Logo
TestyTesty nowych samochodówLand Rover Freelander 2 - Mały, ale sporo może

Land Rover Freelander 2 - Mały, ale sporo może

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kompaktowe terenówki podbijają samochodowy świat. Jednym z pierwszych w tym wyścigu był Land Rover Freelander.

Land Rover Freelander 2 - Mały, ale sporo może
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Land Rover Freelander 2 - Mały, ale sporo może

Kiedy został zaprezentowany w 1997 roku, tak naprawdę jedynym konkurentem była Toyota RAV4 (zadebiutowała na przełomie 1994 i '95 roku). Nic więc dziwnego, że "brytyjczyk" przez 5 lat był najchętniej kupowaną terenówką w Europie. Ale teraz sytuacja się mocno skomplikowała - na rynku zaistnieli przecież inni Japończycy, Koreańczycy i Niemcy, a Mercedes szykuje już GLK, Opel Antarę, a VW na wiosnę pokaże uterenowionego Golfa. Aby podołać tym wyzwaniom, brytyjski ojciec wszelkich terenówek musiał się odpowiednio przygotować. Właśnie dlatego najmniejszemu z Land Roverów "ofiarowano" technikę Range Rovera i Discovery. Napęd prawie jak w dorosłych terenówkachSystem przeniesienia napędu nazywa się Terrain Response. Wybieramy program i samochód przygotowuje się do niemalże wszystkich warunków drogowych. Brakuje tylko funkcji "skały", bo Freelander 2 nie ma pneumatycznego zawieszenia. Ale i bez niej wyprzedza wszystkich rywali. Za rozdział napędu odpowiedzialne jest lamelkowe sprzęgło Haldex sterowane elektronicznie. Już przy starcie silnika obie osie są sprzęgnięte, aby przy ruszaniu żadne z kół nie wpadło w poślizg. Przy normalnej jeździe na asfalcie auto zachowuje się jak typowy przednionapędowiec, a w razie poślizgu przednich kół część mocy przekazywana jest na tył. Wszystko automatycznie i kierowca może nawet tego nie poczuć. System napędowy ma 4 tryby terenowe: normalny, trawa/śnieg, błoto oraz piasek. W razie potrzeby redukowana jest moc, a pojedyncze koła są dohamowywane. Ale tak naprawd' takie auta rzadko jeżdżą w terenie. Na szosie auto zrobiło bardzo dobre wrażenie. Kierowca siedzi nieco wyżej niż w poprzednim modelu, resorowanie jest bardzo komfortowe, ale na zakrętach auto dość mocno się przechyla, a przy hamowaniu nurkuje przodem. Na śliskiej nawierzchni prowadzenie i przyczepność niemalże wzorowe. Land Rover 2 trafi do sprzedaży w Europie wiosną przyszłego roku. Jego cena ma oscylować wokół 30 tys. euro (ok. 120 tys. zł). Oprócz silnika wysokoprężnego w ofercie znajdzie się też jednostka benzynowa o mocy 233 KM. Seryjnie auto ma mieć m.in. 7 airbagów (z poduszką chroniącą kolana), system zapobiegający dachowaniu, dwusterfową klimatyzację. Opcje obejmą biksenony, szklany dach czy nawigację obsługiwaną za pomocą dotykowego ekranu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium