Ma przejrzysty interfejs, łączność z siecią (dane o ruchu, pogoda, ceny paliw), jednak żeby go obsłużyć, trzeba się pochylić do przodu. Poza tym jednak Tucson może uchodzić za wzorzec ergonomii obsługi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - silnik

185-konny turbodiesel 2.0 jest wspierany elektrycznym rozrusznikiem-generatorem o mocy 12 kW. Podczas ruszania lub mocniejszego dodania gazu czuć jego wpływ w postaci „elektropchnięcia”, maskującego turbodziurę silnika spalinowego. Dzięki temu przy niskich obrotach rozwój momentu jest nieco płynniejszy i szczególnie w trybie Sport poprawia się też zryw. Tyle że Hyundai nie obiecuje przez to lepszych osiągów, lecz jedynie potencjał do 12-procentowej oszczędności paliwa.

Spodziewaliśmy się jednak mniejszego apetytu na paliwo (w mieście zmierzyliśmy 12,5 l/100 km) i większej delikatności przy uruchamianiu silnika przez start-stop: ruszenie spod świateł powoduje, niestety, szarpnięcie, gdy system ponownie „budzi” jednostkę spalinową, zdarza się to też podczas manewrowania na parkingu.

Z kolei po odjęciu gazu czuć wyraźnie moment hamujący jednostki elektrycznej – produkuje ona w ten sposób prąd, który następnie gromadzi w dodatkowym akumulatorze, umieszczonym pod bagażnikiem. Układ start-stop odłącza też silnik spalinowy przy „dotaczaniu się” do świateł, ale nie potrafi tego zrobić w czasie jazdy ze stałą, wyższą prędkością. Automatyczna 8-stopniowa skrzynia biegów płynnie i szybko pracuje.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - prowadzenie

Żwawa reakcja układu napędowego na gaz nieco pobudza sportową żyłkę kierowcy. Tucsona prowadzi się pewnie, ale do tego, by naprawdę angażował nas w jazdę, układowi kierowniczemu brakuje nieco lepszego wyczucia i precyzyjniejszej pracy. Amortyzację nierówności dodatkowo usztywniają 19-calowe koła, komfort pozostaje znośny.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - koszty

Miękka hybryda kosztuje 4000 zł ekstra – „wyjeżdżenie” tego w oszczędnościach na paliwie zajmie... ok. 160 tys. km.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - nasza opinia

Dobrze, że Hyundai daje wybór, bo opcjonalny system miękkiej hybrydy nie jest niezbędnym rozwiązaniem w Tucsonie. Jeśli i tak „idziecie w full opcję”, można sobie go zafundować, ale wymierne oszczędności da tylko przy bardzo zachowawczym stylu jazdy i po długim okresie. Niezależnie od tego – zakup Tucsona polecamy.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - to nam się podoba

  • Rozrusznik-generator maskuje turbodziurę
  • Silnik ma dobry zryw
  • Płynna praca „automatu”

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - to nam się nie podoba

  • Wysoka dopłata za system hybrydowy
  • Start-stop uruchamia silnik spalinowy z szarpnięciem

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - dane techniczne

Silnikit.diesel/R4/16+elektr.
Pojemność skokowa (cm3)1995
Moc maks. (KM/obr./min)185/4000 + 16
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)400/1750-2750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut. 8
Dł./szer./wysokość (mm)4480/1850/1645
Rozstaw osi (mm)2670
Pojemność bagażnika (l)459-1449
Pojemność zbiornika paliwa (l)58
Masa własna/ładowność (kg)1748/502
Prześwit (mm)172
Rozmiar opon w test. aucie245/45 R 19
Cena wersji Premium (zł)179 400

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Mild Hybrid - osiągi

0-100 km/h9,5 s
Prędkość maksymalna201 km/h
Średnie spalanie (WLTP)6,6-7,1 l/100 km
Emisja CO2173-188 g/km
Teoretyczny zasięg820-880 km
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków