Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kompakty z mocnymi dieslami: kombi, które dają frajdę

Kompakty z mocnymi dieslami: kombi, które dają frajdę

Autor Janusz Borowski
Janusz Borowski

Kupowane najczęściej z praktycznych względów, na ogół nie budzą emocji. Ale przykład testowanych przez nas aut udowodnia, że kombi nie są wcale nudne i mogą zapewniać całkiem dużą przyjemność z jazdy.

Opel Astra Sports Tourer vs. Seat Leon ST
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Opel Astra Sports Tourer vs. Seat Leon ST

Jeśli chcesz, żeby kombi było nie tylko funkcjonalnym wozidłem pozwalającym przemieszczać się z punktu A do punktu B, to musisz mieć pod jego maską mocny silnik. Najlepiej diesla, bo benzyniak zrujnuje domowy budżet. A jest w czym wybierać, gdyż oprócz prezentowanych w tym porównaniu Astry ST i Leona ST z jednostkami o mocach 165 i 184 KM w klasie kompakt są jeszcze: Focus ST 2.0 TDCi/185 KM, Octavia Combi RS i Golf Variant z silnikami 2.0 TDI/184 KM.

Te trzy auta testowaliśmy w czerwcu br. (Porównanie ognistych rodzinnych kombi) i okazało się, że ich turbodiesle nie dość, że są szybkie (przyspieszenie do „setki” w ok. 8 s), to na dodatek spalają tylko 5,6-5,7 l/100 km. Niesamowite! Na podobne osiągi można liczyć także w Leonie ST. Bądź co bądź jest to auto z Grupy Volkswagena z tym samym dieslem pod maską. Dlaczego jednak porównujemy z nim słabszą o 19 KM Astrę Sports Tourer, której następczyni pojawi się na początku przyszłego roku?

Porównanie kombi - Astra przekonuje niską ceną, Leon przyciąga sportowym charakterem

Główny powód to koszty. Po pierwsze, kombi Opla okazuje się przystępniejsze cenowo (o 17 000 zł tańsze od Leona ST), a ponadto w związku z tym, że jest to schodzący model, można go kupić z atrakcyjnym rabatem, w wysokości 8000 zł. Realna różnica w cenie między autami wynosi więc ponad 25 000 zł, co tylko potwierdza, że warto zainteresować się produkowanym od pięciu lat kompaktowym modelem Opla.

Nie trzeba być ekspertem, żeby zauważyć, że Astra Sports Tourer na tle Leona ST, zwłaszcza w wersji FR, wygląda skromniej, a nawet można powiedzieć: bardziej zwyczajnie. Kombi Seata za sprawą ostrzejszych linii nadwozia, głównych reflektorów i tylnych świateł wykonanych w technice LED, przeznaczonych specjalnie do tej odmiany zderzaków z podwójną chromowaną końcówką wydechu oraz opcjonalnych 18-calowych felg Performance (seryjnie 17-calowe) wyraźnie podkreśla swój sportowy charakter.

Opel chyba zdawał sobie sprawę z tego, że w słabszej na tle rywali, 165-konnej Astrze nie ma się czym chwalić, dlatego nie wyróżnił topowej odmiany wysokoprężnej żadnym sportowym dodatkiem. Także we wnętrzu Opla próżno szukać emocjonalnych detali. Co innego w Leonie. Tu oprócz spłaszczonej u dołu kierownicy FR, przeszytej czerwoną nicią, zastosowano świetnie wyprofilowane sportowe fotele.

Porównanie kombi – W Seacie większa możliwość personalizacji auta, wyższy komfort w Oplu

Kierowcy obu samochodów bez względu na wzrost znajdą wygodną pozycję. Na czytelniejszą obsługę urządzeń pokładowych mogą jednak liczyć w Leonie (w Astrze – przeładowana przyciskami konsola środkowa), ponadto mają tu też większą możliwość personalizacji auta.

Za sprawą systemu Seat Drive Profile (tryby: normalny, sportowy, ekologiczny i indywidualny) można zmienić charakter poszczególnych podzespołów: reakcję silnika i skrzyni biegów, siłę wspomagania układu kierowniczego, czułość aktywnego tempomatu, częstotliwość pracy klimatyzacji oraz – w przypadku dokupienia adaptacyjnego zawieszenia – siłę tłumienia amortyzatorów.

Na zachowanie Astry można mieć też wpływ, choć w mniejszym stopniu (tryby: Normal, Sport, Tour, brak aktywnego tempomatu). Mimo mniejszego zakresu ustawień to jednak w Oplu łatwiej wyczuwało się różnicę w komforcie jazdy po zmianie trybów. To subiektywne odczucie w Leonie zakłócały zapewne sztywniejsze zawieszenie wersji FR i 18-calowe felgi.

Porównanie kombi – Astra jest bardziej praktyczna

Wróćmy jednak do wnętrz. Gdy zechcecie zapakować rodzinę na wakacje, okaże się, że ilość miejsca w obu autach jest zbliżona. W Seacie co prawda zapewniono więcej o 4 cm przestrzeni na kolana w drugim rzędzie siedzeń, jednak ze względu na panoramiczny dach (opcja) jest go tu mniej nad głowami.

Teoretycznie w bagażniku Leona zmieścicie o 87 l bagażu więcej, ale gdy przyjdzie wam załadować duże walizki, więcej zapakujecie do Astry. Kufer Seata zyskuje teoretyczną przewagę dzięki podłodze ustawianej w dwóch płaszczyznach (w górnej pozycji tworzy się płaska powierzchnia ze złożonymi oparciami foteli), ale w rzeczywistości jest mniej ustawny i płytszy (nisko opadająca linia dachu). W Leonie wybór panoramicznego okna dachowego przekreśla możliwość dokupienia siatki oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej.

Porówanie kombi – Leon dynamiczniejszy

Opel wyraźnie ustępuje Seatowi pod względem osiągów (o 1,7 s wolniejszy od 0 do 100 km/h), nie tylko z racji słabszego o 19 KM silnika, lecz także przez większą masę, która sprawia, że jednostka CTDI wcale nie jest oszczędniejsza od TDI. Mimo to powodów do narzekań nie ma, bo w obu przypadkach można liczyć na średnie spalanie ok. 6 l/100 km.

Dane techniczneLeon STAstra ST
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)19681956
Moc maksymalna (KM/obr./min)184/3500-4000165/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)380/1750-3000350/1750-2500
Skrzynia biegówaut. 6 (DSG)man. 6
Napędprzedniprzedni
Masa własna/ładowność (kg)1435/5551475/640
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)587-1470500-1550
Opony testowanego auta225/40 R 18215/50 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)5056
Rozstaw osi (mm)26362685
Dł./szer./wys. (mm)4535/1816/14544698/1819/1535
Osiągi (fabr.)Leon STAstra ST
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s9,5 s
Prędkość maksymalna226 km/h212 km/h
Spalanie w mieście5,7 l/100 km6,5 l/100 km
poza miastem4,3 l/100 km5,1 l/100 km
średnie4,8 l/100 km4,2 l/100 km
Emisja CO2125 g/km128 g/km
Teoretyczny zasięg1040 km1330 km
Minimalna średnica zawracania10,3 m10,9 m
*dane producenta
WyposażenieLeon STAstra ST
WersjaFRCosmo
Airbagi czołowe/boczne/kolanowyS/S/SS/S/N
Kurtyny powietrzne/ESP/hill holderS/S/SS/S/S
Światła przeciwmg./ksenonowe lub ledoweS/S (LED)S/4700 zł (biksenonowe)
Klimatyzacja aut./hamulec pokolizyjnyS/SS/N
Elektr. sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/S
Radioodtwarzacz CD/Bluetooth/USBS/S/SS/1800 zł (radio z USB, BT)
Nawigacja/aktywny tempomat ACC4359/2232 zł*5100 zł (z USB i BT)/N
Adaptacyjne zawieszenie3 175,00 zł3 500,00 zł
Asystent pasa ruchu/rozpoznaw. znaków drog.1440/605 zł2 900,00 zł
Kontrola odstępu z funkcją hamowania1 165,00 zł2 900,00 zł
Czujniki parkowania/deszczu2352/528 złS/700 zł
Podgrzewane fotele2 065,00 zł1000 zł (pakiet)
Alufelgi 17/18 cali/skórzana tapicerkaS/1871/7625 złS/1600/4650 zł
Lakier metalizowany2 698,00 zł2 200,00 zł
Gwarancja/cenyLeon STAstra ST
Cena podstawowa testowanej wersji115 700,00 zł90 650,00 zł
Gwarancja mechaniczna4 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu144 650,00 zł117 000,00 zł

Porównanie kombi – nasza opinia:

Sportowy czy rodzinny?

Bez wątpienia większą przyjemność z jazdy zapewnia Leon FR, ale Astra też dobrze przyspiesza, jest funkcjonalna i co najważniejsze – aż o 25 000 zł tańsza. Myślę, że ten ostatni czynnik – mimo innego wyniku punktacji końcowej – może okazać się decydujący!

Porównanie kombi – punktacja

NadwozieMaks. punktówLeon STAstra ST
Przestronność z przodu403535
Przestronność z tyłu302220
Pojemność bagażnika252317
Ładowność151215
Widoczność201515
Fotele, pozycja kierowcy302928
Ergonomia obsługi201816
Jakość wykończenia201817
Suma punktów200172163
Napęd i zawieszenieMaks. punktówLeon STAstra ST
Przyspieszenie252016
Prędkość maksymalna1098
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze303028
Komfort jazdy302628
Układ kierowniczy151514
Średnica zawracania543
Suma punktów130118110
KosztyMaks. punktówLeon STAstra ST
Cena po doposażeniu501928
Zużycie paliwa (testowe)302121
Wyposażenie – komfort302724
Wyposażenie – bezpieczeństwo302421
Ubezpieczenia1077
Gwarancja15128
Przeglądy202020
Su-ma punktów185130129
Wynik końcowy515420402
Miejsce w teście1.2.
Autor Janusz Borowski
Janusz Borowski