Przy okazji testu Macana trudno nie odnieść się do historii. Modelowi temu, co prawda daleko do samochodu najdłużej produkowanego w historii motoryzacji, którym był chłodzony powietrzem tylnonapędowy Garbus (ponad 21 mln egzemplarzy), ale jak na dzisiejsze standardy produkcji aut i tak jest wytwarzany wyjątkowo długo – z dwoma liftingami od 2013 roku. Patrząc na datę rozpoczęcia produkcji, można by podejrzewać, że jest przestarzały. Czy jest tak faktycznie, sprawdzamy, testując debiutującą w tym roku nową wersję, ukrytą pod tajemniczą literą "T".
Litera "T" już od lat 60. w Porsche oznacza "Touring", ale do tej pory była zarezerwowana dla linii 911 i 718. Macan T dołącza więc do rodziny Touringów i – jak zapewnia Porsche – jest wierny charakterowi 911 T z 1968 roku. Model ten stanowi łącznik pomiędzy wariantami Macan oraz Macan S. Może nie szokuje pod względem mocy, gdyż silnik tej wersji pochodzi z podstawowej odmiany. Mamy więc do czynienia z dwulitrowym, czterocylindrowym doładowanym benzyniakiem o mocy 265 KM, dysponującym momentem aż 400 Nm. Jednostka ta gwarantuje, że Macan przyspiesza bardzo sprawnie – zmierzyliśmy 0-100 km/h w 6 s. Sprzęgnięta z szybką w działaniu dwusprzęgłową skrzynią PDK przekazuje napęd na cztery koła, przy czym z wyraźną preferencją tylnej osi. Taka charakterystyka rozdziału napędu korzystnie wpływa na sportowe odczucia za kierownicą.
Macan T ma seryjnie obniżone o 15 mm zawieszenie z regulowaną twardością amortyzatorów. Sportowy charakter testowego auta podkręcały pneumatyczne zawieszenie i Porsche Torque Vectoring.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T – obniżone zawieszenie
Jednak największe zmiany w modelu T dotyczą podwozia. Standardowo oferowane jest stalowe zawieszenie z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM) w połączeniu ze zmniejszonym o 15 mm prześwitem. Macan T ma względem bazowej wersji sztywniejsze stabilizatory i bardziej sportowe nastawy podwozia. Testowy egzemplarz był jednak wyposażony w zastosowane po raz pierwszy w czterocylindrowych Macanach adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z PASM i prześwitem zmniejszonym o kolejne 10 mm oraz w system wektorowania kół PTV Plus. Oba elementy, choć drogie (odpowiednio 6600 i 6650 zł), znacząco wyostrzyły sportowe zachowanie i tak zmodyfikowanego zawieszenia modelu T. Sportowo zestrojone podwozie zachęca wręcz do dynamicznej jazdy po zakrętach, na których Macan T czuje się jak ryba w wodzie. Ani przez moment nie czuć wieku konstrukcji, a wręcz przeciwnie – Macan T może być pod względem prowadzenia wręcz wzorem do naśladowania.
Dla fanów sportowej jazdy w Macanie T przewidziano program jazdy Sport Plus oraz stoper Sport Chrono mierzący czasy okrążeń toru.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T – napęd 4x4 z preferencją tylnej osi
Sztywniejsze i obniżone auto poruszające się na 21-calowych felgach i niskoprofilowym ogumieniu trzyma się na zakrętach jak przyklejone, a preferencja tylnego napędu zachęca wręcz do naciskania na gaz podczas wychodzenia z łuku. Wówczas bowiem kierowca może liczyć na delikatne, ale za to kontrolowane uślizgi tylnej osi, zwłaszcza w trybie Sport Plus, pozbawionym elektronicznej smyczy (wyłączone ESP). Przyszłych użytkowników Macana T zachęcamy do takich prób, oczywiście, na zamkniętych torach. Tam zresztą mogą na podstawie czasów mierzonych przez seryjny system Sport Chrono bawić się szeroką paletą ustawień poszczególnych podzespołów samochodu. Jedyna rzecz, która nie spodobała nam się do końca w testowym egzemplarzu, to wynik hamowania po rozgrzaniu układu. Dłuższa o 1,3 m droga hamowania to zbyt duża wartość jak na samochód ze sportowymi ambicjami.
