Alfa Romeopełni w koncernie rolę auta ze sportowym charakterem. Natomiast Lanciaprodukuje samochody o luksusowej stylistyce. Firma tak dalece dba o swój wizerunek, że nawet model klasy B wyróżnia się luksusowym wykonaniem.
Sympatyczny design
Włosi odważyli się najpierw na szturm w klasie wyższej modelem Thesis. Teraz prezentują następcę produkowanego od 1995 modelu Y, licząc na nowy początek w klasie małych aut. Choć piękno kształtu karoserii Thesisa może być dyskusyjne, to w przypadku Ypsilona nie ma wątpliwości: samochodzik jest po prostu piękny.
Mistrzowski projekt nadwozia łączy nowoczesność i styl retro - takie wzornictwo może pochodzić tylko z Włoch. Przy tym stylistyką przodu auto nawiązuje do modelu flagowego, nie pozwalając zapomnieć, z jaką marką mamy do czynienia.
Wewnątrz jest zaskakująco dużo miejsca, nawet wysokie osoby mogą siedzieć z przodu wygodnie w pozycji wyprostowanej
Tylko z tyłu rośli pasażerowie mogą nie mieć wystarczającej przestrzeni na nogi. Natomiast nad głową dzięki wysokiej karoserii nikomu nie powinno zabraknąć miejsca. Tylny rząd siedzeń jest przesuwany na długość oraz ma zmienne pochylenie oparcia.
Pasażerom niewiele to pomaga, za to pojemność bagażnika wzrasta z 215 do 290 litrów. Asymetrycznie dzielona kanapa tylna ma składane siedzisko oraz oparcie. Niestety po ich złożeniu nie można uzyskać równej powierzchni ładunkowej. Poza wielkością nic nie jest w Ypsilonie takie, jak w innych małych autach.
Jak ambitnie Lancia podeszła do zbudowania najbardziej luksusowego małego autka, widać po jakości wykonania i doborze materiałów. Wszystkie elementy należycie spasowano, a plastiki są wysokiej jakości.
Standard w wersji Platino to dwukolorowa skórzana tapicerka. Podobnie jak w poprzedniku wskaźniki umieszczono na środku deski rozdzielczej. Okazują się czytelne i szybko można się przyzwyczaić do ich umiejscowienia.
Bogate wyposażenie
O luksusowych aspiracjach świadczy także wyposażenie. Znalazły się tu rzeczy, które nawet w autach o klasę wyższych są czymś wyjątkowym: ESP, 4 airbagi, kurtyny powietrzne, automatyka oświetlenia, czujnik deszczu, dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, system audio hi-fi itd.
Mała Lancia nie może oczywiście mierzyć zbyt wysoko, w końcu bazuje na Fiacie Punto. Od niego przejęto dwie podstawowe jednostki napędowe o pojemności 1,2 litra: 8V o mocy 60 KM i 16 V o mocy 80 KM.
Nowością jest 1,4-litrowe 16V (95 KM) oraz 1,3-litrowy diesel (70KM). Ten ostatni pracuje w technice Multijet, zaawansowanego wtrysku bezpośredniego systemu Common Rail.
Właśnie ten napęd pasuje do Ypsilona najlepiej: czujny, żwawy, pracujący miękko i delikatnie
Czyni on z Lancii o wiele więcej niż tylko ruchliwą miejską pchełkę, do tego zawieszenie Ypsilona stało się wyraźnie bardziej komfortowe niż dotychczas. Subiektywnie odczuwalny temperament jest większy niż wskazywałyby na to dane fabryczne.
Jednak nie ma nic za darmo
Kierowcy lubiący szybkie przemykanie krętymi drogami będą zawiedzeni. W takich warunkach szybka jazda powoduje znaczne wychylanie się karoserii.
Do rynkowego debiutu w październiku ustalone zostaną szczegóły trzech wersji wyposażenia: Ypsilon, Argento, Platino - na fotografiach ta ostatnia wersja w wydaniu na rynek włoski. W tabeli podana została orientacyjna cena i wyposażenie z Niemiec.