- Nazwa Renault Megane GrandCoupe jest nieco myląca, bo to po prostu sedan, tyle że z ciekawie zaprojektowaną tylną częścią nadwozia
- Bagażnik Megane jest bardzo duży i pakowny - to ważne w przypdku kompaktowego sedana
- Niewielki silnik ma jednak sporo koni, a to dzięki turbodoładowaniu - 130 KM wystarcza w aucie tej klasy
Uczciwie jednak powiedzmy, że Megane GrandCoupé prezentuje się dużo lepiej niż Fluence – niedrogi sedan, którego zastępuje i o którym Renault chyba chciałoby szybko zapomnieć. Wnętrze jest schludne, a nawet ładne, choć z pewnością nie jest to szczyt możliwości Renault, jeśli chodzi o jakość materiałów. Cena Megane jednak jest, jaka jest – dość atrakcyjna: za 85 tys. zł dostajemy sedana ze 130-konnym silnikiem i przekładnią dwusprzęgłową, na dodatek w najwyższej wersji. Dobra cena oznacza, że musi tu być trochę nieciekawego, twardego plastiku w kokpicie i trochę wstawek z ekologicznej skóry.
Renault Megane GrandCoupé - otoczenie kierowcy: w normie
Siadamy za kierownicą. Pierwsze wrażenie – trochę jak na krześle. Nie jest to jednak do końca wina samego fotela, który jest całkiem dobry, ale jego położenia. Inaczej niż np. w Seacie Leonie, trochę czasu zajmie kierowcy, by się tu umościć i do pewnych rzeczy przyzwyczaić, ale ostatecznie pozycja kierowcy staje się akceptowalna. Pionowo umieszczony dotykowy wyświetlacz to ciekawe rozwiązanie. Za pomocą dotykowego interfejsu użytkownika można zmienić sobie nieco kolor i wygląd wyświetlacza – jedni chcą mieć duży, klasyczny prędkościomierz, inni wolą duży obrotomierz i tylko cyfrowe wskazanie prędkości – dla każdego to, co kto lubi. Jeśli miałbym się czepiać, to wokół ekranu dotykowego wolałbym fizyczne przyciski, a nie dotykowe pola na czarnym, matowym plastiku: matowy plastik z czasem robi się tłustawy i miejscowo błyszczący, a poza tym zimą, gdy mamy na rękach rękawiczki, obsługuje się to tylko trochę lepiej niż smartfona w rękawiczkach, czyli... wiadomo jak.
Jak wspomniałem na początku, ilość miejsca nad głową pasażerów tylnego rzędu (a także wielkość szpary na nogi pomiędzy przednimi fotelami a podłogą) upodabnia Megane GrandCoupé do coupé. Bagażnik to już jednak co innego – jest duży i pakowny, w sam raz dla działkowca, co zresztą potwierdzają liczby: 550 litrów pojemności.
Renault Megane GrandCoupé - wystarczająca moc, ale...
Mieszane uczucia budzi silnik Energy Tce 130. Renault woli komunikować w pierwszej kolejności moc maksymalną, a pojemność silnika dopiero w drugiej. Słusznie. Z jednej strony bowiem trudno narzekać na niedostatek osiągów w codziennej eksploatacji auta, z drugiej czuć niewielką pojemność silnika, czy raczej silniczka. Jeśli Megane GrandCoupé ma być namiastką limuzyny, to uturbiony silnik 1.2/130 KM jest właśnie namiastką silników spotykanych w limuzynach. Dwusprzęgłowa przekładnia robi co może, by przykryć jego braki, „ganiając” go na wysokich obrotach. Sytuację ratuje dobre wygłuszenie zespołu napędowego – nawet przy 4 tys. obr./min. hałas silnika docierający do wnętrza nie jest przesadny, można nawet mówić o komforcie akustycznym. Nie zmienia to faktu, że cały czas można mieć wrażenie, że pod maską pracuje silniczek, nie silnik. Spalanie w realnym ruchu miejskim: 8,5-10 l/100 km, a zatem powstaje pytanie: po co ten cały downsizing, skoro w praktyce niewiele z niego wynika? Zaletą tego zespołu napędowego w porównaniu do konkurencyjnych jest przyzwoita płynność ruszania – w przypadku współczesnych dwusprzęgłówek cecha nieoczywista.
Zawieszenie i wspomagania kierownicy nastawione są na komfort, auto prowadzi się miękko, trochę „tapczanowato”, ale bezpiecznie. W ogóle całość sprawia wrażenie auta skonfigurowanego pod starszego kierowcę, który już się w życiu ostro najeździł, a teraz chciałby odpocząć i spokojnie przemieszczać się z miejsca na miejsce, w miarę możliwości w komforcie. Jeśli tego oczekujecie od auta, będziecie zadowoleni.
Renault Megane GrandCoupé - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1197 cm3, R4, turbo benzyna |
Moc | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 205 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa dwusprzęgłowa, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,4 l/100 km (producent) , 9 l/100 km (w teście) |
Masa własna | od ok. 1250 kg |
Cena | od 85 200 zł |