- Megane GrandCoupé to oczywiście nie żadne coupé, tylko kompaktowy sedan
- Na pierwszy rzut oka model ten można pomylić z o rozmiar większym Talismanem, co z pewnością nie jest wadą
- Pod maską pracuje nowy silnik 1.3 Tce o mocy 140 KM
Renault Megane GrandCoupé? Co to za model? Eleganckie Gran Turismo z potężnym silnikiem? Ależ skąd – w dzisiejszych czasach ocenianie samochodów po nazwach to nie jest najlepszy pomysł. Chociaż kiedyż też różnie z tym bywało, przecież Trabant też występował w wersji „de luxe”. Wróćmy jednak do naszego Renault. Na pierwszy rzut oka auto prezentuje się całkiem postawnie – zgrabna linia, doskonałe proporcje. Przede wszystkim nie wygląda na budżetowego sedana w rodzaju Peugeota 301, Fiata Tipo czy nawet swojego poprzednika – Renault Fluence. To ważne zarówno w przypadku aut flotowych, jak i rodzinnych. Ładne służbowe auto dowartościowuje pracownika, a i przy samochodach kupowanych prywatnie zazdrosne spojrzenia sąsiadów też mają znaczenie.
Renault Megane GrandCoupé - wnętrze brzydsze niż na zdjęciach
Przy bliższych oględzinach, ale przede wszystkim po zajęciu miejsca w kabinie czar nieco pryska. W reklamach czytamy o „kokpicie w stylu high–tech”, „dominującej wysokiej jakości i haromonii”, „przyjemnych w dotyku materiałach”. Tu niestety obietnice producenta są nieco na wyrost. Z bliska widać, że ambitne zamiary konstruktorów zderzyły się z wytycznymi księgowych. Wnętrze wygląda nieźle na zdjęciach, ale jeśli chodzi o „haptykę” czyli to, co czuć pod palcami, jest już niestety gorzej. Plastiki nie są ani przesadnie ładne, ani miłe w dotyku. Tapicerka testowanego auta przypomina nieco obicia mebli modnych w latach 90-tych. Ale przynajmniej fotele są naprawdę wygodne (o ile ktoś lubi miękkie siedziska). Miejsca nie brakuje, wysokim pasażerom siadającym z tyłu może tylko przeszkadzać dosyć stromo opadająca linia dachu.
Najgorszą rzeczą we wnętrzu jest jednak zestaw multimedialny. To co, że w folderach ze swoim dużym, pionowym wyświetlaczem prezentuje się nieźle, a nawet „trąci Teslą”. Problem polega na tym, że sam wyświetlacz jest przeciętnej jakości, a jego obsługa nie sprawia za grosz przyjemności. Układ menu nie jest intuicyjny, a system często zbyt długo myśli nad wykonaniem polecenia kierowcy. Boczne przyciski dotykowe mogłyby mieć większe ikonki, a fabryczna nawigacja przegrywa z darmowymi aplikacjami na smartfony.
Renault Megane GrandCoupé - oszczędny i dynamiczny silnik 1.3 TCe 140
Dużym plusem MEGANE GrandCoupé jest nowy, doładowany benzynowy silnik 1.3 o mocy 140 KM, wyposażony w filtr cząstek stałych. Aż trudno uwierzyć, że to tak mała jednostka. Dynamika i kultura pracy i elastyczność są absolutnie bez zarzutu – silnik jest doskonale wyciszony i nawet przy prędkości autostradowej nie dokucza pasażerom. Osiągi? Też należy uznać za co najmniej wystarczające: prędkość maksymalna to 205 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mniej niż 10 sekund. W dodatku zużycie paliwa też jest na rozsądnym poziomie, naprawdę bez problemów można się zbliżyć do poziomu deklarowanego przez producenta w danych technicznych (6,1-6,4 l/100 km).
Oczywiście, szybsza jazda po autostradach czy miejskie korki podniosą ten wynik o litr czy dwa, ale nadal jest to naprawdę oszczędne auto. A jeśli ktoś się martwi, że silnik 1.3 w takiej „eleganckiej limuzynie” to ujma na prestiżu, to mamy dla niego pewną radę – sąsiadom można mówić, że to Renault ma silnik z... Mercedesa. To oczywiście lekkie nadużycie, bo to bardziej nowe Mercedesy (klasy A, B czy CLA) mają silniki opracowane pod kierownictwem francuskich specjalistów, a nie odwrotnie. Oczywiście, jeśli mamy się chwalić, to lepiej milczeniem pominąć fakt, że takie silniki trafiają też pod maski aut marki Dacia czy Nissan.
Zawieszenie jest przyjemnie komfortowe, świetnie tłumi nierówności, ale też zachowuje się przewidywalnie na zakrętach. Gdyby nie pozbawiony „czucia” układ kierowniczy...
Renault Megane GrandCoupé - ile kosztuje?
Podstawowa wersja Renault Megane GrandCoupe (Life z silnikiem o mocy 115 KM) kosztuje 66 900 zł. Mocniejszy, 140-konny silnik oferowany jest w bogatszych wersjach Limited (od 78 500 zł) i Intens (81 200 zł). Podsumowując: ładne i wygodne auto z bardzo przyzwoitym silnikiem, a w dodatku za rozsądne pieniądze.
Renault Megane GrandCoupé - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1333 cm3, R4 turbo benzynowy |
Moc | 140 KM |
Moment obrotowy | 240 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | ręczna, 6-biegowa, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,1-6,4 l/100 km |
Masa własna | 1280 kg |
Cena (Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe 140 Intens) | 81 200 zł |