Coraz trudniej znaleźć producenta oferującego auta z wolnossącymi silnikami benzynowymi. Jesteśmy skazani na downsizing. Skoro już nie mamy wyjścia, to warto wiedzieć, którą jednostkę wybrać. My mamy swój typ: to 3-cylindrowy, doładowany Pure Tech 1.2 Peugeota stosowany w modelach 208–5008. Tym razem testujemy 110-konny wariant współpracujący z automatyczną przekładnią w modelu 2008.

Peugeot 2008 - nadwozie

Jest to typ miejskiego cross-overa (rozstaw osi 2610 mm), a to oznacza, że z przodu każdy znajdzie dla siebie wygodną pozycję, zaś z tyłu wygodnie będzie tylko dzieciom. Powodów do narzekań nie daje bagażnik, który jest pojemny (350 l) i ma regularne kształty, choć irytuje półka, która nie podnosi się wraz z pokrywą.

Peugeot 2008 - silnik

1.2 Pure Tech to jeden z najlepszych trzycylindrowców na rynku. I ta opinia wcale nie jest wynikiem nagrody, którą otrzymał w 2015 r. („Silnik Roku”), ale doświadczeń z innych modeli. Jednostka nie ma dziury turbinowej, jest elastyczna i charakteryzuje się wysoką kulturą pracy.

Co ważne, doskonale dogaduje się z 6-biegowym „automatem”. To zgrana para, ale ten, kto się na nią zdecyduje, zapłaci nie tylko o 5 tys. zł więcej, co wynika z zakupu automatycznej skrzyni, ale także za wyższe o ok. 0,5 l/100 km spalanie.

Peugeot 2008 - prowadzenie

Mały crossover Peugeota występuje wyłącznie z przednim napędem. Ci, którzy zawiedzeni są gorszymi właściwościami terenowymi, mogą je poprawić, dokupując system Grip Control (zawiera 5 trybów jazdy na różnych nawierzchniach i opony błotno-śniegowe).

Naszym zdaniem to zbędny element w tej klasie aut, zwłaszcza że bez niego walory jezdne 2008 na utwardzonych drogach są bez zarzutu. Precyzja układu kierowniczego jest wystarczająca, podobnie jak trakcja na zakrętach. Kto po tym „francuzie” spodziewa się miękkości, może się zawieść. Mimo to uważamy, że komfort, jaki oferuje 2008, jest dobry.

Peugeot 2008 - koszty

Mniej pochlebnych opinii zbiera cena (80 900 zł), gdyż testowe auto to topowa wersja Allure. Owszem, standard wyposażenia jest wysoki (klima aut. 2-stref., sportowe fotele, multimedia z ekranem dotykowym), ale za te pieniądze można kupić dużo większy samochód.

Peugeot 2008 - to nam się podoba

Dobra dynamika i wysoka kultura pracy 3-cylindrowca, płynny i szybko działający „automat”, czytelna obsługa, praktyczne wnętrze.

Peugeot 2008 - to nam się nie podoba

Wysoka cena zakupu, podwyższone spalanie w stosunku do wersji z manualną skrzynią, kierownica zasłania zegary, skóra ekologiczna na fotelach.

Peugeot 2008 - nasza opinia

Wielu kierowców w Polsce nie docenia faktu posiadania „automatu” w aucie miejskim. Owszem, wiążą się z tym wyższe koszty, ale kto raz spróbuje, zawsze będzie z nim jeździć!