- Mitsubishi Eclipse Cross przy niedużych gabarytach oferuje sporo miejsca
- silnik 1.5 T zapewnia dobre osiągi, ale jest paliwożerny
- przekładania bezstopniowa CVT ma 8 wirtualnych przełożeń
Podwyższone nadwozie, do którego łatwo się wsiada, dobra widoczność, a także oryginalna stylistyka sprawiają, że SUV-y sprzedają się jak świeże bułeczki. Nie inaczej jest z Eclipse Crossem, którego sprzedaż na początku 2019 roku, rok po debiucie, przekroczyła na świecie 80 tys. sztuk. Także w Polsce cieszy się coraz większą popularnością – w 2018 roku sprzedano 1272 sztuki tego modelu. Testujemy wersję 1.5 z bezstopniową skrzynią CVT i napędem 4x4 i sprawdzamy, czy warto się nią zainteresować.
Mitsubishi Eclipse Cross – stylowy i funkcjonalny
Eclipse Cross dzięki oryginalnej stylistyce, nawiązującej tylną częścią nadwozia do aut coupé, przyciąga uwagę przechodniów. Co ważne, pojazd zaskakuje nie tylko wyglądem, lecz także przestronnością i jakością wykonania. Kierowca i pasażer z przodu mają pełną swobodę ruchów, choć uważamy, że przydałby się nieco większy zakres regulacji wzdłużnej ich foteli (tylko 190 mm). Z tyłu – mimo linii dachu schodzącej ku tyłowi – oferuje dużą ilość miejsca nad głową. Nikomu nie zabraknie także przestrzeni na kolana. O komfort podróży latem dba dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, zimą docenimy z kolei podgrzewaną szybę czołową i kierownicę, a także zewnętrzne miejsca tylnej kanapy (elementy dostępne tylko w topowych wersjach).
Nieco mniej dobrych informacji mamy w kwestii bagażnika. Gdy autem podróżuje komplet dorosłych osób, ma on niewielką pojemność (329 l). Można co prawda zwiększyć ją do 436 l, ale ograniczy to wówczas do minimum przestrzeń na nogi tylnych pasażerów. Przewożeniu ciężkich walizek nie sprzyjają także mało regularne kształty, wysoki próg załadunku ani 37-litrowy schowek podpodłogowy z przedziałkami. Pokrywa bagażnika ma dzieloną szybę. Wygląda efektownie i na szczęście nie ogranicza zbytnio widoczności wstecz. Kierowca podczas cofania może wspomóc się też systemem kamer 360 stopni.
Mitsubishi Eclipse Cross – mocny z napędem 4x4
Czterocylindrowa jednostka o mocy 163 KM zapewnia dobrą dynamikę – podczas pomiarów uzyskaliśmy o ponad 1 s lepszy czas przyspieszenia, niż obiecuje producent. Dzięki turbodoładowaniu jest elastyczna i dobrze dogaduje się z bezstopniową przekładnią, zwłaszcza że skrzynia jest wyposażona w 8 wirtualnych przełożeń. Prowadzącemu nie dokucza typowa dla CVT cecha, czyli wycie silnika podczas mocnego przyspieszania (działa w sposób zbliżony do klasycznego „automatu”). Kierowcy o sportowym usposobieniu mogą skorzystać z manualnej zmiany wirtualnych biegów za pośrednictwem łopatek lub lewarka. Mankamentem silnika 1.5 jest jednak paliwożerność – średnie spalanie testowe wyniosło 9,4 l/100 km.
Podwozie Eclipse Crossa zapewnia dobre prowadzenie. Na nierównościach przydałoby się jednak nieco więcej komfortu.
To nam się podoba: dużo miejsca dla pasażerów, dobra dynamika, sprawnie działająca skrzynia CVT, jakość wykończenia, 5 lat gwarancji.
To nam się nie podoba: wysokie spalanie, małe otwory tylnych drzwi, niewielki kufer, mało skuteczne hamulce, wysoka cena topowej wersji.
Mitsubishi Eclipse Cross – moim zdaniem
Eclipse Cross to propozycja dla osób, które lubią wyróżniać się na ulicy. Jest funkcjonalne, ma dynamiczny silnik i nieźle się je prowadzi. Jego sprzedaż byłaby pewnie większa, gdyby nie wysoka cena.
Mitsubishi Eclipse Cross – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,3 s |
0-130 km/h | 16,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,7 s (aut.) |
Masa własna/ładow. (fabr.) | 1607/543 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,1 m |
gorące | 40,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 69 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 9,4 l/100 km |
Zasięg | 640 km |
Mitsubishi Eclipse Cross – dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 163/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 250/1800-4500 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 10,4/200 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 8,7/196 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | CVT (wirtual. 8 przeł.)/4x4 |
Marka i model opon test. auta | Yokohama Blue Earth E70 |
Rozmiar opon test. auta | 225/55 R 18 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 329-436/60 |
Mitsubishi Eclipse Cross – wyposażenie
Wersja | Intense Plus CVT 4WD |
7 airbagów/aut. klimatyzacja | S/S |
Tempomat/unikanie kolizji | S/S |
Monitor. ruchu poprzecz. z tyłu | S |
Czuj. martwego pola/auto hold | S/S |
Bezkluczykowy dostęp/LED-y | S/S |
Podgrzewana tylna kanapa | S |
System multimedialny z DAB | S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S |
Wyświetlacz typu HUD/2 x USB | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 18 cali | 2800 zł/S |
Mitsubishi Eclipse Cross – cena/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 133 990,00 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat (100 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 136 790,00 zł |