Na początek wygląd, choć to sprawa gustu. Peugeot 308 SW jest pod tym względem liderem w swojej klasie. Chyba nie ma równie ładnego i eleganckiego kombi w segmencie kompaktów. Co ważne, nie jest to kolejne nudne i wyłącznie praktyczne rodzinne auto. Sylwetka jest dynamiczna, a tył idealnie pasuje do przodu. Choć nie jest to samochód szokujący swoim designem, to jednak wyróżnia się na tle konkurencji.

Ważniejsze od wyglądu jest jednak wnętrze, a w przypadku kombi główna uwaga skierowana jest na bagażnik. Dzięki wydłużeniu tylnego zwisu o 22 cm w stosunku do hatchbacka, udało się wygospodarować 610 litrów (liczone wg normy VDA), z czego 556 litrów znajduje się nad podłogą, a reszta to schowki pod nią. (Tyle samo, bo 610 litrów, oferuje np. Skoda Octavia Combi.) O ile nie jeździmy wersją z dojazdowym kołem zapasowym, bo wtedy pozostaje to, co nad podłogą.

Funkcjonalność tylnej części Peugeota 308 SW zwiększa banalnie prosty system składania oparć. Za pomocą jednej dźwigni w sekundę składamy połowę oparcia, które leci w dół, obniżając jednocześnie siedzisko. W ten sposób uzyskujemy przeszło 1600 litrów bagażnika o płaskiej podłodze (tu Octavia jest lepsza - 1740 l po złożeniu oparć).

5-drzwiowej wersji Peugeota 308, którą testowałem niedawno na polskich drogach

O genialnym pomyśle z pomniejszoną kierownicą i zegarami ponad nią nie będę mówił, bo na ten temat sporo napisałem przy okazji wspomnianego przed chwilą testu Peugeota 308. Podobnie z systemem i-Cockpit, który oceniłem bardzo wysoko, z zastrzeżeniem utrudnionej obsługi ustawień klimatyzacji i temperatury nawiewu. Chodzi o to, że w celu zmiany temperatury trzeba każdorazowo sięgać w kierunku 9,7-calowego wyświetlacza, a bez odrywania wzroku od drogi nie da się tego zrobić, bo trzeba w tym celu trafić we właściwe pole na gładkim wyświetlaczu. Podtrzymuję tym samym mój postulat, by chwaloną przez Peugeota "prostotę i przejrzystość kokpitu" nieco zaburzyć, dorzucając na konsolę środkową choćby jedno pokrętło regulacji temperatury. W końcu regulacja głośności odbywa się tu za pomocą klasycznego pokrętła…

Duży plus należy się natomiast systemowi i-Cockpit za jego wielofunkcyjność i multimedialny charakter. Za sprawą aplikacji Peugeot Apps i oczywiście podłączenia do internetu można korzystać m.in. z przewodnika Michelin czy aplikacji Coyote ostrzegającej o zagrożeniach na drodze, fotoradarach i patrolach policji.

Ile ma kosztować nowe kombi Peugeota?

Podczas jazd na drogach północnej Francji podróżowałem głównie wersją napędzaną nowym silnikiem benzynowym 1.2 e-THP o trzech cylindrach, mocy 130 KM i momencie obrotowym sięgającym 230 Nm. Muszę przyznać, że zaskoczyła mnie zarówno wysoka kultura pracy trzycylindrowej jednostki, jak i jej możliwości. Aż 95 proc. momentu obrotowego jest dostępne w przedziale od 1500 do 3500 obr./min, co zapewnia dużą elastyczność. Turbina zapewnia spory zapas momentu obrotowego, co pozwala na sprawne przyspieszanie i dynamiczną jazdę.

Przy spokojnym traktowaniu pedału gazu udało mi się w trasie uzyskać 5,5 l/100 km. Bardziej żwawe przemieszczanie, połączone z jazdą autostradami i pokonywaniem licznych we Francji rond podniosło spalanie do około 7,2 l/100 km. I tak nieźle. Choć nie jestem fanem downsizingu, w Peugeocie 308 SW mały silnik się sprawdza. Oczywiście, że przy pełnym załadunku auto straci nieco wigoru, ale przecież to kombi, a nie sportowy samochód. Poza tym przedstawiciele handlowi, do których zapewne nowe kombi trafi w dużych ilościach, i tak będą najszybsi na drodze.

