Poza wielką niemiecką trójką, na klientów premium w klasie D od dłuższego czasu polują Alfa Romeo Giulia i Lexus IS, a teraz do walki stają nowe Volvo S60 i poliftingowy Jaguar XE. Volvo imponuje skandynawskim stylem, a pozostałe modele uderzają w sportową nutę. Z zewnątrz poliftingowego Jaguara XE można poznać po diodowych reflektorach, które powodują, że „wzrok” modelu stał się jeszcze bardziej skoncentrowany. Odświeżono również tylne światła i zderzaki. Dzięki perfekcyjnym proporcjom XE po liftingu wygląda świeżo, ale zamiast modnych dziś szaleństw stylizacyjnych reprezentuje angielską elegancję.

Jaguar XE - lustrzane odbicie 

Pilnej interwencji wymagało wnętrze brytyjskiego sedana. Teraz więc ciekłokrystaliczny zestaw wskaźników (3180 zł), który można konfigurować, oraz dotykowy panel klimatyzacji (Touch Pro Duo, 1810 zł) są oferowane za dopłatą. Polecamy obie opcje, ponieważ wersji podstawowej daleko jest do premium. Pojawił się również wysokiej jakości wyświetlacz multimediów. Komunikację z autem ułatwia ponadto head-up. Jaguar XE jest pierwszym samochodem w klasie z ciekłokrystalicznym lusterkiem, które likwiduje martwe strefy widzenia. Wymaga ono przyzwyczajenia i nie jest koniecznym elementem wyposażenia, tym bardziej że kosztuje 2750 zł. 

Jaguar dostarcza bardzo przyjemnych wrażeń zza nowej kierownicy, znanej z elektrycznego modelu I-Pace. Dostępne są tylko dwulitrowe silniki Ingenium. Mieliśmy w swoich rękach diesla D180 i benzyniaka P250 z pakietem R-Dynamic. Kierowcom, którzy lubią prowadzić, polecamy drugą opcję. Lepiej wygląda i ma lekko utwardzone zawieszenie, które poprawia zwinność, ale nie pogarsza zauważalnie komfortu. Wcale nie potrzeba wydawać pieniędzy na P300, ponieważ P250 zapewnia wystarczającą dynamikę (0-100 km/h w 6,5 s i maksymalną prędkość 250 km/h). Dieslowi D180 doskwiera natomiast ciężki nos. Ta wersja jest mniej zwinna, ale oczywiście spala o ok. 1,5 l na 100 km mniej od P250.

Jaguar XE - niemiecki poziom

Jaguar XE jest kuszącą alternatywą dla niemieckich marek. Tym bardziej że teraz, po liftingu, przyjemnie się go prowadzi, oferuje też uaktualnione multimedia oraz lepiej wykonane i wyposażone wnętrze. Niestety, trudno mu będzie walczyć o klienta ceną, gdyż dorównuje nią niemieckim konkurentom.

Jaguar XE – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1997 cm3, R4, turbo benz.
Moc 250 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy 365 Nm przy 1300 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowy automat, napęd na tył
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s
Średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km (producent)
Masa własna 1540 kg
Cena od 207 900 zł