• Klasa D w Europie to wciąż atrakcyjny rynek. Roczna sprzedaż wynosi ok 1,4 mln samochodów
  • Co trzeci sprzedany w Europie samochód klasy D to kombi
  • Nowy Peugeot 508 SW jest o 2 cm krótszy od poprzednika i o 4 cm dłuższy od sedana (długość 4,79 m, szerokość 1,85 m, wysokość 1,42 m a rozstaw osi 2,79 m)

W przypadku francuskich firm jednego zawsze możemy być pewni. Mało kto z taką pasją traktuje design i wizualne dopieszczenie poszczególnych elementów. Nie trzeba zgadywać, że przedstawiciele Peugeota poświęcili sporo czasu na to, by chwalić się wzornictwem. I właściwie trudno im się dziwić, gdyż jestem pewien, że nowy Peugeot 508 skradł niejedno serce. I to nie tylko frankofila. Na ulicach nieopodal Lizbony sporo osób zwracało uwagę na francuski samochód.

Trzeba przyznać, że po bardzo udanej limuzynie Peugeotowi udało się przygotować równie atrakcyjne kombi, które niezwykle cieszy oczy. To nie jest kolejny nudny transporter klasy D, który zasili setki firmowych flot i niechybnie przegra w statystykach sprzedaży z SUV-ami. Peugeot 508 SW to po prostu stylowe kombi, które na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Już z daleka rzucają się w oczy charakterystyczne światła LED (stosowane tylko w droższych wersjach wyposażenia) w przednim zderzaku. Potem wzrok przykuwa przepiękne nadwozie, które najlepiej prezentuje się w jasnych barwach.

Oczywiście świetną stylizacją można się długo zachwycać. W końcu jednak przyjdzie otrzeźwienie. Kombi kupuje się także ze względów praktycznych. A czy tak będzie w przypadku nowego Peugeota 508 SW? Mam wątpliwości.

Pod względem walorów funkcjonalnych Peugeot 508 SW nie ma specjalnie czym się chwalić. Niestety po ciasnym sedanie (a właściwie liftbacku) powstało równie ciasne kombi. Miałem świetną okazję by podróżować niemal z kompletem pasażerów (a ściślej z czterema osobami) nie tylko jako kierowca. O ile jako kierowca lub pasażer z przodu nie mogłem szczególnie narzekać, o tyle z tyłu w Peugeocie 508 SW było już wyraźnie inaczej.

Nietrudno o wrażenie, że dłuższą podróż lepiej spędzić na tylnej kanapie kompaktowego kombi 308, aniżeli Peugeota 508 SW. Siedzisko wydaje się za krótkie, miejsca nad głową nie jest zbyt wiele a na stopy brakuje przestrzeni gdy przednie fotele są w najniższej pozycji. Na pocieszenie pozostaje miękkie wykończenie tylnej części siedzeń, więc kolana nie będą boleć. W wersji ze szklanym dachem dodatkowo doskwierać będzie zaś wysokim osobom dość spore przetłoczenie dachu tuż za środkowymi słupkami. Cudów nie ma. Francuzi nie wyczarowali kabiny na miarę Skody Superb. Co więcej, przedstawiciele marki nie kryją tego, że nie zamierzają rywalizować pod względem przestrzeni w kabinie. Interesuje ich bowiem coś innego.

Jak czytamy w materiałach prasowych Peugeot 508 SW ma być obiektem pożądania i przełamywać konwencje. W praktyce oznacza to tyle, że samochód będziemy kupować oczami i zachwycać się przede wszystkim atmosferą w przedniej części kabiny. A ta, szczególnie z punktu widzenia kierowcy, wydaje się niebywale atrakcyjna. Podobnie jak w sedanie, deska rozdzielcza imponuje doborem materiałów i jakością wykonania na miarę aut klasy premium (są nawet aluminiowe grille głośników wysokotonowych). Wbrew pozorom łatwo przywyknąć do koncepcji I-Cockpit, choć tu i ówdzie można pomstować na dziwną logikę rozmieszczenia sterowania niektórymi funkcjami (chwilę minie zanim znajdziecie regulację jasności albo korekcję dźwięku). W Peugeocie 508 SW podobać się może wygodna pozycja za kierownicą. Docenimy też wygodne przednie fotele wykończone skórą bardzo miłą w dotyku. No i przy większości (ale nie przy wszystkich) ulubionych nagrań do gustu przypadnie udany system Focal z 10 głośnikami (w tym centralny oraz 20 cm subwoofer). Peugeota cenię za coś jeszcze: konsekwencję w stosowaniu aż trzech standardów połączenia ze smartfonami czyli Android Auto, CarPlay oraz MirrorLink. W sumie – właściwie to żadnych różnic w porównaniu z sedanem.

Kluczowa różnica to bagażnik. Sam dostęp do części bagażnika jest bardzo wygodny, więc z włożeniem dużych walizek nie będzie żadnego problemu. Pojemność bagażnika Peugeota 508 SW jest do zaakceptowania: to 530 litrów. Niby już całkiem sporo, ale bagażnik Peugeota 308 SW pomieści 556 litrów. Kompaktowe kombi wypada tylko gorzej gdy złożymy siedzenia i zapakujemy cały tył aż po dach. W Peugeocie 508 SW będzie do wykorzystania 1780 l a w 308 SW prawie 180 l mniej. Osobną kwestią pozostaje ile razy w życiu wykorzystujemy aż tak możliwości przewozowe samochodu.

Również otwartą kwestią pozostaje jak często podróżujemy samochodem w czwórkę lub nawet w piątkę. Jednego wówczas możemy być pewni. Jeśli pod maską Peugeota 508 SW będziemy mieć nawet słabszą wersję 2 litrowego turbodiesla BlueHDi to nie powinniśmy narzekać. Do wykorzystania jest bowiem taki sam moment obrotowy jak w mocniejszej wersji 180 KM czyli 400 Nm. W połączeniu ze świetną automatyczną skrzynią EAT8 to oznacza dobrą reakcję na gaz i praktycznie żadnych oznak ospałości. Nie trzeba nawet włączać trybu sport (chyba, że chcemy usztywnić nieco zawieszenie). Wystarczy normal lub comfort. Będziemy płynąć niemal w ciszy (także w kombi jest bardzo cicho). A sama podróż nie będzie drogo kosztować – ok 6 litrów na każde 100 km.

Peugeota 508 SW można pochwalić za udane systemy wspomagające kierowcę. Na autostradzie nieopodal Lizbony przydał się subtelnie działający aktywny tempomat z funkcją utrzymania w pasie ruchu. Całość działa całkiem nieźle (wystarczy ruch kierownicą, by wskazać przy której linii chcemy być bliżej) i trzeba się trochę postarać, by samochód sam przekroczył linię. Niemniej drobna mżawka i nieco ograniczona widoczność sprawiły, że z układu nie mogliśmy skorzystać. Pozostało poczekać na poprawę warunków pogodowych.

Trzeba będzie też trochę poczekać na rozpoczęcie sprzedaży. W Polsce kombi pojawi się dopiero w drugiej połowie roku. Trudno się dziwić, że cennik Peugeota 508 SW nie jest jeszcze znany. Możemy jedynie spekulować, że kombi będzie co najmniej o kilka tysięcy droższe od sedana. Wcale się nie zdziwię, gdy różnica sięgnie nawet 10 000 złotych. W końcu Peugeot nie kryje wyższych aspiracji. Otwartą kwestią pozostaje czy docenią to klienci.

Peugeot 508 SW BlueHDi 160 EAT8 - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1997 cm3, R4, turbo diesel
Moc łączna 160 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy łączny 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa EAT8, napęd na przód
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km (producent)
Pojemność bagażnika 530 l
Cena nieustalona