Listwy boczne zdobi czarne logo „Macan T”.W standardzie wersja T ma 20-calowe felgi.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T – stylistyczne smaczki
Wzorowo za to oceniamy w Macanie T modyfikacje wyglądu, których dokonano na zewnątrz i wewnątrz nadwozia. Elementy stylistyczne w kolorze Agate Grey Metallic, dające kontrastowy odcień, znajdziemy m.in. w obudowach lusterek, spoilerze dachowym, wykończeniach pasa przedniego. Rasowość tej wersji podkreślają sportowe końcówki wydechu, ramki szyb i logo "Macan T" w czarnym kolorze.
Wielofunkcyjna sportowa kierownica GT z podgrzewaniem jest seryjna. Testowy egzemplarz miał wieniec wykończony materiałem Race-Tex, a ramiona – włóknem węglowym.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T – kierownica GT w serii
Unikalny klimat tej wersji widać także we wnętrzu, w którym zastosowano świetnie wyprofilowane fotele wykonane z czarnej skóry połączonej z tkaniną ze wzorem kratki, opatrzone także w zagłówkach herbem marki Porsche. Sportową atmosferę gwarantują też seryjna kierownica GT oraz stoper wspomnianego wcześniej systemu Sport Chrono. Wieniec kierownicy w testowanym modelu wykończony był opcjonalnym zamszem, który nie tylko doskonale wygląda, lecz także gwarantuje dobre połączenie dłoni z kierownicą.
Porsche Macan – wymiaryŹródło: Auto Świat
Materiały o świetnej jakości, oferujący duże możliwości i intuicyjną obsługę nowoczesny system multimedialny z niemal 11-calowym ekranem dotykowym i dotykowy panel sterowania wybranymi funkcjami (m.in. sztywnością podwozia i regulacją prześwitu) sprawiają, że trudno mówić o wnętrzu Macana w kontekście przestarzałych rozwiązań. Wiek auta mogą jedynie zdradzać nie najlepsza dla tej wielkości SUV-ów przestronność wnętrza i pojemność bagażnika. Zwłaszcza nie imponuje ilość miejsca w drugim rzędzie, choć trudno mówić, by było tam ciasno.
Sportową atmosferę we wnętrzu zapewniają elementy z włókna węglowego.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T – tanio nie będzie
Porsche nigdy nie były tanimi autami nawet wśród rywali marek premium. Potwierdza to także cena Macana T, zaczynająca się po podwyżce od kwoty 300 000 zł. Za konkurencyjne BMW X3 xDrive30i ze słabszym silnikiem o mocy 245 KM w bazowej wersji trzeba zapłacić o 39 500 zł mniej.
Porsche zapewnia, że 265-konny Macan T przyspiesza od 0 do 100 km/hw 6,2 s. Testowy wariant rozpędzał się o 0,2 s szybciej. Funkcja Sport Response zwiększa chwilowo osiągi samochodu.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T – moim zdaniem
O wieku Macana świadczy jedynie metryka. Każdy podzespół auta wpływający na osiągi, sposób prowadzenia i obsługę nie tylko został podczas dwóch liftingów unowocześniony, lecz także z powodzeniem może stanowić dla młodszych rywali wzór do naśladowania. Model T, choć nie jest najmocniejszy wśród Macanów, w rękach doświadczonego kierowcy może być najszybszy.
