Peugeot 3008 drugiej generacji to dobry projekt – ten SUV od 2016 r. prawie wcale się nie zestarzał; tegoroczny model to już wersja po face liftingu, który jednak łatwo przeoczyć: z przodu zniknęły światła przeciwmgielne zastąpione przez funkcję „mgła” realizowaną przez główne Reflektory LED-owe, z tyłu oświetlenie zmieniło się bardziej nieznacznie, we wnętrzu zaś pojawił się większy, wydłużony ekran dotykowy służący do obsługi wszystkiego, wyposażony tak jak i wcześniej w eleganckie przyciski-skróty umieszczone poniżej.
To, co niezmiennie wyróżnia kokpit Peugeota 3008 (i innych modeli tej marki) na tle konkurencji, to niewielka, spłaszczona kierownica, którą kierowca trzyma nisko, prawie na kolanach niczym wolant; na zegary patrzymy nie przez kierownicę, a ponad nią – ten układ sprawdza się tym lepiej, im większe (wyższe) auto. W 3008 sprawdza się znakomicie. Co do materiałów wykończeniowych, to mamy tu i polerowane aluminium, i czarny błyszczący plastik w rodzaju „piano black”, i mięciutkie, i nieco twardsze tworzywa, i ciekawy w odbiorze materiał tapicerski na desce rozdzielczej – a wszystko w tonacji czarno-szarej, która sprawia, że wizualnie nic się ze sobą nie gryzie. Zmontowane jest to wszystko bardzo w porządku, a w efekcie można mieć wrażenie, że jedziemy autem klasy wyższej niż naprawdę.
Peugeot 3008 PureTech 130 - mały silnik, mały fun?
Trochę tak właśnie jest, co nie znaczy, że jest źle. Nie wiedząc, co to auto ma pod maską, szybko stwierdzimy, że osiągi tego samochodu są po prostu wystarczające: przyspiesza dość sprawnie, prędkości nie brakuje, no i napęd pracuje cichutko i bardzo gładko. Nie sposób domyślić się na podstawie wibracji, że silnik w tym pojeździe ma tylko trzy cylindry! W kontraście do skromnej liczby cylindrów mamy na pokładzie ośmiobiegową, „prawdziwą” automatyczną skrzynię biegów, która działa znakomicie.
A czego brakuje? No cóż – auto jedzie, ale na szybkie sprinty spod świateł nie ma co liczyć. Co zaś najważniejsze, to w ruchu miejskim ten napęd po prostu jest dość paliwożerny, zwłaszcza jeżeli kierowca ma ciężką nogę. Jeżdżąc zachowawczo, rozpędzając się z umiarem i do umiarkowanych prędkości, można nie zauważyć problemu, co jednak oznacza, że w gęstym ruchu miejskim spalimy ok. 10 l/100 km, a jak dociśniemy, to więcej. Podobnie w trasie: próbując w 2,5 godziny dojechać z Warszawy do Wrocławia, umęczymy się okrutnie i zepsujemy mnóstwo paliwa; jadąc do 130 km/h, zużyjemy 6-7 l/100 km i dojedziemy niezmęczeni – można to zaakceptować.
Peugeot 3008 PureTech 130 - jak się to auto prowadzi?
I znów: spokojny kierowca będzie zadowolony. Auto, pomimo tylko przedniego napędu, ma bardzo dobrą trakcję – łatwo przyspiesza nawet na śliskim. Pewnie hamuje (tu elektronika robi robotę). Kierownica obraca się lekko, na parkingu można operować jedną ręką. Komfort, komfort i komfort... Podczas dynamicznej jazdy można mieć jednak poczucie braku kontroli, a przy dużej prędkości i silnym wietrze – podwyższonej podatności na podmuchy.
Peugeot 3008 - cena lepszego napędu
Na końcu pojawia się dylemat: czy 3-cylindrowy benzyniak na pewno jest optymalną opcją dla mnie? Podkreślmy to wyraźnie: jeśli jeździsz spokojnie, przedkładasz komfort nad osiągi, a twoja typowa trasa ma długość kilku-kilkudziesięciu kilometrów – jak najbardziej benzyniak będzie odpowiedni, nawet mały, brak czwartego cylindra ze względu na dobre wyważenie silnika i tak staje się ciekawostką zawartą w danych technicznych. Ale jeśli jeździsz dużo i daleko, to cóż... dopłata do również 130-konnego diesla ma sens, ale to kolejne 12 tys. złotych! Z kolei najtańsza wersja benzynowa o mocy 180 KM zaczyna się od 160 tys. zł.
Tak, nie sposób nie zauważyć, że zrobiło się drogo. I dlatego, kupując takie auto, o „małej benzynie” trzeba pomyśleć cieplej niż jeszcze parę lat temu.
Peugeot 3008 PureTech 130 - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika
|
1199 cm3, R3, benzyna
|
Moc silnika
|
130 KM/5500 obr./min.
|
Moment obrotowy
|
230 Nm przy 1750 obr./min
|
Skrzynia biegów i napęd
|
8-biegowa automatyczna, napęd na przód
|
Prędkość maksymalna/elektr.
|
188 km/h
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
9,7 s
|
Średnie zużycie paliwa dane tech./w teście
|
6,9/9,5 l/100 km
|
Masa własna/ładowność
|
1320 kg/620 kg
|
Cena (3008 wersja Allure Pack, PureTech 130 EAT8)
|
od 139 400 zł
|