Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowy Volkswagen Multivan – to wcale nie jest T7

Nowy Volkswagen Multivan – to wcale nie jest T7

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowy Volkswagen Multivan zaskakuje wyglądem i budową nadwozia wykorzystującą po raz pierwszy modułową platformę MQB. Można go już zamawiać z dwoma benzyniakami (1.5 TSI/136 KM i 2.0 TSI/204 KM) oraz hybrydą plug-in (1.4 eHybrid/218 KM). Na diesla 2.0 TDI/150 KM trzeba będzie poczekać do II kwartału 2022 roku. Ceny nowego Volkswagena Multivana startują od 191 031 zł.

Volkswagen Multivan 2021 I generacja na płycie MQB
Zobacz galerię (27)
Volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Multivan 2021 I generacja na płycie MQB
  • Nowy Volkswagen Multivan jest dłuższy (o 69 mm), szerszy (o 37 mm) i niższy (o 43 mm)
  • Van Volkswagena jest oferowany w dwóch długościach nadwozia, ale z jednym rozstawem osi
  • Dostępne są trzy wyposażenia: Multivan, Life, Style i model specjalny Energetic
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Nowy Volkswagen Multivan nie nosi wcale oznaczenia T7. To rodzinny bus zbudowany na platformie MQB, który przestał dzielić konstrukcję z dostawczym Transporterem. Modele Caravelle, Multivan 4Motion, kamper California i Transportery zbudowane na bazie T6.1 będą oferowane równolegle. Dopiero za 3 lata doczekamy się nowego Multivana 4x4, tym razem hybrydy z dwoma silnikami elektrycznymi i mocniejszą baterią.

Nowy Volkswagen Multivan – stylistyka, która budzi kontrowersje

Gdy do mediów społecznościowych wrzuciliśmy post z zdjęciami i skrótową informacją dotyczącą jazd nowym Volkswagenem Multivanem w sieci zawrzało. Pojawiło się mnóstwo komentarzy o jego wyglądzie – dużo negatywnych: „wygląda jak po japońskim tuningu”, „lepszym rozwiązaniem byłoby nazwanie go Sharanem”, „trochę koreański, trochę hinduski” oraz bardziej pozytywnych: „nareszcie coś nowego”, „a mnie się podoba”, „wygląda świetnie”. Dziennikarze widząc nowego Multivana na żywo też mieli sprzeczne opinie dotyczące jego stylistyki.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jedno jest pewne zmiana jest gruntowna i biorąc pod uwagę fakt, że ostatnia generacja Multivana (T6.1) tak naprawdę bazowała technicznie na modelu T5 – zaprojektowanym przed 20 laty – była konieczna. A że rynek i potrzeby klientów się zmieniają Volkswagen postanowił przeprowadzić rewolucję i nowe wcielenie Multivana odciął technicznie od dostawczego Transportera. Nowy Multivan zbudowany na platformie MQB stosowanej m.in. w Golfie to auto osobowe, przeznaczone głównie do rodzin (7 miejsc), osób lubiących podróże, małych przedsiębiorców potrzebujących mobilnego biura oraz firm oferujących przewóz klientów biznesowych.

Nowy Volkswagen Multivan – większy i lżejszy

W porównaniu do poprzednika nowy Multivan jest dłuższy (o 69 mm), szerszy (o 37 mm) i niższy (o 43 mm). Urósł także o 124 mm jego rozstaw osi (3124 mm). Multivana nadal będzie można zamówić z dwoma długościami nadwozia: standardowej L1 4975 mm i przedłużonej L2 5175 mm, przy czym w porównaniu do poprzednika obie teraz mają taki sam rozstaw osi. Zbudowany na nowej platformie Volkswagen Multivan jest lżejszy względem poprzednika nawet o 200 kg. Kolejna korzyść w nowym Multivanie to bardziej opływowa karoseria pozwalająca zmniejszyć opory powietrza (współczynnik Cw spadła z 0,35 do 0,3), a tym samym ograniczyć emisję CO2 (średnio o 7,8 g/km). Obawialiśmy, że platforma stosowana w osobówkach zapewni w nowym modelu mniejszą sztywność skrętną nadwozia niż w bazującym na dostawczym Multivanie T6.1. Myliśmy się, nie tylko się nie pogorszyła, ale jest lepsza aż o ponad 50 procent.

Nowy Volkswagen Multivan – lepsza aranżacja wnętrza

W nowym Multivanie od nowa zaprojektowano przestrzeń pasażerską. W trzecim rzędzie zniknęła znana z poprzednika trzyosobowa kanapa, ustąpiła miejsca trzem pojedynczym fotelom. Teraz by przewieźć rower wystarczy wyjąć fotele po jednej stronie pojazdu. Użytkownik sam decyduje w jaki sposób zaaranżowanych zostanie wszystkich pięć siedzeń 2. i 3. rzędu. Nowy system szyn pozwala nie tylko na lepsze konfigurowanie wnętrza, ale i łatwiejszy montaż siedzeń.

Fotele można ustawiać przodem i tyłem do kierunku jazdy, mocować na dowolnym odcinku, a poza tym są do 10 kg lżejsze niż w poprzedniku i mają funkcję podgrzewania (zewnętrzne siedzenia). Klientów, którzy planują wykorzystywać nowego Multivana jako mobilne biuro ucieszy nowy wielofunkcyjny stolik, już nie okrągły jak w poprzedniku, ale o bardziej regularnych kształtach, bez konieczności rozkładania obydwu części jednocześnie. Mało tego, dzięki innowacyjnemu systemowi blokowania, złożony stolik może między przednimi fotelami posłużyć jako konsola środkowa. Dla osób zainteresowanych spaniem w Volkswagenie Multivanie mamy dobrą wiadomość. Taką funkcję będzie posiadał także nowy model (pakiet Dobranoc), ale trzeba będzie na nią poczekać, gdyż rozkładane łóżko nadal jest w fazie projektu.

Nowy Volkswagen Multivan – wnętrze nadal pojemne

Multivan w wersji krótkiej załadowany po dach za trzecim rzędem siedzeń pomieści 469 litrów bagażu. Po wyjęciu foteli 3. rzędu dysponuje przestrzenią 1844 l (1850 l w wersji z panoramicznym szklanym dachem). Po zdemontowaniu foteli 2. i 3. rzędu pojemność bagażowa wzrasta do 3672 l (w wersji wydłużonej odpowiednio: 763, 2171 i 4005 l, 4053 l ze szklanym dachem). Nadal więc możemy traktować Volkswagena Multivana jako bagażówkę i wykorzystywać do przeprowadzek lub transportu dużych gabarytowo przedmiotów. Tylko dla osób planujących holowanie ciężkich przyczep mamy mniej dobrych wieści – w porównaniu z poprzednikiem jego możliwości spadły o 500 kg i w przypadku przyczep wyposażonych w hamulec maksymalna masa przyczepy wynosi 2000 kg.

Nowy Volkswagen Multivan – bardziej cyfrowo, ale czy lepiej?

W pierwszym rzędzie siedzeń też jest sporo zmian. Każdy Multivan wyposażony ma seryjnie cyfrowe zegary 10,25 cali (w droższych wersjach lub w opcji – z projekcją nawigacji) oraz system multimedialny z dotykowym ekranem 10 cali (w bogatszych odmianach z nawigacją i sterowaniem gestami). Uwagę zwraca mały przełącznik, który zastępuje klasyczną dźwignię biegów. Jest wygodny w obsłudze, poza tym nie zabiera miejsca w kabinie.

W cyfrowym wnętrzu do minimum ograniczono liczbę przycisków, co jest zgodne z obowiązującymi trendami, ale niekoniecznie idzie w parze z ergonomią. Regulacja temperatury za pośrednictwem dotykowego paska pod ekranem czy konieczność wywołania odpowiedniego ekranu, by włączyć podgrzewane siedzenia (rozwiązania przeniesione z nowego Golfa) wcale nam się nie podobają. Podobnie z resztą jak użyte do wykończenia deski rozdzielczej twarde tworzywa. Skoro Volkswagen zapowiada, że nowy Multivan zrywa z dostawczym pochodzeniem, to oczekiwalibyśmy lepszych materiałów znanych z aut osobowych.

Nowy Volkswagen Multivan – bogatsze wyposażenie

Na plus nowego modelu trzeba zaliczyć wyższy poziom wyposażenia, w tym większą liczbę systemów asystujących (dostępnych aż 20 układów). Standardowo każdy Multivan wyposażony jest w 7 airbagów (w tym centralną poduszkę), 7 pojedynczych foteli, klimatyzację 3-strefową Climatronic, skrzynię automatyczną DSG, alufelgi 16-17 cali, tylne przesuwne drzwi po obydwu stronach nadwozia, Front Assist z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, wspomaganie unikania kolizji oraz nowy asystent skrętu, dynamiczne doświetlanie znaków drogowych, asystent utrzymania w pasie ruchu oraz tempomat. Wśród nowych systemów asystujących pojawiły się: kamera 360 z widokiem z góry, funkcja Auto Hold, Travel Assist, dynamiczne doświetlenie zakrętów i system Pre Crash. Poza bazową odmianą o nazwie Multivan, dostępne są jeszcze wersje Life, Style oraz model specjalny Energetic połączony ze hybrydowym układem napędowym typu plug-in o mocy 218 KM.

Nowy Volkswagen Multivan – pierwsza, ale nie ostatnia hybryda

Zastosowany po raz pierwszy w Multivanie hybrydowy napęd składa się z turbodoładowanego benzyniaka 1.4 TSI o mocy 150 KM, synchronicznego silnika elektrycznego 116 KM i akumulatora litowo-jonowego 10,4 kWh. Po naładowaniu akumulatora ze źródła zewnętrznego (czynność możliwa także podczas jazdy) hybrydowy Multivan potrafi przejechać na prądzie 46–50 km (wg WLTP) i poruszać się z prędkością do 130 km/h.

Przeczytaj też:

Volkswagen Multivan eHybrid wyposażony jest w sześciobiegową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG z trzeba trybami rekuperacji. Wykorzystując w pierwszej kolejności prąd, a następnie paliwo zużywa od 1,8 do 2,0 l/100 km benzyny i od 17,1 do 17,5 kWh/100 km prądu. Podczas jazd premierowych po wyładowaniu akumulatora (jazda w trybie hybrydowym) zużywał średnio 6,1 l/100 km, co biorąc pod uwagę masę ok. 2,2 t stanowi dobry wynik.

Hybrydowy Multivan podobnie jak pozostałe odmiany (benzyniaki: benzyniakami 1.5 TSI/136 KM i 2.0 TSI/204 KM oraz diesel 2.0 TDI/150 KM) przekazuje moment obrotowy tylko na przednie koła. Na wersję 4x4 musimy poczekać nawet 3 lata. Producent zapowiada, że wówczas nie będzie to już klasyczny układ mechaniczny 4Motion, a hybryda z dwoma silnikami elektrycznymi i mocniejszą baterią.

Nowy Volkswagen Multivan – naszym zdaniem

Podczas premierowych jazd Multivana, najwięcej kilometrów pokonaliśmy odmianą hybrydową. Po najmocniejszym w gamie napędzie (218 KM) spodziewaliśmy się nieco lepszych osiągów, tymczasem cięższe od klasycznego benzyniaka 2.0 TSI/204 KM auto okazało się też wolniejsze. Owszem podczas pierwszych 30 km na prądzie jechaliśmy w przyjemnej ciszy. Później jednak, gdy uruchomił się niewielkiej pojemności benzyniak (1.4/150 KM), podczas wyprzedzania drażnił hałasem.

Plusem wersji hybrydowej jest oczywiście niskie spalanie (śr. podczas jazd premierowych 6,1 l/100 km), minusem dość kosztowny zakup. Nowego Volkswagena Multivana prowadzi się dużo lepiej niż wersję T6.1. Nadwozie mniej wychyla się na zakrętach, a układ kierowniczy pracuje bardziej precyzyjnie i dostarcza więcej informacji zwrotnych. Wnętrze jest lepiej wyciszone, nowe podwozie także lepiej filtruje nierówności drogi i dostarcza do kabiny mniej wibracji. Komfort i przyjemność podróżowania są wyższe, co docenią z pewnością także pasażerowie. Drażniły tylko dwie rzeczy: obsługa multimediów oraz problemy z trakcją na śliskiej nawierzchni.

Nowy Volkswagen Multivan – dane techniczne

Volkswagen Multivan2.0 TDI1.5 TSI2.0 TSI1.4 eHybrid (plug in)
Silnikt.diesel R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16+elektryczny
Pojemność1968 ccm1498 ccm1984 ccm1395 ccm
Moc maks.150 KM/1500 obr./min136 KM/5000-6000 obr./min204 KM/500-6500 obr./min218 KM /4900-6500 obr./min
Maks. moment obrot.bd.220 Nm/1750-3500 obr./min320 Nm/1600-4300 obr./min350 Nm/1000-4100 obr./min
Zużycie paliwa wg WLTPbd.7,9-8,3 l/100 km8,9-9,4 l/100 km1,8-2,0 l/100 km
Prędkość maks.bd.182 km/h200 km/h192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/hbd.13,5 s9,4 s11,6 s
Masa własna od (L1/L2)bd.2003/2024 kg2061/2083 kg2180/2199 kg
Wymiary (L1/L2).: dł./szer/wys.L1: 4973/1941/1907 mm; L2: 5173/1941/1907 mm
Cena brutto od208 374 zł191 031 zł209 494 zł231 880 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków