- 199-konny turbodiesel w Multivanie gwarantuje dobrą dynamikę niezależnie od obciążenia.
- Na pokładzie poliftingowego modelu dostępne są Digital Cockpit multimedia MIB2 lub MIB3.
- Zastosowano drugą generację amortyzatorów ze zmienną charakterystyką tłumienia (DCC).
Transporter pierwszej generacji (T1) został zaprezentowany w 1949 roku i w ciągu 70 lat sprzedano 12 mln egzemplarzy. Tym samym jest już o 5 lat dłużej produkowany od kultowego VW Garbusa (ponad 21 mln egzemplarzy) i ciągle modernizowany. Pod koniec ubiegłego roku do salonów VW trafił model po liftingu, z oznaczeniem „6.1”. Podczas testu Multivana w premierowej wersji Cruise z topowym napędem 2.0 TDI/199 KM z 4x4 i skrzynią DSG sprawdzimy, czy ma szansę być ikoną nowoczesności.
Żeby tak się stało, Volkswagen podczas modernizacji modelu największy nacisk położył na jego cyfryzację. Nowa, bardziej kanciasta deska rozdzielcza otrzymała cyfrowe wskaźniki i najnowsze dla Grupy VW systemy multimedialne (MIB2 i MIB3). Oba cyfrowe elementy mają imponujące możliwości. Digital Cockpit cechuje się czytelną grafiką i wieloma ciekawymi projekcjami zegarów. Z kolei zestaw multimedialny z nawigacją Discover Pro (w wersji Cruise – seryjny z wirtualnymi zegarami) wyposażono w moduł internetowy (karta eSIM), umożliwiający dostęp do licznych funkcji i usług skupionych pod nazwami „We Connect” i „We Connect Plus”, a także w sterowanie głosowe.
VW Multivan 6.1 – nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa
W Multivanie 6.1 znacząco poszerzyła się oferta systemów asystujących. Pojawił się układ Lane Assist, utrzymujący pojazd w pasie ruchu. Nowością są także Park Assist, który pozwala na automatyczne parkowanie, oraz Cross Wind Assist – automatycznie stabilizuje auto przy silnych bocznych podmuchach wiatru. Kolejnym ciekawym układem jest Trailer Assist, ułatwiający manewrowanie przyczepą podczas cofania. W poliftingowym modelu możemy także liczyć na: Rear Traffic Alert (informuje w czasie cofania o nadjeżdżających pojazdach), system ochrony bocznej i adaptacyjny tempomat ACC.
W poliftingowym modelu zmieniły się także właściwości jezdne. Ze względu na nowe systemy asystujące konieczny był montaż elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, które w stosunku do modeli poprzedniej generacji jest bardziej bezpośrednie. W zawieszeniu zastosowano drugą generację amortyzatorów ze zmienną charakterystyką tłumienia (DCC). Tym samym zwiększył się zakres ich regulacji, a kierowca może za pośrednictwem suwaka niemal bezstopniowo ustawiać poziom ich sztywności. Nowością w poliftingowym modelu jest także system XDS, który dodatkowo poprawia stabilność auta.
Znany z poprzednika topowy, 199-konny turbodiesel zapewnia świetne przyspieszenie i rozsądnie gospodaruje paliwem. Znakomicie dogaduje się ze skrzynią DSG, przez co jazda okazuje się wygodna nie tylko w mieście, lecz także w trasie.
VW Multivan 6.1 – podsumowanie
Choć po liftingu zmiany w nadwoziu są niewielkie, to wprowadzenie nowoczesnych multimediów i systemów asystujących oraz modyfikacje podwozia sprawiły, że produkowany od 2015 roku Transporter 6. generacji imponuje zaawansowaniem technicznym. W kwestiach funkcjonalnych zmieniło się niewiele, ale w tej dziedzinie użytkowy VW był wzorcem w klasie.
VW Multivan 6.1 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 199/3800-4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 450/1400-2400 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 4300/80 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Marka i model opon | Goodyear UltraGrip Perf. |
Opony testowanego auta | 255/45 R 18 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4904/1904/1990 |
Rozstaw osi (mm) | 3000 |
Masa własna/ładowność (kg) | 2421/659 |
Masa hol. przycz. z ham./bez (kg) | 2500/750 |
Osiągi
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd. |
Średnie spalanie (WLTP) | 8,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 234 g/km |
Teoretyczny zasięg | 910 km |
Min. średnica zawracania | 10,9 m |
Wyposażenie
Wersja | Cruise (ceny netto) |
4 airbagi/reflektory LED | S/S |
Kurtyny/akt. temp./unik. kolizji | 1900 zł/S/S |
Klima aut./stolik/cyfrowy kokpit | S/1470 zł/S |
Nawigacja Discover Pro | S |
Elektr. ster. drzwi przesuwne | 6 590 zł |
Elektr. otw. pokrywa bagażnika | 2 520 zł |
Fotele obrotowe 2. rzędu | S |
Siedzenie 3-osobowe w 3. rzędzie | S |
Ogrzewanie postojowe | 8 430 zł |
Lakier 2-kolor./alufelgi 18 cali | 10 520/2690 zł |
Gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 240 300 zł (netto) |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata, bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 290 860 zł (netto) |
Elektrycznie sterowane drzwi oraz pokrywa bagażnika ułatwiają zajmowanie miejsc i załadunek bagaży.
199-konny turbodiesel gwarantuje dobrą dynamikę niezależnie od obciążenia, a napęd 4x4 pozwoli dojechać niemal w każde miejsce.
To jedna z najbardziej widocznych zmian w wyglądzie. Znaczki „Multivan” na przednich błotnikach.
Całkowicie nowy kokpit ma ostrzejsze kształty. Uchwyty na napoje są teraz umieszczone w górnej części deski rozdzielczej. Pełna integracja ze smartfonem dzięki App Connect oraz funkcjom: We Connect, We Connect Plus i eCall.
Do wyboru aż pięć trybów jazdy. Zawieszenie DCC (od 4800 zł) zapewnia wysoki komfort.
Cyfrowe zegary (std. w wersji Cruise) zapewniają świetną grafikę i mają ciekawe widoki.
Ogrzewanie postojowe sterowane z kabiny i pilotem to ciekawa, choć kosztowna opcja (8430 zł netto).
Systemy: Park Assist, Lane Assist, Rear Traffic Alert, ochrony bocznej i adaptacyjny tempomat ACC należą w wersji Cruise do wyposażenia seryjnego.
Idealne miejsce na drobiazgi. W fotelach 2. i 3. rzędu dostępne były szuflady.
Dużo przestrzeni, do tego wzorowa funkcjonalność.
Bardzo wydajna klimatyzacja Climatronic z dodatkowym sterowaniem i listwami nawiewów w przestrzeni pasażerskiej.
Składany stolik mocowany na szynach przesuwnych to idealne rozwiązanie zarówno do podróży służbowych, jak i rodzinnych wojaży
Obrotowe fotele (seryjne w Cruise) łatwo się obsługuje.
Trzymiejscowa tylna kanapa ma funkcję przesuwania wzdłużnego (zakres do 1 m)...
dzięki temu możliwa jest płynna regulacja przestrzeni bagażowej (maks. poj. 4300 l).
Żeby poszerzyć możliwości systemów asystują-
cych kierowcę, konieczny był montaż nowego, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.