- Macan w podstawowej wersji to jeden z dwóch najtańszych modeli Porsche, obok 718 Caymana
- Auto z 2-litrowym silnikiem jest bardzo szybkie i zwinne - na co dzień całkowicie wystarczające
- Kabina Macana jest przestronna, ale w niektórych SUV-ach o podobnych gabaratach jest jeszcze więcej miejsca
Od debiutu Macana mijają już cztery lata i niebawem w sprzedaży pojawi się jego odświeżona generacja. Na chwilę przed tym wydarzeniem miałem okazję wskoczyć za kierownicę wersji z 2-litrowym silnikiem o mocy 252 KM, by jeszcze raz przekonać się o tym, jak dobre auto zaprojektowali inżynierowie marki.
Porsche Macan – świetny na co dzień
Benzynowy, turbodoładowany silnik Macana dysponuje wystarczającą mocą, by dyktować warunki w większości sytuacji drogowych. Auto chętnie reaguje na polecenia wydawane prawą stopą i jest dynamiczne. Nabieraniu prędkości towarzyszy przyjemny basowy pomruk wydawany przez sportowy układ wydechowy (opcja za 10 749 zł), a każde ujęcie gazu skutkuje dodatkowym warknięciem z rury wydechowej podkreślającym agresywną naturę samochodu. 370 Nm momentu obrotowego swobodnie przelewa się na obydwie osie, zapewniając bardzo dobrą elastyczność, a dwusprzęgłowa 7-stopniowa skrzynia PDK nie ociąga się ze zmianą przełożeń, dopasowując swoją pracę do wymagań prowadzącego.
I choć można samemu zmieniać biegi łopatkami przy kole kierownicy, to korzystałem z niego tylko sporadycznie – tryb automatyczny, jest na tyle szybki i skuteczny, że gwarantuje lepsze osiągi. Silnik, skrzynia i napęd na obydwie osie tworzą naprawdę perfekcyjnie pracujący zespół. Odpowiada on za dostarczanie kierowcy i pasażerom sporych dawek przyjemności. Macan do setki potrafi przyspieszać w 6,5 s i nie ma żadnych problemów z osiąganiem maksymalnej prędkości 229 km/h.
Na polskich drogach to wystarcza, by nigdy nie zostawać w tyle i być traktowanym z należytym dystansem przez innych. Co więcej, dynamiczna jazda nie oznacza przesadnie dużego spalania – podczas testu średnia nie przekroczyła 9 l/100 km, co uznaję za bardzo dobry wynik, tym bardziej że natura tego Porsche zachęca do aktywnego korzystania z potencjału jego silnika.
Przyznam jednak, że układ napędowy, to tylko jeden z wielu elementów składających się na perfekcyjną całość Macana. Testowany egzemplarz wyposażony był bowiem dodatkowo w pneumatyczne zawieszenie z systemem samopoziomowania, regulacją prześwitu i aktywnego zarządzania (Porsche Active Suspension Management, za 11 760 zł)) i układ Porsche Vectoring Plus (aktywny rozdziału momentu pomiędzy kołami, za 6651 zł), które z jednej strony wpływały na zachowanie samochodu podczas szybkiej jazdy, zapewniając doskonałą trakcję i pewne pokonywanie zakrętów, a z drugiej idealny komfort na większości nawierzchni. Wystarczy przyciskami na konsoli środkowej wybrać odpowiedni tryb pracy tych układów, by cieszyć się naturą sportowego hot hatcha, wygodą rodzinnego crossovera czy nawet zdolnością pokonywania bezdroży typową dla dojrzałego SUV-a. Macan imponuje uniwersalnością, ale przede wszystkim jest to Porsche i najlepiej czuje się właśnie w takiej roli dawcy frajdy z jazdy i podkreślania pozycji właściciela.
Porsche Macan – zgrabny, praktyczny, drogi
Czy Macan jest SUV-em idealnym? Pod wieloma względami na pewno. Wyróżnia się stylizacją, dzięki której nie sposób pomylić go z żadnym innym samochodem czy marką. Ma praktyczne, wygodne wnętrze, które zapewnia komfort nawet pięciu pasażerom. Do tego spory bagażnik o pojemności 500 litrów i absolutnie luksusowe wyposażenie, które w testowanym egzemplarzu podniosło bazową cenę 239,5 tys. zł do aż 373,2 tys. zł. No cóż, to w końcu segment premium. Zazdroszczę wszystkim, którzy mogą sobie na taki wydatek pozwolić. Bo Macan nawet z podstawowym silnikiem to 100-procentowe Porsche i taka gwarancja satysfakcji.
Porsche Macan - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4 turbo benz. |
Moc | 252 KM przy 5000-6800 obr./min |
Moment obrotowy | 370 Nm przy 1600-4500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | Automatyczna 7-biegowa (PDK), napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 229 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,4 l/100 km |
Masa własna | 1770 kg |
Cena | od 239 589 zł (373 286 zł testowany) |