Meriva jest rzeczywiście oryginalna. Ma przecież drzwi otwierane jak w Rolls-Roysie, a tego nie znajdziecie w żadnym innym aucie z tego segmentu. Jednak poza wyjątkowością tylne drzwi otwierane „pod wiatr” niewiele mają do zaoferowania. Dzięki nim matki łatwiej przypinają pasami swoje pociechy. Innych plusów jak dotąd nie znaleziono. Tak więc temat drzwi mamy za sobą.

Co zatem jeszcze zostało?

Przyjrzyjmy się Mokce. Ten mały SUV oferuje dokładnie to, czego można oczekiwać po podobnych mu miejskich autach. Siedzi się w nim przyjemnie wysoko, cieszy porządna widoczność na zewnątrz (w porównaniu z o wiele mocniej zabudowaną Merivą). Mimo iż jest samochodem o wyższym prześwicie, Mokka jeździ wyjątkowo stabilnie i niemal się nie kołysze.

Meriva za to nieco płynniej się rozpędza i spala przy tym odrobinę mniej ON, ale to wynik zastosowania w Mokce odbierającego moc układu 4x4. Podczas codziennej eksploatacji napęd obu osi ma wiele zalet. Nie ma mowy, żeby auto gdzieś ugrzęzło, poza tym może holować ciężkie przyczepy. Meriva i Mokka są napędzane identycznymi jednostkami. 1,6-litrowy diesel w środkowym zakresie obrotów dzielnie sobie radzi, choć – oczywiście – nie jest mistrzem wyczynu.

Poza tym bez względu na osiągane obroty zawsze jest dobrze słyszalny – tego nie da się wyeliminować nawet częstą zmianą przełożeń. W Mokce biegi chodzą nieco lżej, ale to już pasażerów mniej obchodzi. Im zależy na przestrzeni, a tej w Mokce nie brakuje. Z przodu mają jej nawet więcej niż w Merivie, a z tyłu jest pod tym względem równie dobrze.

Naszym zdaniem

Pomimo wyższej ceny SUV zdystansował vana. Jest równie praktyczny, jak Meriva, a dodatkowo ma napęd 4x4 i dobrą widoczność.

Wynik

Opel Mokka 1 - Opel Meriva 0

Dane techniczne

Dane producenta Opel Mokka 1.6 CDTI Kia Carens 2.0 CRDi
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 136/3500 136/3500
Prędkość maksymalna (km/h) 188 197
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,3 9,9
Zużycie paliwa fabr. (l/100 km) 4,5 4,3
Dł./szerokość/wysokość (mm) 4278/1777/1658 4300/1812/1615
Zużycie paliwa w teście (l/100 km) 6,0 5,8
Emisja CO2 w teście (g/km) 159 154
Pojemność bagażnika (l) 356-1372 400-1500
Masa własna/ładowność (kg) 1504/434 1518/522
Cena (zł) 90 450 74 100
Koszt jednego kilometra* 1,07 zł 0,97 zł

*przy cenie litra benzyny: 4,75 zł, ON: 4,67 zł i na podstawie wartości rezydualnej z EurotaxGlass’s