Choć kolorystyka testowej Carrery może budzić pewne kontrowersje, to jednak takie zestawienie kolorystyczne ostatnio stało się niezwykle popularne. Wystarczy pojechać nad jezioro Como lub do Monaco, by niemal na każdym rogu spotkać grafitowe kabriolety z czerwonymi dachami. Moda zawładnęła wszystkimi typami cabrio od Fiata 500 po Astona Martina, czy Rollsa. Taki mariaż odrywa od nudy, a nie jest pozbawiony elegancji.

Porsche 911 Carrera 4S Cabrio – kontrowersyjne połączenie

Wsuwam się w zamocowany tuż nad asfaltem fotel i od razu czuję się dobrze. Wzorcowa pozycja za kierownicą jest wyraźnym komunikatem, że ten samochód został stworzony dla kierowcy. Pozostaje jeszcze pytanie, dla jakiego kierowcy. Czy napęd na cztery koła oraz składany dach są w stanie zrekompensować wzrost masy. Około 50 kg więcej waży sam napęd na cztery koła, a dodatkowe 80 kg niesie za sobą wybór wersji cabrio. To dość nietypowe połączenie. Z jednej strony kupujesz cabrio, które może zaoferować więcej frajdy z jazdy, ale tylko w sezonie letnim, ale z drugiej strony masz napęd na cztery koła, który pozwala wybrać się zimą w góry. Być może jest to egzemplarz dla zagorzałych zwolenników kabrioletów, którzy chcą nieprzerwanie cieszyć się jazdą, nawet w naszej strefie klimatycznej? Ale chyba jednak naturalnym środowiskiem takiego 911 jest Como lub Monte Carlo, gdzie masz pod ręką przyjazny klimat, ale i sąsiedztwo Alp. 

Porsche 911 Carrera 4S Cabrio – kulturalniejszy bokser

Do nowego Porsche 911 w wersji coupe, które uchodzi za jeden z najlepszych sportowych samochodów do jazdy na co dzień mam jedno zastrzeżenie. Mogłoby być nieco cichsze przy wysokich prędkościach, jakie można osiągnąć na niemieckiej autostradzie. Spodziewałem się, że w cabrio ten problem może eskalować do trudno przyswajalnego poziomu, ale okazało się, że nowy wielowarstwowy dach, który można otworzyć z 12 sekund, skutecznie izoluje od hałasu i cabrio jest tylko nieznacznie głośniejsze od coupe. Za to jeśli zdejmiesz dach, możesz cieszyć się starannie odizolowanym od podmuchów powietrza wnętrzem i intensywniejszym dźwiękiem silnika, niż w coupe.

Najnowsze wcielenie 911 ma w układzie wydechowym filtr cząstek stałych. Oznacza to, że gang jest cichszy i mniej zachrypnięty niż w poprzedniku. Więc nawet jeśli zdejmiesz dach, nie siejesz już tego przyjemnego zgorszenia, jakie serwowały starsze generacje 911 Cabrio. Nie masz jednak wątpliwości, że za tylną osią kryje się bokser. Możesz mieć za to wątpliwości, czy rzeczywiście siedzisz za kierownicą wersji 4S. Szczególnie podczas spokojnej jazdy. Napęd na cztery koła niemal nieodczuwalnie wpływa na naturalność pracy genialnego układu kierowniczego. Poza tym, układ 4x4 nie odbiera dominującej roli tylnej osi, więc kontakt z samochodem jest bardzo bezpośredni.

Porsche udało się też zatuszować obecność potężnych kół. Trudno za kierownicą wyczuć, że na przedniej osi obracają się 20-calowe felgi, a na tylnej - 21-calowe. Zawieszenie znakomicie maskuje ich masę i niski profil opon. Możemy się zatem bezkarnie cieszyć niewiarygodnie dobrą przyczepnością, spektakularnym wyglądem i wysokim komfortem. Z pewnością z pomocą przyszła tu sztywna jak tytan karoseria, która szczególnie w kabriolecie jest dużym atutem. 

Cieszy również wnętrze. W najnowszej generacji 911 pojawiły się nowoczesne multimedia z dużym centralnym ekranem. Środek stał się bardziej wytworny i szlachetniejszy. Jedynym elementem, który może drażnić ortodoksyjnych fanów Porsche to krótki lewarek skrzyni biegów. Ale mnie jakoś nie przeszkadza. 

Porsche 911 Carrera 4S Cabrio – specjalizacja na wysokim poziomie

Nie ma znaczenia za kierownicą jakiej wersji Porsche 911 siedzę, zawsze jestem pod ogromnym wrażeniem zaawansowania technicznego. To genialne auto. Ważne jest, by poświęcić trochę czasu na wybór odpowiedniej konfiguracji, bo Porsche wspięło się na wysoki szczebel specjalizacji, który przypomina szalonych naukowców. Kiedy jednak wsiadasz za kierownicę okazuje, że różnice jakie występują pomiędzy różnymi wersjami 911 są wyraźne i logiczne. W przypadku 911 pojawia się jeden, ale bardzo poważny problem. To pieniądze. Porsche nie jest tanią zabawką i jest tak dobre, że nawet po latach niechętnie tanieje. 

Porsche 911 Carrera 4S Cabrio – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 2981 cm3
Moc 450 KM przy 6500 obr./min
Moment obrotowy 530 Nm przy 2300 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa aut., napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna 304 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,8 s
Średnie zużycie paliwa 11,3 l/100 km (producent)
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 452/180/130/245 cm
Pojemność bagażnika 132 l
Cena 702 000 zł