• 199-konny turbodiesel w Multivanie gwarantuje dobrą dynamikę niezależnie od obciążenia.
  • Na pokładzie poliftingowego modelu dostępne są Digital Cockpit multimedia MIB2 lub MIB3.
  • Zastosowano drugą generację amortyzatorów ze zmienną charakterystyką tłumienia (DCC).

Transporter pierwszej generacji (T1) został zaprezentowany w 1949 roku i w ciągu 70 lat sprzedano 12 mln egzemplarzy. Tym samym jest już o 5 lat dłużej produkowany od kultowego VW Garbusa (ponad 21 mln egzemplarzy) i ciągle modernizowany. Pod koniec ubiegłego roku do salonów VW trafił model po liftingu, z oznaczeniem „6.1”. Podczas testu Multivana w premierowej wersji Cruise z topowym napędem 2.0 TDI/199 KM z 4x4 i skrzynią DSG sprawdzimy, czy ma szansę być ikoną nowoczesności.

Żeby tak się stało, Volkswagen podczas modernizacji modelu największy nacisk położył na jego cyfryzację. Nowa, bardziej kanciasta deska rozdzielcza otrzymała cyfrowe wskaźniki i najnowsze dla Grupy VW systemy multimedialne (MIB2 i MIB3). Oba cyfrowe elementy mają imponujące możliwości. Digital Cockpit cechuje się czytelną grafiką i wieloma ciekawymi projekcjami zegarów. Z kolei zestaw multimedialny z nawigacją Discover Pro (w wersji Cruise – seryjny z wirtualnymi zegarami) wyposażono w moduł internetowy (karta eSIM), umożliwiający dostęp do licznych funkcji i usług skupionych pod nazwami „We Connect” i „We Connect Plus”, a także w sterowanie głosowe.

VW Multivan 6.1 – nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa

W Multivanie 6.1 znacząco poszerzyła się oferta systemów asystujących. Pojawił się układ Lane Assist, utrzymujący pojazd w pasie ruchu. Nowością są także Park Assist, który pozwala na automatyczne parkowanie, oraz Cross Wind Assist – automatycznie stabilizuje auto przy silnych bocznych podmuchach wiatru. Kolejnym ciekawym układem jest Trailer Assist, ułatwiający manewrowanie przyczepą podczas cofania. W poliftingowym modelu możemy także liczyć na: Rear Traffic Alert (informuje w czasie cofania o nadjeżdżających pojazdach), system ochrony bocznej i adaptacyjny tempomat ACC.

W poliftingowym modelu zmieniły się także właściwości jezdne. Ze względu na nowe systemy asystujące konieczny był montaż elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, które w stosunku do modeli poprzedniej generacji jest bardziej bezpośrednie. W zawieszeniu zastosowano drugą generację amortyzatorów ze zmienną charakterystyką tłumienia (DCC). Tym samym zwiększył się zakres ich regulacji, a kierowca może za pośrednictwem suwaka niemal bezstopniowo ustawiać poziom ich sztywności. Nowością w poliftingowym modelu jest także system XDS, który dodatkowo poprawia stabilność auta.

Znany z poprzednika topowy, 199-konny turbodiesel zapewnia świetne przyspieszenie i rozsądnie gospodaruje paliwem. Znakomicie dogaduje się ze skrzynią DSG, przez co jazda okazuje się wygodna nie tylko w mieście, lecz także w trasie.

VW Multivan 6.1 – podsumowanie

Choć po liftingu zmiany w nadwoziu są niewielkie, to wprowadzenie nowoczesnych multimediów i systemów asystujących oraz modyfikacje podwozia sprawiły, że produkowany od 2015 roku Transporter 6. generacji imponuje zaawansowaniem technicznym. W kwestiach funkcjonalnych zmieniło się niewiele, ale w tej dziedzinie użytkowy VW był wzorcem w klasie.

VW Multivan 6.1 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maks. (KM/obr./min) 199/3800-4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 450/1400-2400
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 4300/80
Hamulce (przód/tył) tw/t
Marka i model opon Goodyear UltraGrip Perf.
Opony testowanego auta 255/45 R 18
Dł./szer./wys. (mm) 4904/1904/1990
Rozstaw osi (mm) 3000
Masa własna/ładowność (kg) 2421/659
Masa hol. przycz. z ham./bez (kg) 2500/750

Osiągi

Prędkość maksymalna 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h bd.
Średnie spalanie (WLTP) 8,9 l/100 km
Emisja CO2 234 g/km
Teoretyczny zasięg 910 km
Min. średnica zawracania 10,9 m

Wyposażenie

Wersja Cruise (ceny netto)
4 airbagi/reflektory LED S/S
Kurtyny/akt. temp./unik. kolizji 1900 zł/S/S
Klima aut./stolik/cyfrowy kokpit S/1470 zł/S
Nawigacja Discover Pro S
Elektr. ster. drzwi przesuwne 6 590 zł
Elektr. otw. pokrywa bagażnika 2 520 zł
Fotele obrotowe 2. rzędu S
Siedzenie 3-osobowe w 3. rzędzie S
Ogrzewanie postojowe 8 430 zł
Lakier 2-kolor./alufelgi 18 cali 10 520/2690 zł

Gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 240 300 zł (netto)
Gwarancja mechaniczna 2 lata, bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 290 860 zł (netto)