Od razu wyjaśniamy, że test tego samochodu nie jest powtórką. zywiście, opisywaliśmy ten model już wcześniej. Dlaczego więc zdecydowaliśmy się jeszcze raz przedstawić 190-konną odmianę Delty?
Moc, przyspieszenie, wygląd wnętrza czy przestronność to istotne czynniki przy wyborze samochodu, ale tym razem postanowiliśmy skupić się na technicznych aspektach włoskiego kompaktu. Akurat ten model nadaje się do tego wyśmienicie. Nie dlatego, że został naszpikowany mnóstwem nowoczesnych rozwiązań, ani nie dlatego, że te rozwiązania są nowatorskie.
Powodem jest postrzeganie modelu. Większość kierowców, widząc obecną Lancię Deltę, zwraca uwagę na jej wyszukaną stylistykę. Tymczasem mamy do czynienia nie tylko z bardzo ładnym, lecz także nowoczesnym pojazdem.
Za doskonałe osiągi samochodu odpowiada diesel twinturbo o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 400 Nm. Dzięki takim parametrom już po 7,9 s auto osiąga 100 km/h, a rozpędzanie kończy się dopiero przy 222 km/h. Jeżeli kierowca chce spotęgować możliwości pojazdu, musi wykorzystać tryb sportowy. Wówczas ma większą kontrolę nad autem, bo układ kierowniczy się usztywnia (to istotne, gdyż w normalnym trybie pracy nie jest on dostatecznie precyzyjny), a poza tym reakcja silnika na wciskanie pedału gazu staje się szybsza.
Przy takich osiągach niezbędne jest zawieszenie, które pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów. W wersji Executive zastosowano system Synaptic Damping Control, dzięki któremu sztywność amortyzatorów dostosowuje się do warunków jazdy. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, resorowanie stanie się twardsze, by umożliwić dynamiczne prowadzenie, a na wyboistych drogach układ jezdny będzie bardziej miękki, co zapewni wyższy komfort podróżowania.
W opanowaniu samochodu pomaga również Absolute Handling System zawierający: układ ESP, Hill Holder, czyli wspomaganie ruszania na wzniesieniu, Drive Steering Torque – podpowiada kierowcy prawidłowy manewr podczas pokonywania zakrętu, dyskretnie ingerując w układ kierowniczy, Linearization Transfer Control (podczas dynamicznej jazdy zwiększa moment na kierownicy, co pozwala na lepsze zapanowanie nad autem) oraz Torque Transfer Control, który w razie niedostatecznej przyczepności przenosi moment napędowy z koła wewnętrznego na zewnętrzne i minimalizuje zjawisko podsterowności, a także zapewnia lepsze trzymanie się drogi podczas „wychodzenia” z zakrętu.
Wszystkie te rozwiązania pozwalają na optymalne wykorzystanie mocy silnika przy jednoczesnym panowaniu nad pojazdem w każdych warunkach.
Na pokładzie Delty nie zabrakło również systemu ostrzegającego kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jeżeli samochód bez włączonego kierunkowskazu przekroczy linię rozdzielającą pasy, na kierownicy odczuwalne będą drgania, a w razie konieczności system delikatnie wykona ruch kierownicą, sugerujący konieczność powrotu na obrany wcześniej kierunek jazdy. System działa w zakresie prędkości 55-135 km/h.
Konstruktorzy nie zapomnieli również o „pomocniku parkowania”, który sam znajdzie lukę pomiędzy pojazdami, a następnie będzie automatycznie skręcał tak, by idealnie trafić w miejsce parkingowe. Kierowca musi tylko włączyć wsteczny bieg i powoli puszczać sprzęgło.
Podsumowanie - Wyszukany design to za mało, żeby zbudować atrakcyjne auto. Na szczęście Lancia to rozumie i pod fantastycznie wystylizowaną karoserią ukryła nowoczesną technikę, dzięki której samochód świetnie się prowadzi, a przy tym zapewnia dobry komfort podróżowania. W przypadku testowanej wersji dodatkowym atutem jest dynamiczny, a jednocześnie ekonomiczny silnik Diesla.
Moc, przyspieszenie, wygląd wnętrza czy przestronność to istotne czynniki przy wyborze samochodu, ale tym razem postanowiliśmy skupić się na technicznych aspektach włoskiego kompaktu.
Delta przyciąga uwagę przede wszystkim elegancką stylistyką, ale to niejedyny atut kompaktowej Lancii
Akurat ten model nadaje się do tego wyśmienicie.
Nie dlatego, że został naszpikowany mnóstwem nowoczesnych rozwiązań, ani nie dlatego, że te rozwiązania są nowatorskie. Powodem jest postrzeganie modelu.