Peugeot 308 w swoim drugim już wcieleniu obecny jest w ofercie marki od 2013 roku. Latem tego roku na rynku pojawiły się natomiast jego wersje po gruntownym face liftingu, dzięki któremu model nabrał nowej energii do skutecznego rywalizowania o klienta z klasowymi konkurentami takimi jak Opel Astra, VW Golf, Ford Focus czy Renault Megane.
Peugeot 308 – face lifting
Na pierwszy rzut oka zmiany widać w wyglądzie pasa przedniego ze zmodyfikowanym grillem, maską i reflektorami z LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Delikatnie zmienił się także kształt zderzaków lamp tylnych, a nowy wzór zyskały 17-calowe alufelgi (opcja za 1600 zł, seryjnie są montowane 16-calowe).
Wnętrze zachowało minimalistyczny styl z niewielką liczbą przycisków na desce rozdzielczej i tzw. i-Cockpitem, w skład którego wchodzi mała kierownica, umieszczone nad nią analogowe zegary oraz centralny dotykowy ekran o przekątnej 9,7-cala (sam wyświetlacz ma przekątną 7 cali) będący centrum sterowania pokładowymi multimediami, a także telefonem czy klimatyzacją. W porównaniu z poprzednikiem ekran pojemnościowy nowej generacji lepiej reaguje na dotyk, a sam system można obsługiwać poleceniami głosowymi. Dzięki funkcji Mirror Screen łatwo też podłączyć smartfona. Ekran pełni także rolę monitora kamery cofania, pokazując obraz nie tylko za samochodem, lecz także wokół niego – świetnie sprawdza się podczas parkowania i manewrów na ciasnych parkingach.
Nie zmieniła się natomiast funkcjonalność auta. Na przednich, komfortowych fotelach miejsca jest pod dostatkiem, na tylnych trochę brakować go może wysokim pasażerom. Dużą pojemność ma bagażnik – 398 l przy normalnie ustawionych tylnych siedzeniach i 1206 l po złożeniu oparć. Dla porównania: VW Golf oferuje odpowiednio 380 i 1270 l, a Opel Astra 370 i 120 l.
Peugeot 308 – w technice siła
Po analizie dostępnych opcji wyposażeniowych można odnieść wrażenie, że to nowe rozwiązania techniczne, jakie można zamówić do 308, były głównym powodem modernizacji modelu. Są to m.in. automatyczne, w pełni LED-owe reflektory (4000 zł), system unikania kolizji Safety Plus z układem automatycznego hamowania i ostrzegania przed zderzeniem, wykrywaniem zmęczenia kierowcy, asystentem utrzymania pasa ruchu i monitorowania znaków drogowych (1800 zł), czujnik martwego pola i układ automatycznego parkowania (2800 zł) czy wreszcie aktywny tempomat. Na topowy system multimedialny z nawigacją Peugeot Connect NAV (darmowa aktualizacja map 4 razy w roku na zawsze i 3 lata subskrypcji dla usług TOMTOM Traffic), Mirror Screen, cyfrowym tunerem DAB i odtwarzaczem CD trzeba wydać 5400 zł.
Peugeot 308 – żwawe 3 cylindry
Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 l w swoim najmocniejszym wariancie 130-konnym zapewnia kompaktowemu Peugeotowi dobre osiągi i umiarkowane zużycie paliwa. Podczas testu 308 spaliła średnio 7,1 l/100 km i choć to o 2,5 l więcej niż deklaruje producent w cyklu mieszanym, to i tak wynik ten uznajemy za przyzwoity. Tym bardziej że kultura pracy silnika nie budzi żadnych zastrzeżeń, a reakcje na ruchy pedałem gazu są natychmiastowe już od niskich obrotów. Przyspieszenie do setki podczas pomiarów – 9,9 s – okazało się nawet o 0,4 s lepsze niż podawane w oficjalnych danych technicznych. Na dodatek jednostka ma także przyjemne, rasowe brzmienie, które dodatkowo można „podkręcić”, wciskając przycisk Sport na konsoli środkowej. To element Pakietu Sport, który zwiększa także reaktywność pedału gazu, zmienia siłę wspomaganie układu kierowniczego i podświetlenie tablicy zegarów z koloru białego na czerwony, a ponadto uzupełnia dane wyświetlane przez komputer pokładowy o informacje o chwilowej mocy, ciśnieniu doładowania, momencie obrotowym oraz przeciążeniach wzdłużnym i bocznym.
Prowadzenie Peugeota 308 potrafi dostarczyć sporą dawkę przyjemności. Auto jest dobrze wyciszone, a charakterystyka przyjemnie sprężystego, ale zarazem komfortowego zawieszenia, zachęca do aktywnej dynamicznej jazdy. Francuski kompakt zachowuje się bardzo pewnie, nawet na szybko pokonywanych zakrętach i tylko na poprzecznych nierównościach pojawiają się czasami tendencje do nerwowego podskakiwania tylnej osi. Łatwo jednak je opanować.
Peugeot 308 – dopracowana konstrukcja
Auto sprawia bardzo dobre wrażenie, a zmiany wprowadzone w ramach face liftingu wyszły mu tylko na dobre. Z pewnością to model w klasie kompaktowej warty zainteresowania. Najtańsza wersja z tym silnikiem i pakietem wyposażeniowym Active kosztuje 75 600 zł, Allure jest o 7 tys. droższy, a prezentowany egzemplarz testowy wzbogacony o wspomniane opcje wyceniono na 106 250 zł.
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Allure
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 cm3, R3 turbo benz. |
Moc | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa skrzynia ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,6 l/100 km |
Masa własna | 1270 kg |
Cena | od 82 600 zł |