- Renegade doczekał się nowych silników benzynowych – czy bezpośredni wtrysk, turbo, i Multiair oznaczają oszczędność i dobrą dynamikę?
- Ogromną zaletą małego Jeepa jest świetny design – mimo, że to klasyczny SUV przywodzi na myśl "prawdziwe" Jeepy
- Jeep z przednim napędem? Jeśli nie myślicie o opuszczaniu asfaltu, może to być akceptowalne rozwiązanie
Mówisz: „Jeep” – myślisz: „Wrangler”. To naturalne skojarzenie, jednak rzeczywiste potrzeby weryfikują marzenia – zdecydowanie najpopularniejszym modelem amerykańskiej marki jest w Europie w ostatnich latach mały Renegade. Sympatyczny, trafiony design i szeroka paleta wersji okazują się wystarczające. Żeby podtrzymać zainteresowanie modelem, Jeep w 2018 r. wprowadził zmiany. Najważniejszą jest zastąpienie silników benzynowych 1.4 rodziną GSE (1.0/1.3). Czterocylindrówka 1.3 zachowała ciekawy system sterowania zaworami ssącymi Multiair (zamiast wałka rozrządu), ale to całkowicie nowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem i łańcuchowym napędem rozrządu.
Jeep Renegade - nadwozie
Długość Renegade’a to 4,24 m – trudno liczyć, że zapakujecie rodzinę i bagaże na urlop. Ale gabaryty wykorzystano poprawnie, 4 osoby podróżują tym autem dość wygodnie. Choć testowy egzemplarz to Limited, wiele dodatków wymaga słonej dopłaty. Ciekawostką dla gadżeciarzy jest rozbudowany system multimedialny, pokazujący zarówno parametry terenowe (np. przechyły nadwozia), dynamiczne (wykorzystanie mocy), jak i eko (spalanie, ocena stylu jazdy).
Jeep Renegade - silnik
Poprzednie benzyniaki słabo jechały, dużo paliły. W nowym postęp jest znaczący – motor przyjemnie pracuje, rozsądne naciskanie pedału gazu pozwala zmieścić się w granicach 7-9 l/100 km (nawet w mieście i na autostradzie). Ta jednostka współpracuje ze sprawnie działającą 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Minusy? Gdy zechcecie wykorzystać pełną moc, wystąpią problemy – silnik wyje, pojawia się opóźnienie w przyspieszaniu, gdy auto się rozpędzi, trzeba już hamować przed następnym skrzyżowaniem. Spalanie skacze powyżej 10 l/100 km.
Jeep Renegade - prowadzenie
Auto prowadzi się wygodnie i pewnie (oczywiście, nie wolno zapominać, że to SUV z prześwitem 160 mm). Droga hamowania wypada blado, ale auto miało zimowe opony. Wersje z przednim napędem również mają wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi.
Jeep Renegade - koszty
Cena bazowa wersji 1.3/150 KM Limited (skrzynia automatyczna w standardzie) to 101 400 zł, ale skórzana tapicerka, trochę elektrycznych dodatków i duże koła windują ją do blisko 140 000 zł! Na pewno dużo jak za „ośkę” o skromnych gabarytach.
Jeep Renegade - dane techniczne
Dane techniczne (producenta) | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprz. z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańc. |
Pojemność skokowa (cm3) | 1332 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 270/1850 |
Wyniki testu redakcyjnego | |
Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h | 3,8/9,8/15,5 s |
Czas rozpędzania 60-100/80-120 km/h | 5,0/6,1 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1509/391 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Min. śr. zawracania (fabr.) | 11,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne/gorące | 43,0/44,8 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 58/63/69 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,2 l/100 km |
Zasięg | 585 km |
Jeep Renegade - naszym zdaniem
Ta wersja Renegade’a nie obiecuje szczególnych zdolności terenowych, więc też nie mieliśmy dużych oczekiwań. Nowy silnik 1.3 jest znacznie lepszy od starego 1.4, ale jeszcze pozostawia niedosyt. Testowa odmiana może być ciekawą (choć nietanią) opcją do miasta lub na równe szutrowe drogi.