Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Mocne i oszczędne BMW X5 M50d

Mocne i oszczędne BMW X5 M50d

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
| Aktualizacja

Diesel w sportowej wersji nikogo już nie dziwi. Ale czy oznaczanie go literą M nie jest lekką przesadą? W teście X5 M50d sprawdzamy, czy to rozwiązanie na pokaz, czy może faktycznie zapowiedź nie lada emocji

Test BMW X5 M50dŹródło: Auto Świat

Czyżby BMW chciało za wszelką cenę podnieść sprzedaż aut w wersji M i dlatego oznaczyło najmocniejszą odmianę wysokoprężną w X5 tą literą? A może to po prostu „emka” dla ubogich?

Zanim odpowiemy na pierwsze pytanie, znacznie łatwiej będzie nam udzielić odpowiedzi na drugie. BMW nie oferuje na razie odmiany X5 M, ale najprawdopodobniej to kwestia czasu. W poprzedniku (2006-13) dostępne były obie wersje, a różnica w cenie między nimi wynosiła 115 000 zł. Tak więc M50d z ceną 382 900 zł nie jest z pewnością ofertą dla ubogich, lecz raczej dla oszczędnych (4,4-litrowy benzyniak w 2-tonowym X5 pożerał każde ilości paliwa).

381 KM przy tak dużej masie wcale nas nie przekonuje. Za to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,3 s – zdecydowanie tak! Innym atutem tej wersji jest potężny moment (740 Nm), dostępny w szerokim zakresie obrotów, który przekłada się na doskonałą elastyczność silnika. W sprawnym rozpędzaniu pomaga sportowy 8-biegowy „automat”, który błyskawicznie zmienia przełożenia. Kierowca może modyfikować jego charakterystykę – podobnie jak innych podzespołów auta (silnika, układu kierowniczego, zawieszenia i ESP). Wystarczy, że wybierze jeden z czterech gotowych programów jazdy (ekonomiczny – Eco Pro, normalny – Comfort oraz sportowe – Sport i Sport+). Właśnie za sprawą przełącznika właściwości jezdnych możemy sami zmieniać charakter X5, od wygodnego i oszczędnego SUV-a, aż po rasowego sportowca.

Mocne i oszczędne BMW X5 M50d
Mocne i oszczędne BMW X5 M50dŹródło: Auto Świat

To jednak nie wszystko! X5 M50d zostało seryjnie wyposażone w adaptacyjne zawieszenie M, które oprócz wspomnianych sportowych ustawień Sport i Sport+ oraz elektronicznej kontroli amortyzatorów ma pneumatycznie resorowaną tylną oś. Co to oznacza dla podróżnych? Przede wszystkim – zachowanie dobrego komfortu jazdy niezależnie od stopnia obciążenia samochodu.

Skoro już o tym mowa, to X5 – mimo sportowej odmiany – jest niezwykle funkcjonalnym autem. Wygodnie pomieści się w nim pięciu pasażerów(a nawet siedmiu – za dopłatą), siedzących na sportowych fotelach pokrytych skórą i alcantarą, którzy do dyspozycji mają duży bagażnik (650 l – o 30 l więcej niż w poprzedniku) i niemałą ładowność (710 kg).

W nowym X5 wprowadzono także lepsze materiały wykończeniowe i przeprojektowano deskę rozdzielczą z 10,2 -calowym wyświetlaczem.Dostęp do bagażnika umożliwia teraz seryjna automatycznie sterowana pokrywa, którą można otworzyć i zamknąć za pomocą pilota lub z fotela kierowcy. Z poprzednika przejęto natomiast rozstaw osi.

Obejrzyj film jak jeździ testowe BMW X5 M50d

Na pokładzie X5 znalazły się najnowsze systemy BMW ConnectedDrive. Warto wymienić tu: nową generację wyświetlacza head-up, układ Night Vision z funkcją rozpoznawania ludzi i zwierząt, kamery 360 stopni, asystenta parkowania czy aktywny tempomat z funkcją całkowitego zatrzymania pojazdu. Ponadto system informacyjno-rozrywkowy pozwala korzystać z wielu usług internetowych, a także sterować głosem (np. dyktowanie e-maili).

Janusz Borkowski
Powiązane tematy:NoweBMWBMW X5M-power
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków