- Peugeot 3008 Crossway ma efektowną stylistykę, a jednocześnie okazuje się praktycznym samochodem idealnym do podróżowania całą rodziną
- W testowanej wersji pod maską pracował topowy, 177-konny diesel dzięki któremu auto uzyskuje setkę już po 9 s, a prędkość maksymalna wynosi 208 km/h
- Niestety nie jest to tani pojazd, bowiem jego cena bez opcji wynosi 152 200 zł
Peugeot 3008 Crossway jest przykładem samochodu, w którym udanie połączono efektowną stylistykę nadwozia z oryginalnie wykończonym wnętrzem. Co ważne przy okazji tych designerskich zabiegów pojazd nie stracił nic na praktyczności. Testowany model ma jeszcze atut w postaci mocnego silnika Diesla.
Wersja Crossway, której wyposażenie jest rozszerzeniem specyfikacji Allure, wyróżnia się aluminiowymi relingami, czarnym dachem, chromowanymi lusterkami, a także 18-calowymi alufelgami i emblematami ze współrzędnymi geograficznymi, a we wnętrzu – innymi dywanikami.
Jednak ważniejsze od wystroju jest to, że w obu rzędach siedzeń wygospodarowano dużo miejsca. Z kolei obsługa urządzeń pokładowych nie jest nadmiernie skomplikowana, choć niektórych może irytować konieczność przebrnięcia przez menu, aby wywołać niektóre funkcje, np. ustawienie klimatyzacji. Poza tym część przycisków na konsoli środkowej okazuje się mało czytelna w słoneczne dni.
Wysokoprężny silnik, który pracował pod maską testowanego egzemplarza generuje 177 KM (w ofercie jest jeszcze słabszy diesel o mocy 130 KM). Dzięki temu i przy wybraniu sportowego trybu jazdy auto rozpędza się do „setki” już po 9 s. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu samochód startuje gwałtownie i ma się nawet wrażenie, że przyspieszenie jest jeszcze lepsze niż w rzeczywistości. Nie są to oczywiście odczucia godne sportowego modelu, ale jak na SUV-a, który z powodzeniem może spełniać rolę rodzinnego pojazdu takie osiągi są więcej niż zadowalające.
Za taką dynamikę odpowiada nie tylko jednostka napędowa, lecz także też sprawnie przełączająca automatyczna skrzynia – gdy trzeba szybko włącza wyższy bieg, a gdy jest to konieczne bez ociągania redukuje przełożenia. Dodatkowymi atutami jednostki są umiarkowane spalanie – w teście potwierdziło się zużycie podawane przez producenta – i cicha praca w większości sytuacji drogowych. Dlaczego w większości? Bo charakterystyczny dla diesli klekot jest słyszalny przez chwilę po rozruchu zimnego silnika.
Peugeot 3008 Crossway – dobrze się prowadzi
Peugeot 3008 Crossway jest samochodem, który nie tylko ma praktyczne nadwozie i dynamiczny silnik, lecz także dopracowane zawieszenie. Nie jest ono przesadnie miękkie, a to w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów. Jednocześnie nie przesadzono ze sztywnością podwozia i wyboje są skutecznie tłumione.
Auto nie ma wprawdzie napędu 4x4, ale dzięki instalowanemu w tej wersji układowi Grip Control łatwiej poradzi sobie podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Dla większości kierowców, którzy decydują się na Crosswaya takie rozwiązanie okazuje się w zupełności wystarczające.
Peugeot 3008 Crossway jest ciekawym i bardzo udanym samochodem, ale za przyjemność jazdy nim trzeba, niestety dużo zapłacić. Wprawdzie ceny 3008 zaczynają się od 105 000 zł, ale za taką kwotę otrzymuje się 130-konnego benzyniaka w wersji Active. Crossway o mocy 177 KM to już wydatek 152 200 zł (cena bez opcji). Tymczasem Citroën C5 Aircross w topowej wersji Shine, ze 181-konnym dieslem i z automatyczną skrzynią kosztuje 141 000 zł.
Peugeot 3008 Crossway – to nam się podoba
Dobra dynamika, sprawnie działająca automatyczna skrzynia biegów, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, niskie zużycie paliwa, komfortowe resorowanie.
Peugeot 3008 Crossway – to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, w słoneczne dni nie widać dobrze oznaczeń na niektórych przyciskach.
Peugeot 3008 Crossway – nasza opinia
Dodatki zarezerwowane dla wersji Crossway nie czynią auta zbyt wyjątkowym na tle całej palety 3008. Jednak w tej postaci samochód wart jest rozważenia głównie ze względu na mocny silnik współpracujący z automatyczną skrzynią. Ten duet czyni auto dynamicznym i komfortowym. Ważnymi zaletami pojazdu są również przestronne wnętrze oraz pojemny bagażnik. Szkoda tylko, że za tak skonfigurowane 3008 trzeba dużo zapłacić.
Peugeot 3008 Crossway – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1997, t.diesel/R4/16 |
Moc | 177 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymalna | 208 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
Długość/szerokośc/wysokość | 4447/1841/1620 mm |
Rozstaw osi | 2675 mm |
Pojemność bagażnika | 520-1482 l |
Cena podstawowa/testowanej wersji | 152 200/190 050 zł |
Dzięki temu, że kierownicę spłaszczono także u góry, nie zasłania ona umieszczonych nad nią wskaźników
Fotele wyglądają efektownie, a co ważniejsze zapewniają wygodne podróżowanie
Z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca na nogi oraz nad głowami
Fotel kierowcy sterowany jest elektrycznie i ma pamięć ustawienia
W tym aucie nawet dźwignia skrzyni biegów prezentuje się futurystycznie
Takie klawisze prezentują się oryginalnie, ale w słoneczne dni nieczytelne jest ich oznaczenie
Pokrętłem na konsoli środkowej wybiera się ustawienie adekwatne do warunków na drodze. To pomaga w pokonywaniu śliskich nawierzchni
Dzięki sportowemu ustawieniu samochód staje się dynamicznym SUV-em, który setkę uzyskuje już po 9 s
Nadwozie Crosswaya prezentuje się nowocześnie
Wskaźniki przed kierowcą mają zmienną grafikę. Dla tradycjonalistów przygotowano klasyczne zegary
Można mieć też bardziej wyszukane motywy
Pomiędzy zegarami może być też wyświetlana mapa nawigacji satelitarnej
Peugeot 3008 ma jedne z ciekawszych tylnych świateł, które wyróżniają się na tle konkurencji
O tym jaki tryb jazdy jest wybrany kierowca informowany jest stosownym komunikatem na zestawie wskaźników
Środkowy ekran jest czytelny, ale obsługa klimatyzacji możliwa jest po przebrnięciu przez menu
Na pokładzie samochodu nie zabrakło nawigacji satelitarnej
Bagażnik o pojemności 520-1482 l – to dobra wartość. Podłogę można położyć w górnej pozycji i po złożeniu kanapy nie powstaje taki schodek
Tylną kanapę można składać za pomocą cięgła umieszczonego w bagażniku
Klapa kufra sterowana jest elektrycznie. Można ją również obsługiwać za pomocą ruchu nogi pod zderzakiem
Wersja Crossway wyróżnia się aluminiowymi relingami, czarnym dachem, chromowanymi lusterkami, a także 18-calowymi alufelgami i emblematami ze współrzędnymi geograficznymi