W segmencie B japoński maluch wyróżnia się przede wszystkim świet,nym designem, opartym na filozofii KODO – duszy ruchu, który przyciąga wzrok i zapewnia autu dużą dawkę sympatii już od pierwszego wejrzenia. To właśnie dzięki niemu mimo upływu lat, obecna generacja modelu debiutowała w 2014 roku, a face lifting przeszła w 2017 roku – Mazda 2 zachowuje świeżość i nadal może się podobać. Jak na malucha oferuje też przestronne wnętrze dla czterech pasażerów i przyzwoitą pojemność bagażnika – 290-950 l.
Mazda 2 1.5 6AT – urbancruiser
Automatyczna skrzynia biegów i wolnossący silnik 1.5 o mocy 90 KM okazują się zaskakująco dobrze dobranym duetem. Przekładnia SKYACTIV-DRIVE płynnie zmienia przełożenia bez zbędnego ociągania się i szarpnięć, a w trybie „Sport” pozwala silnikowi wkręcać się na wyższe obroty i wydajniej dystrybuować moc i moment na przednie koła. Dzięki temu 90-konne auto potrafi popisywać się całkiem przyzwoitą dynamiką. Owszem wzrasta też wtedy poziom hałasu, ale również i przyjemność z prowadzenia w bardziej agresywnym stylu. Co ważne, przełożenia można też zmieniać za pomocą łopatek przy kierownicy i przyznam, że korzystałem z tej możliwości, by czasami poprawić elastyczność i zniwelować brak paru niutonometrów momentu obrotowego. Jego maksymalna wartość – 148 Nm – dostępna jest dopiero przy 4 tys. obr./min. Konkurenci z turbodoładowanymi jednostkami pod tym względem wypadają nieco lepiej.
Podczas spokojnej jazdy miejskiej „automat” sprawdza się bardzo dobrze, a benzynowy silnik nie wykazuje zbyt dużego pragnienia – spalanie na poziomie poniżej 7 l/100 km to norma. Podobnie jest na trasie, gdzie udało się zanotować imponujący rezultat 5,3 l/100 km. Średnia z testu to 6,3 l/100 km.
Zawieszenie Mazdy 2 ma sprężyste, przyjemnie twarde nastawy, co z jednej strony daje się odczuć na nierównościach, ale z drugiej pozytywnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy z większymi prędkościami. Auto jest stabilne, dość komfortowe, a jazda nim przyjemna. To także zasługa komunikatywnego, wspomaganego układu kierowniczego, który ułatwia zachowanie kontroli nad pojazdem, a w mieście manewrowanie. W tym ostatnim przypadku na plus trzeba zaliczyć też średnicę zawracania – 9,8 m.
Mazda 2 1.5 6AT – dużo w cenie
Skrzynia automatyczna dostępna jest tylko w dwóch najbogatszych wersjach wyposażeniowych Mazdy 2: SkyENERGY i SkyPASSION (testowana), a to oznacza, że już w standardzie znajdziemy tu niemal komplet systemów dbających o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. To m.in. systemy: wspomagania ruszania na wzniesieniu (HLA), ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), wspomagający hamowanie i zmniejszający ryzyko kolizji przy małej prędkości (SCBS) i monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA) a ponadto reflektory LED, automatyczną klimatyzację, radio cyfrowe DAB i multimedia z 7-calowym ekranem dotykowym. Łyżką dziegciu w tym zestawie jest fakt, że bogate wyposażenie seryjne plus kilka opcji windują cenę auta do blisko 80 tys. zł. I to właściwie jedyna rzecz, która może, choć nie musi, zniechęcać potencjalnych klientów.
Mazda 2 1.5 6AT SkyPASSION – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1496 cm3, R4, benz. | |
Moc | 90 KM przy 6000 obr./min | |
Moment obrotowy | 148 Nm przy 4000 obr./min | |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa skrzynia automatyczna, napęd na przód | |
Prędkość maksymalna | 183 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | |
Średnie zużycie paliwa | 5,9 l/100 km (producent) | |
Masa własna | 1021 kg | |
Cena | Od 70 900 zł |