- Renegade Trailhawk występuje z silnikiem Diesla o mocy 170 KM i z automatyczną, 9-stopniową skrzynią
- Samochód wykazuje się dobrymi własnościami terenowymi na tle pozostałych wersji modelu
- Za najmniejszego Jeepa w wersji Trailhawk trzeba zapłacić 131 000 zł
Jeep jednoznacznie kojarzy się jako terenówka, której żadne przeszkody terenowe nie są straszne. Tak naprawdę nie dotyczy to jednak wszystkich modeli. Weźmy przykładowo model Renegade. Samochód, który jest bliźniaczym modelem Fiata 500X, jest typowym SUV-em, który najlepiej czuje się na miejskich ulicach oraz na autostradzie. Jednak wersja Trailhawk jest inna. W tym przypadku jazda wcale nie musi skończyć się po napotkaniu pierwszych dużych muld czy wodnej przeszkody.
Jeep Renegade ma nadwozie, którego stylistyka już na pierwszy rzut oka daje do zrozumienia z jaką marką mamy do czynienia. To przede wszystkim zasługa atrapy chłodnicy z charakterystycznymi siedmioma panelami. Do tego dochodzi jeszcze kanciasty kształt karoserii oraz tylne światła, których wzornictwo przywodzi na myśl kanister na paliwo. Uzupełnieniem wyglądu są plastikowe nakładki na nadkolach.
Wnętrze pojazdu bardziej kojarzy się z elegancją i komfortem niż z terenowym stylem. To zasługa wykończenia części pasażerskiej skórzaną tapicerką, wygodnych foteli (nawet po długiej podróży nie odczuwa się bólu pleców czy zmęczenia) oraz zadowalającej przestronności w obu rzędach siedzeń – miejsca wystarczy zarówno na nogi, jak i nad głowami. Zastrzeżeń nie mieliśmy również do pozycji za kierownicą.
Jeep Renegade nie jest natomiast przyjacielem osób, które liczą na duże możliwości transportowe. Samochód ma bagażnik o pojemności 351-1297 l. Na co tygodniowe zakupy wystarczy, ale już podczas rodzinnych wyjazdów na weekend czy na dłuższy urlop trzeba się będzie ograniczać podczas pakowania.
Jest Jeep Renegade i jest Jeep Renegade Trailhawk
W tej drugiej postaci samochód przeobraża się z lifestylowego SUV-a w model, którym nie strach pokonywać terenowe trasy. To nie tylko zasługa napędu na obie osie, lecz także konstrukcji nadwozia i wyposażenia bogatszego niż w pozostałych odmianach pojazdu.
W wersji Trailhawk standardem jest napęd 4x4 – Jeep Active Drive oraz Jeep Active Drive Low. Systemy te współpracują z układem zarządzania trakcją Selec-Terrain, dzięki któremu kierowca ma możliwość wyboru pięciu ustawień pojazdu. W zależności od warunków, w jakich podróżujemy do wyboru są tryby: Auto, Błoto, Piasek, Śnieg oraz Skały (ten ostatni występuje tylko w modelu Trailhawk).
Tryb Auto jest idealny do codziennej jazdy głównie na suchej nawierzchni. W tym ustawieniu system odłącza tylny napęd, aby uzyskać niższe zużycie paliwa. W przypadku trybu Piasek (Sand) wykorzystywane jest agresywne ustawienie przepustnicy i punktów zmiany biegów, aby samochód poradził sobie podczas pokonywania luźnych nawierzchni. W ustawieniu Błoto (Mud) trakcja maksymalizowana jest już przy niskich prędkościach. Jednocześnie możliwy jest niewielki uślizg kół poprzez odpowiednie sterowanie kontrolą trakcji i skrzynią biegów. Do tego dochodzi odpowiedni rozdział napędu, a to wszystko razem pomaga w pokonywaniu błotnistej trasy.
Tryb Skały (Rock) zapewnia maksymalną trakcję przy niskich prędkościach dzięki blokadzie tylnego dyferencjału. To ułatwia poruszanie się po kamienistym terenie. Po wybraniu trybu Śnieg (Snow) zapewniona jest stabilność i ograniczona do minimum nadsterowność. To zapewnia bezpieczeństwo oraz optymalne osiągi podczas poruszania się po drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
Nie tylko systemy, które znalazły się na pokładzie testowanego samochodu umożliwiają poruszanie się w trudnych warunkach. Atutem pojazdu jest również odpowiednia konstrukcja zderzaków. To dzięki nim kąty natarcia/zejścia/rampowy wynoszą odpowiednio 30/34/24 stopnie. Tymczasem w bazowej, przednionapędowej odmianie wynoszą one 18,6/21,2/14,4 stopnia, a w wersjach 4x4, ale nie Trailhawk – 21/31,2/23,5 stopnia. W przypadku testowanej odmiany można jeszcze cieszyć się głębokością bodzenia do 482 mm oraz prześwitem o wartości 210 mm (minimalny prześwit w innych wersjach to 161 mm).
