• Wersja R.S. Line dodatkowo podkreśla sportową bryłę nadwozia, jednak seryjne w tej odmianie 18-calowe koła nieco psują komfort jazdy
  • Renault Arkana 1.3 TCe potrafi być oszczędne – na podmiejskich drogach zadowala się 5,3 l/100 km
  • Techniczne podzespoły, a także kokpit są jak w Capturze – aucie o 34 cm mniejszym
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

SUV-y coupé robią furorę w klasie premium, tymczasem wśród popularnych marek takie koncepcje, jak Arkana, dopiero raczkują. Najbliższy (choć niekoniecznie bezpośredni) konkurent to Cupra Formentor.

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line – nadwozie

Z długością 4,57 m Arkana przerasta Captura, z którym dzieli technikę i deskę rozdzielczą, aż o 34 cm. Przestrzeni dla pasażerów w obu rzędach jest przy tym w sam raz, choć wyższe osoby z tyłu mogą narzekać na łuk dachu przebiegający blisko głowy. Bardziej imponuje 513-litrowy bagażnik z dużą klapą i niestety, też dość wysokim progiem. Lecz nawet przy opcjonalnym dojazdowym kole zapasowym w kufrze zostaje dużo przestrzeni.

Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line

W R.S. Line fotele są wykończone sztuczną skórą i mikrofibrą, i nawet elektrycznie sterowane, jednak w obliczu "sportowych" literek można by się spodziewać sztywniejszych boczków. Brakuje też regulacji nachylenia siedziska.

W kokpicie podobał mi się wysoko ustawiony, szybko reagujący ekran z łatwo przyswajalnym interfejsem. Niestety, mapy nawigacji są mocno przestarzałe. Nieco rozczarowują też wirtualne zegary. Jakość tworzyw jest OK i nawet udawany karbon nie wygląda źle. Co fajne: zamki same się otwierają, gdy podchodzi się do auta.

Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line –silnik

158-konna turbobenzyna 1.3 pracuje energicznie już od niskich obrotów, przy około 4-4,5 tys. zaczyna podkreślać swój trud nieco hałaśliwym brzmieniem. W sprincie do setki okazuje się raptem o 0,7 s szybsza od 140-konnej wersji. Dzięki 12-woltowemu układowi miękkiej hybrydy lubi sobie robić małe przerwy na "żeglowanie" niemal zawsze, gdy się odpuści gaz. Z kolei po ponownym jego naciśnięciu silnik bezzwłocznie się uruchamia. Efekt: na podmiejskich drogach Arkana zadowala się 5,3 l/100 km, na ekspresówce wciąż pozwala się zmieścić w 6 l, a na autostradzie potrzebuje w granicach 7 l.

Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line –prowadzenie

Wersja R.S. Line nie obejmuje modyfikacji zawieszenia, ale i tak jeździ sztywnawo – 18-calowe koła nieco uprzykrzają życie na wielu typach nierówności. Przy mocnym gazie i wyższych prędkościach autostradowych czuć drgania na kierownicy. Układ kierowniczy stawia względny opór dopiero w ustawieniu Sport, ale nie daje zbyt dobrego wyczucia kół. Nieźle działa za to adaptacyjny tempomat z funkcją prowadzenia po pasie.

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line –koszty

Renault bardzo hojnie wyposaża Arkanę, ale za zastrzyk raptem 18 KM ekstra (względem wersji TCe 140) żąda 4000 zł dopłaty, natomiast wariant R.S. Line podraża auto o 12 000 zł. Z testowanym wyposażeniem kosztuje prawie 160 000 zł, czym puka już do wrót klasy premium.

Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line –nasza opinia

Fajnie, że Renault udało się połączyć pożądany styl coupé z dobrą przestronnością kabiny i naprawdę dużym kufrem. Arkana robi też wrażenie wyposażeniem i energicznym silnikiem z nowoczesną miękką hybrydą, ale w tym wszystkim czuć tańszego Captura, co w obliczu ceny nie wydaje się już tak atrakcyjne.

To nam się podoba: Zrywny i dość oszczędny silnik, pakowny kufer z dużą klapą, nareszcie dobre multimedia.

To nam się nie podoba: Nieharmonijna jazda na "18-kach", drgania na kierownicy przy mocnym gazie, silnik lubi zawyć.

OCENA: 4+

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line – dane techniczne (producenta)

Silnik t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1332 cm3
Moc maksymalna 158 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 270 KM/1800 obr./min
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 7b
Dł./szer./wysokość 4568/1821/1576 mm
Rozstaw osi 2720 mm
Pojemność bagażnika 513-1296 l
Masa własna/ładowność 1347/529 kg
Rozmiar opon 215/55 R 18
Zbiornik paliwa 50 l
Cena wersji podst./test. 136 900/158 100 zł

Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line – osiągi (dane producenta)

Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Prędkość maksymalna 205 km/h
Spalanie średnie wg WLTP 5,9 l/100 km
Emisja CO2 133 g/km
Teoretyczny zasięg 847 km
Z tyłu siedzie się nieźle, ale zapasu miejsca nad głową za bardzo nie ma. Na kolana w sam raz, da się wygodnie włożyć stopy po przedni fotel. Są dodatkowe nawiewy i i 2 złącza USB. Plus także za osłonięte progi. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu siedzie się nieźle, ale zapasu miejsca nad głową za bardzo nie ma. Na kolana w sam raz, da się wygodnie włożyć stopy po przedni fotel. Są dodatkowe nawiewy i i 2 złącza USB. Plus także za osłonięte progi.
Wysoko umieszczony pionowy ekran jest świetny, kokpit jak w Capturze. Wersję R.S. Line wyróżniają czerwone akcenty, sztuczna skóra i ozdobne listwy, które nieźle udają włókno węglowe. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wysoko umieszczony pionowy ekran jest świetny, kokpit jak w Capturze. Wersję R.S. Line wyróżniają czerwone akcenty, sztuczna skóra i ozdobne listwy, które nieźle udają włókno węglowe.
Ekran wyświetlający wirtualne zegary nie ma zbyt dużych możliwości konfiguracji trybu wskazań. Komputer pokładowy z tylko jednym zakresem pomiaru. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ekran wyświetlający wirtualne zegary nie ma zbyt dużych możliwości konfiguracji trybu wskazań. Komputer pokładowy z tylko jednym zakresem pomiaru.
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line
Wygodne fizyczne przełączniki do najważniejszych funkcji. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wygodne fizyczne przełączniki do najważniejszych funkcji.
Główne menu można swobodnie konfigurować za pomocą różnych widżetów. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Główne menu można swobodnie konfigurować za pomocą różnych widżetów.
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line
Czytelne graficzne menu do sterowania asystentami bezpieczeństwa. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Czytelne graficzne menu do sterowania asystentami bezpieczeństwa.
Trzy tryby ustawień podzespołów, częściowo do własnej konfiguracji. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Trzy tryby ustawień podzespołów, częściowo do własnej konfiguracji.
Kamera 360 stopni nie dostarcza obrazu najlepszej jakości, ale mimo to bardzo pomaga w parkowaniu. Jest także asystent parkujący. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kamera 360 stopni nie dostarcza obrazu najlepszej jakości, ale mimo to bardzo pomaga w parkowaniu. Jest także asystent parkujący.
Bagażnik mieści 513-1296 l. Podłoga jest regulowana, pod dolnym poziomem jest jeszcze koło dojazdowe. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Bagażnik mieści 513-1296 l. Podłoga jest regulowana, pod dolnym poziomem jest jeszcze koło dojazdowe.
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Arkana TCe 160 R.S. Line