W skrócie

Sądząc po sukcesie, jaki odnosi nowa generacja młodszego brata 308 – Peugeot 208 - również kompaktowy "lew" może poważnie namieszać na rynku.

Nadwozie

Nadwozie nowego Peugeota 308 zaprojektowano zgodnie z obecnymi trendami panującymi w koncernie. Jak pokazują wyniki sprzedaży modelu 208, to się klientom podoba. Drapieżny przód z charakterystycznymi diodowymi światłami do jazdy dziennej oraz ciekawie stylizowany tył z ładnymi kloszami lamp przyciągają wzrok. Nie można jednak mówić o ekstrawagancji, jaką prezentuje siostrzany Citroen. Peugeot idzie bowiem w kierunku elegancji i wyrafinowania, szaleństwo pozostawiając marce spod znaku dwóch szewronów.

Wnętrze

Wnętrze Peugeota 308 zaskakuje prostotą. Znajdziemy tu niedużą kierownicę, znaną już z modeli 208 czy 2008 oraz zegary umieszczone ponad jej wieńcem. Muszę przyznać, że to jeden z najlepszych pomysłów ostatnich lat, jeśli chodzi o nowatorskie podejście do miejsca pracy kierowcy. Nieduże koło świetnie leży w dłoni, a manewry z jego użyciem to wręcz przyjemność. Co do czytelności zegarów również nie można mieć zastrzeżeń. Moją uwagę zwrócił w tym miejscu obrotomierz, w którym wskazówka obraca się w kierunku odwrotnym, niż zwykle. To taka odrobina szaleństwa w wykonaniu projektantów Peugeota.

Mała kierownica czy odwrócony obrotomierz to jednak tylko namiastka tego, co czeka na konsoli środkowej. Tam króluje duży dotykowy wyświetlacz, pod którym znajduje się tylko jedno pokrętło regulacji głośności i zaledwie pięć przycisków - ryglowanie drzwi, intensywny nadmuch na przednią szybę, włącznik świateł awaryjnych, ogrzewanie tylnej szyby oraz zamknięty obieg wentylacji. No dobrze, ale co z regulacją temperatury i siły nawiewu, czy włącznikiem klimatyzacji? Nie ma! A przynajmniej nie ma ich pod ręką.

Chcąc wyregulować temperaturę, trzeba każdorazowo dotknąć ikony w lewym górnym rogu panelu, a następnie dotykowymi przyciskami dokonać zmian. I tak za każdym razem, kiedy chcemy na przykład zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę w aucie.

W pierwszym momencie rozwiązanie to wydawało mi się przejrzyste, logiczne i po prostu nowoczesne, bo wszystko jest przecież w zasięgu ręki. Owszem, ale kiedy będąc w podróży i korzystając na przykład z nawigacji, trzeba za każdym razem kilkakrotnie spojrzeć na ekran – żeby znaleźć ikonkę, a następnie odpowiednie przyciski regulacji, a potem wrócić innym przyciskiem do ekranu nawigacji. Nawet po przyzwyczajeniu do tego rozwiązania i lokalizacji poszczególnych ikon, nie unikniemy spoglądania na panel.

Lepszym rozwiązaniem byłoby jednak zapełnienie dziwnie "łyso" wyglądającej konsoli środkowej, zaraz pod ekranem i umieszczenie tam choćby jednego pokrętła regulacji temperatury, bo to ustawia się najczęściej. Dobrze byłoby też, wzorem panelu z Peugeota 208, umieścić przynajmniej jeden klasyczny przycisk zmiany ekranu wyświetlanego w danej chwili. Przełączanie między nawigacją, wentylacją czy wskazaniami komputera pokładowego może być problematyczne, zwłaszcza że na dziurawych drogach trudno trafić palcem w odpowiednie pole na gładkim ekranie dotykowym.

Zostawmy jednak te rozważania obecnym i przyszłym użytkownikom Peugeota 308, bo zapewne są i tacy, którzy zachwycają się "nowoczesnym i minimalistycznym" podejściem do tematu obsługi wentylacji. Ja jestem gdzieś pośrodku, bo niewiele tu brakuje do ideału.

Poza wygodną kierownicą i nowoczesnym panelem sterowania podróżowanie Peugeotem 308 należy do przyjemności, ze względu na wygodne fotele o niespotykanie długich w tej klasie siedziskach, zapewniających dobre podparcie ud. Nie brakuje również schowków, które w testowanej wersji Allure znaleźć można nie tylko w drzwiach, ale też w podłokietniku oraz między podłokietnikiem i dźwignią zmiany biegów. Mała półeczka znajduje się również przed lewarkiem, gdzie jest także gniazdo 12V, USB oraz AUX. Na próżno szukać odtwarzacza CD. To już przecież przeżytek, niepasujący do nowoczesnego charakteru 308.

Peugeot 308 oferuje dużo miejsca dla kierowcy i pasażera z przodu. Na tylnej kanapie jest go już tylko wystarczająco, bo wyższym osobom może go braknąć zarówno na kolana, jak i nad głową. Taka, powiedzmy, średnia w segmencie. Również bagażnik ani nie rozpieszcza wielkością, ani nie jest zbyt mały. 380 litrów to wystarczający wynik, zwłaszcza że mamy do dyspozycji bardzo regularną przestrzeń.

Silnik 1,6 THP: spalanie

W testowanym egzemplarzu pod maską pracował benzynowy silnik 1,6 THP o mocy 125 KM. Jest to optymalny wybór pod względem ceny i osiągów. Motor jest wystarczająco żwawy, szczególnie w mieście. W trasie, przy spokojnej jeździe, odwdzięcza się niskim spalaniem, na osiągalnym poziomie 5,3 l/100 km. Wyprzedzanie tirów i wolniejszych aut na drogach krajowych wymaga niestety każdorazowej redukcji biegu aż do 3. przełożenia. W przeciwnym razie nawet wciśnięcie gazu w podłogę nie spowoduje zauważalnego przyspieszenia, i to nawet na 4. biegu.

Niewielka elastyczność benzynowej jednostki nie jest wielkim problemem, dzięki niezłej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Jej praca może nie jest wzorcowa, ale precyzji nie brakuje. Przydaje się to również w mieście, gdzie częste "wachlowanie" pomaga w ekonomicznej jeździe. Tu zużycie paliwa oscyluje między 8 a 8,5 l/100 km. Wynik nienajlepszy, ale też nie przerażający, choć od nowoczesnej jednostki można oczekiwać nieco więcej.

Prowadzenie

Dużo dobrego można za to powiedzieć o komforcie podróżowania. Zawieszenie zaskoczyło mnie zdolnością do połykania krótkich poprzecznych nierówności dróg, przy czym z okolic kół nie przedostają się żadne niepożądane hałasy czy stuki. Pewne zastrzeżenia mam jedynie do zachowania w zakrętach na nierównej nawierzchni, gdzie koła zbyt łatwo tracą kontakt z nawierzchnią, powodując wyczuwalne i dość nieprzyjemne uciekanie tyłu. Przód ma z kolei mocną tendencję do podsterowności, dlatego przed pokonywaniem ciasnych zakrętów trzeba dobrze dostosować prędkość.

Ceny

Peugeot 308 kosztuje na polskim rynku od 59 900 zł za wersję 1,2 VTi 82 KM. Dla porównania, Volkswagen Golf 1,2 TSI 85 KM jest o niecałe 2 tys. zł droższy, a Focus 1,6 85 KM tańszy o ok. 1 tys. zł.

Opinie

Peugeot 308 jest dopracowanym, nowoczesnym kompaktem z wygodnym wnętrzem, nowatorskim, choć niepozbawionym niewielkich wad miejscem pracy kierowcy, i ładnym, eleganckim nadwoziem. W połączeniu z komfortowym zawieszeniem i optymalnym napędem 308 stanowi bardzo ciekawą alternatywę w segmencie kompaktów. Tylko w lutym w Polsce sprzedano 291 sztuk – zaledwie o 3 egzemplarze mniej, niż wspomnianego na początku hitu – modelu 208.

Tytuł Samochodu Roku 2014, który Peugeot 308 zdobył pozostawiając w tyle BMW i3, Teslę S, Citroena C4 Picasso, Mazdę 3, Skodę Octavię i Mercedesa Klasy S, tylko potwierdza wysoki poziom, jaki prezentuje ten model.