Jeep Renegade Trailhawk - jak jeździ na co dzień?
Jeep Renegade Trailhawk napędzany jest 170-konnym dieslem, który seryjnie współpracuje z 9-stopniową, automatyczną skrzynią. Teoretycznie przyspieszenie do setki po 8,9 s to dobry wynik. Jednak subiektywnie ma się wrażenie, że samochód jest powolniejszy. To w dużej mierze wina sposobu działania przekładni. Poszczególne biegi włącza bez szarpnięć, ale jednocześnie robi to w iście spacerowym tempie. Poza tym czasami niepotrzebnie długo zwleka z włączeniem kolejnego przełożenia.
Jazda nie należy do zbyt oszczędnych. Podczas testu w mieście samochód potrzebował 10 l/100 km. Tymczasem w takich warunkach producent obiecuje spalanie na poziomie 7,1 l. Niemal trzylitrowa nadwyżka to nieco za dużo.
Jeep Renegade Trailhawk jest samochodem, którego zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem większości nierówności nawierzchni. Oznaki obniżenia komfortu jazdy odczuwa się tylko podczas pokonywania dużych poprzecznych wybojów.
Trailhawk nie jest pojazdem , który polubią kierowcy ceniący dynamiczne przemykanie przez kręte odcinki dróg. Układ jezdny okazuje się na tyle miękki, że w trakcie próby szybkiego pokonania łuku nadwozie zaczyna się nadmiernie przechylać. Poza tym opanowanie samochodu utrudnia niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.
Jeep Renegade Trailhawk – koszty zakupu
Ceny Renegade'a zaczynają się od atrakcyjnych 74 990 zł. Jednak taka kwota dotyczy pojazdu przednionapędowego z 3-cylindrowym benzyniakiem 1.0 o mocy 120 KM i w bazowej odmianie Sport. Jako Trailhawk Renegade jest znacznie droższy, bowiem trzeba za niego zapłacić 131 000 zł.
Jeep Renegade Trailhawk – to nam się podoba
Atrakcyjna stylistyka, dobre własności terenowe, bogate wyposażenie, wygodne fotele.
Jeep Renegade Trailhawk – to nam się nie podoba
Powolne działanie skrzyni biegów, niezbyt duży bagażnik, nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Jeep Renegade Trailhawk – nasza opinia
Kierowcy, którzy cenią nietuzinkową stylistykę, a przy tym potrzebują auta o dobrych własnościach terenowych powinni być zadowoleni z modelu Renegade. Atutem pojazdu jest też wystarczająco przestronne wnętrze oraz dobry komfort resorowania. Wszystko to sprawia, że dynamika ograniczona niespiesznym działaniem skrzyni biegów schodzi na drugi plan.
Jeep Renegade Trailhawk – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1956, t.diesel |
Moc | 170 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 350 Nm przy 1750 obr./in |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |
Długość/szerokośc/wysokość | 4236/1805/1697 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Pojemność bagażnika | 351-1297 l |
Cena testowanej wersji | od 428 000 zł |
Wersja Trailhawk ma prześwit 210 mm
W podróżowaniu w terenie pomaga nie tylko napęd 4x4, lecz także możliwość wybrania różnych trybów jazdy. Wśród nich jest m.in. ustawienie na piaszczystą nawierzchnię
Prowadzący ma przed sobą mięsistą kierownicę. Pozycja za nią okazuje się wygodna
Do wyboru jest 5 trybów jazdy, przy czym ustawienie Rock to przywilej odmiany Trailhawk
Duże pokrętła i przyciski ułatwiają obsługę urządzeń pokładowych
Wygodne fotele wykończone zostały skórzaną tapicerką
Z tyłu udało się wygospodarować wystarczającą ilość miejsca na nogi oraz nad głowami
Na pokładzie nie zabrakło schowków i miejsc na drobiazgi
Vagażnik ma pojemność 351-1297 l. Nie jest to imponująca wartość
Na pokładzie znalazło się bardzo przydatne zimą podgrzewanie foteli orz kierownicy
Jeep Renegade Trailhawk dzielnie radzi sobie również z takimi przeszkodami terenowymi
Zawieszenie dobrze tłumi większość nierówności nawierzchni. Kapituluje tylko przed dużymi, poprzecznymi wybojami