Porsche Macan T – ocena
Nadwozie: bez festyniarskich elementów nadwozie usportowionego Macana T wygląda rasowo i ponadczasowo. Świetna jakość, dobra obsługa, ale ciut za mało miejsca z tyłu i w kufrze. Ocena 5
Napęd: nie ma sześciu cylindrów i nie jest bokserem, ale przy niewygórowanej mocy zachwyca osiągami i tylnonapędową preferencją układu napędu 4x4. Ocena: 6
Prowadzenie: żaden nowszy rywal nie dorówna Macanowi mającemu pneumatyczne zawieszenie PASM i PTV. Ocena: 6
Multimedia: połączenie analogowych wskazań z cyfrowymi pokazuje, że można pogodzić klasykę z nowoczesnością, choć nie podtrzymujemy tej tezy w przypadku dotykowego panelu na tunelu centralnym. Ocena: 5+
Spalanie: małe na pewno nie jest. Ocena: 4
Komfort: fotele i kierownica – wzorowe! Ocena: 5
Koszty: wyjątkowy wóz musi dużo kosztować. Ocena: 3+
Ocena końcowa: 5+
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
0-100 km/h | 6,0 s |
0-130/0-160 km/h | 9,7/15,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1905/605 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/11,9 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 33,6 m |
gorące | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 64 dB (A) |
Średnie zużycie 98 okt. w teście | 9,3 l/100 km |
Zasięg | 800 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 265 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1800-4500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 6,2 s; 232 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 10,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 229 g/km |
Pojemność bagażnika | 488-1503 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 65 l (w opcji 75 l) |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon (p | t) | 265/40 R 21 | 295/35 R 21 |
Wyposażenie
Wersja | Macan T |
6 airbagów/boczne airbagi tył | S/1810 zł |
Kierownica sportowa GT | 4900 zł |
Kamera cof./utrzym. pasa ruchu | 2290/2610 zł |
Porsche Torque Vectoring/zb. 75 l | 6650/530 zł |
Nagłośnienie Bose/adaptac. temp. | 5270/3830 zł |
Adaptacyjne zawiesz. pneumat. | 6600 zł |
Lakier Dolomite Silver/alufelgi 21 c. | 4260/10 080 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 294 000 zł (cena z 04.22) |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata, b.o./12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 414 285 zł (cena z 04.22) |
Macan jest już wiekowy. Nadal jednak fascynuje i świetnie się sprzedaje.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Czterocylindrowy doładowany benzyniak o pojemności dwóch litrów generuje 265 KM i aż 400 Nm.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Nowoczesny system multimedialny z intuicyjną obsługą.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Macan T 2022 1. generacja 2. FLŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Dla fanów sportowej jazdy w Macanie T przewidziano seryjny stoper Sport Chrono. Nie tylko mierzy czasy okrążeń, ale i je analizuje.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Zawieszenie PASM (reg. amortyzatorów) jest seryjne. Za pneumatykę trzeba dodatkowo dopłacić (6600 zł).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Dotykowy panel, znany z Panamery i nowej „911-ki”. Wygląda świetnie, pod warunkiem że nie zostanie opalcowany.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Pakiet wykończenia wnętrza skórą w kolorze czarnym, ze środkowymi panelami foteli pokrytymi materiałem Sport Tex Stripe, oraz elektryczna regulacja są seryjne. Wzorowe trzymanie boczne.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Ilość miejsca na wysokości kolan nie rozpieszcza, ale pasażer o wzroście 180 cm zmieści się bez trudu. Gdy zamówimy dach panoramiczny, ograniczymy znacznie przestrzeń nad głową.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Trzystrefowa klimatyzacja to standard w Macanie T. Pakiet podgrzewanych siedzeń z przodu i z tyłu to wydatek 1860 zł.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Kufer 488 l na pewno nie jest rekordowy w klasie, ale ma regularne kształty oraz praktyczne rozwiązania, m.in. obniżany próg załadunku.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Szyny wraz z aluminiową poprzeczką i taśmą pozwalają uporządkować bagaże (1440 zł).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Pod podłogą bagażnika schowek, niestety, częściowo zajęty przez subwoofer opcjonalnego nagłośnienia Bose.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wyposażenie seryjne Macana T obejmuje sportowe końcówki układu wydechowego. Przyjemne brzmienie wydechu.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki