- Seria 53 to dopiero pierwszy krok w procesie hybrydyzacji AMG
- Rzędowy, 6-cylindrowy silnik wspierany jest przez turbosprężarkę, sprężarkę napędzaną elektrycznie oraz 22-konny rozruszniko-alternator
- CLS 53 lubi być szybki, jednak bez balansowania na limicie
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – żeglowanie i rekuperacja
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – adrenalina z filtrem
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – nasza opinia
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – to nam się podoba
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – to nam się nie podoba
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – wymiary
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – nasze pomiary testowe
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – dane techniczne
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – wyposażenie
- Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – ceny i gwarancja
To nie klienci prosili o oszczędniejsze wersje silnikowe. Oni chcą emocji i są gotowi dużo za to płacić. Mercedesa do hybrydyzacji modeli AMG zmuszają normy emisji spalin w UE. I dlatego też w bliskiej przyszłości paleta sportowej dywizji gwiazdy wzbogaci się o wersje plug-in. Miękka hybryda, oznaczona jako „53”, to dopiero pierwszy krok, który już zwiastuje nowe, nieco łagodniejsze oblicze AMG.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – żeglowanie i rekuperacja
Rzędowa „szóstka” budzi się do życia błyskawicznie i gładko. Z mrocznym mruknięciem, ale jednak nie tak przejmującym, jak można by się tego po AMG CLS 53 spodziewać. Uruchamia ją wpięty między silnik a skrzynię biegów 22-konny rozrusznik-alternator, pracujący w 48-woltowej sieci. Ten układ pozwala też „żeglować” z wyłączonym silnikiem spalinowym i rekuperować energię podczas hamowania. Zgromadzony w ten sposób prąd zasila m.in. elektryczny kompresor, który przy niskich obrotach skutecznie „łata” turbodziurę sprężarki rozkręcanej spalinami.
W efekcie silnik bacznie reaguje na każde dodanie gazu. Krzywa momentu pnie się niemal pionowo od wolnych obrotów – maksymalny moment 520 Nm jest dostępny w szerokim przedziale 1800-5800 obr./min. Podczas łagodnego przyspieszania 9-stopniowy „automat” zmienia biegi w niemal sekundowym rytmie i dzięki temu na naszej pętli pomiarowej AMG CLS 53 osiąga godny uznania wynik średniego spalania 8,3 l/100 km. Gdy natomiast ruszamy z gazem w podłodze i z aktywnym układem Launch Control, pierwsza „setka” pojawia się już po 4,5 s. Zużycie paliwa wówczas też odlatuje i się podwaja, jednak trzeba przyznać, że spektrum możliwości układu napędowego jest bardzo duże.
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – adrenalina z filtrem
Dynamiczna jazda 435-konnym „miękkohybrydowym” CLS-em nie jest doznaniem tak podbijającym poziom adrenaliny, jak znaliśmy to do tej pory z AMG. Nawet w najostrzejszym trybie ustawień podzespołów między kierowcą a samochodem utrzymuje się pewien komunikacyjny filtr, który nie pozwala zbudować pełnego zaufania do zachowań auta. I to mimo szybko reagującego bezpośredniego układu kierowniczego i fantastycznych hamulców, które na gorąco potrzebują mniej niż 33 m, żeby zatrzymać ponaddwutonowe auto ze 100 km/h.
Aplikacja AMG Track Pace zachęca do wypadów na tor i rejestrowania swoich sportowych wyczynów. Jednak AMG CLS 53 mimo potężnej mocy nie wodzi na pokuszenie. Największa frajda z mocnego wciskania gazu jest na autostradzie, a nie na torze. Rolę eleganta nabuzowanego testosteronem CLS najwyraźniej zostawia 4-drzwiowemu AMG GT, który może mieć nawet 639 koni. Sam CLS woli nieco spokojniejszy styl. Lubi być szybki, jednak bez balansowania na limicie. Woli karmić zmysły kierowcy luksusami, pozwalać mu się odprężyć podczas pożerania kilometrów i momentami wręcz zapomnieć, że podróżuje wersją AMG.
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – nasza opinia
Technicznie ciekawy, szybki, a zarazem też oszczędny. CLS nie jest ryczącym diabłem, lecz łagodnym elegantem wśród AMG. Jeżeli ktoś woli ostrzejszy charakter, to jest jeszcze 4-drzwiowe AMG GT.
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – to nam się podoba
- Wysoki komfort podróżowania
- Układ napędowy o szerokim spektrum możliwości
- Umiarkowane spalanie
- Dobre hamulce
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – to nam się nie podoba
- Odczuwalnie duża masa
- Wolno reagujący na polecenia system multimedialny
- Szyberdach zabiera cenne centymetry nad głową
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 1,9 s |
0-100 km/h | 4,5 s |
0-130 km/h | 6,9 s |
0-160 km/h | 10,1 s |
0-200 km/h | 16,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 3,8/5,4 s (4./5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 5,3/6,8 s (5./6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 2042/508 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,1/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 34,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 32,7 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 960 km |
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry | benzynowy, turbo + elektryczny kompresor + rozrusznik-alternator EQ Boost, wspierający silnik spalinowy/R6 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2999 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 435/6100 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 520/1800-5800 |
0-100 km/h (s) | 4,5 |
V maks. (km/h) | 250 (270 w opcji) |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 9,1 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 206 |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Yokohama Advan Sport |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 245/35 R 20 | 275/30 R 20 |
Pojemność bagażnika (l) | 490 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 |
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – wyposażenie
Wersja | CLS 53 4Matic+ |
Reflektory matrycowe LED | 7763 zł |
4-strefowa klimatyzacja aut. | 3331 zł |
COMAND online/widescreen cockpit | 10 162/4799 zł |
Nagłośnienie Burmester high-end 3D | 27 663 zł |
Pakiet AMG Edition 1 | 60 971 zł |
Pakiet asystentów Plus | 11 347 zł |
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 451 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat |
Przeglądy | wg wskazań |
Cena testowanego auta | 624 393 zł |