Gama silników w Peugeocie 308 SW będzie nieco inna, niż obecnie w hatchbacku. Podstawowym motorem będzie benzynowe 1,2 e-THP o mocy 110 KM, które wejdzie do oferty w drugiej połowie roku. Benzyniaki będą więc dostępne w palecie od 110 do 155 KM, a diesle od 92 do 150 KM. Będą to jednostki 1,6 BlueHDI i 2,0 BlueHDI. Dodatkowo producent chwali się, że wersja 1,6 BlueHDI 120 KM będzie średnio spalać 3,2 l/100 km. Postaramy się to zweryfikować, kiedy tylko samochód trafi do parku prasowego Peugeota.

Peugeot 308 SW to nowoczesne kombi. W stosunku do poprzednika "schudło" aż o 140 kg i w podstawowych wersjach silnikowych waży 1,2 tony. To czuć podczas jazdy, bo auto prowadzi się żwawo i zwinnie pokonuje ciasne zakręty. Przednie zawieszenie typu pseudo McPherson i belka skrętna z tyłu doskonale się sprawdzają, i – jak przystało na Samochód Roku 2014 – wzorowo tłumią nierówności drogi, zapewniając neutralne zachowanie w zakrętach. Miałem nawet wrażenie, że kombi prowadzi się w zakrętach na nierównej nawierzchni lepiej od hatchbacka.

Wracając do nowoczesności, Peugeot może za dopłatą wyposażyć 308 SW w szereg nowinek technicznych, jak Driver Assistance Pack, czyli aktywny tempomat, ostrzeganie przed kolizją i automatyczne hamowanie awaryjne. Jest też Park Assist z samoczynnym parkowaniem prostopadłym i równoległym.

Pakiet Driver Sport Pack dodaje pojazdowi pazura przez odczuwalne zwiększenie reaktywności układu kierowniczego, zmianę charakterystyki pracy pedału gazu, który szybciej reaguje na polecenia kierowcy, skrócenie czasów reakcji silnika i skrzyni biegów (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów dodawane są w tym przypadku łopatki zmiany biegów przy kierownicy), wzmocnienie i bardziej sportowe brzmienie silnika (za pomocą cyfrowego wzmacniacza poprawiającego akustykę w kabinie), zmianę koloru podświetlenia zespołu zegarów i wskaźników z białego na czerwony oraz wyświetlanie parametrów związanych z trybem pracy samochodu: chwilowa moc i moment obrotowy, ciśnienie doładowania, przyspieszenia wzdłużne i boczne.

Nowy Peugeot 308 SW do salonów trafi w połowie czerwca, a już niebawem poznamy jego oficjalne ceny. W Niemczech odpowiednie wersje silnikowe hatchbacka i kombi różnią się o 900 euro. Można przypuszczać, że u nas różnica ta będzie podobna i sięgnie 4 tys. złotych. Trzeba jednak pamiętać, że podstawowym silnikiem w kombi nie będzie 82-konna benzyna jak w hatchbacku, a 110-konne 1,2 e-THP. Cena może zacząć się od około 67 tys. złotych, zwłaszcza że dokładnie tyle kosztuje główny rywal – Volkswagen Golf Variant. Jak będzie, dowiemy się już na początku maja.

Podsumowując, nowy Peugeot 308 SW to dopracowane i nowoczesne kombi, które przyjemnie się prowadzi, a do tego wyróżnia się dynamiczną i spójną sylwetką, choć nie ma w niej ani krzty szaleństwa. Duży bagażnik, wygodne i obszerne wnętrze, nowoczesne, choć nie pozbawione małych wad, podejście do miejsca pracy kierowcy sprawiają, że Peugeot 308 SW jest idealną alternatywą choćby dla Volkswagena Golfa Varianta. Można przypuszczać, że nowy model będzie hitem sprzedaży flotowej, ale i "zwykły Kowalski" na pewno nie będzie omijać salonów Peugeota z daleka.