Co innego, gdy odnosiemy ją do auta, którym na co dzień odwozimy dzieci do przedszkola!. Do takiej właśnie prędkości potrafi rozpędzić się Opel Insignia OPC Unlimited wyposażona w manulaną przekładnię. Testowy egzmeplarz z „automatem” jest tylko o 5 km/h wolniejszy.

Na mnie jednak prędkość maksymalna nigdy nie robiła wrażenia. No bo, gdzie tu się rozpędzić? Na polskiej autostradzie nie można, istniejące tory w naszym kraju też nie mają odpowiednio długich prostych, a jechać specjalnie pod Berlin by na chwilę rozpędzić się do 265 km/h raczej nie mam ochoty. Dla mnie w aucie dużo ważniejsze są: przyspieszenie, prowadzenie i dźwięk. Celowo nie wymieniłem wyglądu, bo to zawsze indywidualna sprawa.

Przyznam tylko, że w przypadku Opli OPC nigdy nie byłem zwolennikiem zarezerwowanego dla tej wersji niebieskiego koloru.

Opel Insignia OPC – Ma kopa, ale...

325-konne V6 ma za zadanie sportowo rozpędzać rodzinnego Opla. Trzeba przyznać, że dobrze wywiązuje się z tego zadania, bowiem czas osiągnięcia ze startu 100 km/h wynosi 6,3 s. Choć wartość ta dobrze wygląda na papierze, to w praktyce kierowca nie odczywa superprzyspieszeń.

Wszystkiemu „winny” jest napęd 4x4 i dopracowany układ jezdny. W tym aucie nie ma najmniejszych problemów z trakcją kół, nie odczuwa się także szarpnięć na kierownicy ani dużych przeciążeń podczas przyspieszania. W sumie nuda? Niekoniecznie!

Opel Insignia OPC – magiczne przyciski

Jeśli brakuje Ci sportowych emocji możesz to zmienić wciskając jeden z dwóch przycisków: Sport lub OPC. Pierwszy wyostrza reakcję silnika na gaz, przyspiesza pracę skrzyni biegów oraz utwardza pracę zawieszenia. Drugi z kolei zmienia o 180 stopni charakter samochodu.

Ustawienia niektórych podzespołów (skrzyni, zawieszenia, silnika, układu kierowniczego) są jeszcze bradziej sportowe, a dodatkowo zmianie ulega tryb rozdziału napędu 4x4 (60 proc. momentu kierowane jest na przednią oś, 40 proc. na tył, w innych trybach 90 proc. trafia na przód) oraz wygląd zegarów (inne tło oraz podświetlenie).

Do uszu kierowcy zaczyna docierać także bardziej rasowy dźwięk widalstej szóstki oraz sportowego wydechu. Nawet delikatny nacisk na pedał gazu sprawia, że auto wyrywa gwałtownie do przodu. Jest moc!

Opel Insignia OPC – tryb OPC tylko na tor

Nie polecamy jazdy tym trybem w mieście, bo dzieci, które właśnie przewozimy, mogą nie utrzymać całej zawartości żołądka w drodze do przedszkola. Co innego na torze! Tam kierowca (pasażerowie lepiej niech wysiądą) będzie czerpał radość z jazdy nie tylko za sprawą dobrych przyspieszeń, ale także świetnej trakcji.

Na łukach Insignia trzyma się jak przyklejona i ESP interweniuje naprawdę rzadko. Duża w tym zasługa nie tylko napędu 4x4, ale także zawieszenia FlexRide (obniżonego o 10 mm w stosunku do standardowej Insigni 4x4) wyposażonego w amortyzatory Sachsa o zmiennym stopniu twardości.

Przy sportowej jeździe docenimy także precyzyjny układ kierowniczy oraz skuteczny układ hamulcowy. Drugi z podzespołów został opracowany przez inżynierów z Brembo.

Opel Insignia OPC - jeden podzespół psuje zabawę

Czy Insignia OPC to perfekcyjne auto? Prawie! Tylko jeden podzespół psuł nam zabawę z jazdy. To 6-stopniowy „automat”, który przy ulicznej jeździe co prawda działa bez zarzutu, ale przy sportowej już nie. Biegi „w górę” mogłby być zmieniane nieco szybciej, ale nabardziej irytowała nas powolna reakcja skrzyni podczas redukcji. Czynność ta trwała zdecydowanie za długo! Na szczęście w tym modelu dostępna jest także manulana przekładnia (tańsza o 6500 zł).

Opel Insignia OPC – takich silników jest coraz mniej

W tej klasie aut sześciocylindrowy silnik to rzadkość. Producenci oferujący jednostki tej mocy coraz częściej wyposażają je w cztery cylindry i mają pojemność 2 litrów. Nie mają one wówczas na pewno tak przyjemnego dźwięku jak V6, ale z pewnością są oszczędniejsze. W mieście Insignią OPC łatwo jest spalić więcej 15 l/100 km, na tarsie z kolei ciężko zejść poniżej 10 l/100 km.

Opel Insignia OPC - dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zawory benz. V6/24
Pojemność 2792
Moc. maks. 325/5250 KM/obr./min
Moment 435/5250 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 500 l
Zbiornik paliwa 70 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4842/1858/1498 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr. 6,3 s
Napęd aut. 6/4x4
Prędkość maks. 265 km/h
Średnie spalanie fabr. 10,7 l/100 km
Cena (Insignia OPC aut.) od 209 500 zł

Więcej informacji na temat Opla Insigni OPC znajdziecie w najbliższych numerach Auto Świata