Renault Talisman na dobre zadomowił się w krajobrazie polskiego rynku motoryzacyjnego. Zarówno wersja sedan jak i stylowe kombi Grandtour należą do grona cenionych, reprezentacyjnych samochodów flotowych. Dobrze spisują się też w roli aut rodzinnych, oferując wysoki komfort, dobrą funkcjonalność oraz korzystny stosunek ceny do wyposażenia i osiągów. Dokładnie tak jest w przypadku testowanego egzemplarza z bogatym pakietem wyposażeniowym Intens.

Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 – nadwozie/wnętrze

Mimo upływu lat francuskie kombi nadal może się podobać. Zgrabna sylwetka z masywnym grillem, ledowymi reflektorami i chromowanymi detalami wykończenia wygląda nie tylko dynamicznie ale i szlachetnie. Wnętrze jest przestronne i wykończone materiałami dobrej jakości, a bagażnik oferuje wyróżniającą się pojemność w tej klasie. Wysoko otwierana klapa oraz nisko położony próg załadunkowy zapewniają łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej, która przy normalnym ustawieniu oparć tylnej kanapy ma 572 l, a po rozłożeniu aż 1681 l pojemności. Dla porównania: Ford Mondeo kombi dysponuje odpowiednio 488/1630 l, Opel Insignia Sports Tourer 560/1665 l, Peugeot 508 SW – 487/1537 l, a Volkswagen Passat Variant 650/1780 l. Na długich trasach można docenić funkcję masażu w fotelu kierowcy, która należy do wyposażenia seryjnego wersji Intens.

Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 – silnik

Turbodoładowana jednostka 1.7 dCi w wariancie 150-konnym (w ofercie jest również odmiana o mocy 120 KM) zastąpiła stosowany wcześniej motor 1.6 dCi o mocy 160 KM. Nowy silnik nie ma natury sportowca, ale dzięki solidnej dawce momentu obrotowego – 340 Nm – dostępnej już przy 1750 obr./min zapewnia dobrą elastyczność i umiarkowany apetyt na paliwo. Diesel ten występuje w parze tylko z manualną 6-biegową skrzynią, której praca nie budzi zastrzeżeń. Jest dobrze zestopniowana, a prowadzenie drążka precyzyjne. Średnie spalanie podczas testu sięgnęło poziomu 8 l/100 km. Owszem, to więcej od deklarowanego w cyklu WLTP, ale na usprawiedliwienie Talismana muszę dodać, że większość z liczącego ponad 900 km odcinka testowego auto przejechało w mieście oraz po autostradzie. Przy spokojniejszym stylu jazdy zejście poniżej 6 l/100 km nie powinno jednak stanowić większego wyzwania.

Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 – prowadzenie

Talisman ma zdecydowanie komfortową naturę, co oznacza, że na trasie zapewnia wygodnie podróżowanie i miękko tłumi pofałdowania nawierzchni. Podobnie jak w przypadku limuzyny także i w kombi tylne zawieszenie, w którym zastosowano belkę skrętną ma tendencję do podskakiwania na poprzecznych nierównościach. Zastrzeżenia można też mieć do zbyt mocno wspomaganego układu kierowniczego, przez co jego wyczucie jest nieco przytępione. Da się to jednak poprawić aktywując tryb Sport, jeden z pięciu dostępnych w ramach systemu Multinsens, lub zmieniając ustawienia w trybie Perso. W codziennym użytkowaniu na plus trzeba zaliczyć dobre wyciszenie wnętrza oraz działanie asystenta utrzymania pasa ruchu, który sygnałem z głośników wyraźnie informuje o najeżdżaniu na pas po lewej lub prawej stronie. Z kolei pewną irytację wywoływał asystent parkowania, któremu zdarzało się nadgorliwe działanie, w tym uruchamianie się w przypadkowych sytuacjach niezwiązanych w ogóle z parkowaniem.

Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 – koszty

Testowany model w bogatej wersji Intens kosztuje minimum 125 600 zł a po uwzględnieniu dodatkowych opcji niespełna 140 tys. zł. Standard obejmuje tu m.in. przednie reflektory LED Pure Vision, ledowe światła tylne i przeciwmgielne, multimedia z dotykowym ekranem o przekątnej 8,7 cala i nagłośnieniem 3D Sound by Arkamys , ambientowe oświetlenie wnętrza, 18-calowe alufelgi oraz opcjonalne pakiety: zimowy obejmujący przednie fotele podgrzewane, kierownicę podgrzewaną i spryskiwacze reflektorów; Techno z aktywnym systemem wspomagania nagłego hamowania, aktywnym regulatorem prędkości, systemem kontroli bezpiecznej odległości i wyświetlacz Head-Upl Easy Parking z systemem wspomagania parkowania EASY PARK ASSIST i kontroli martwego pola. To konkurencyjna oferta, bo rywale w segmencie okazują się drożsi. np. Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Diesel/136 KM z pakietem Elite kosztuje minimum 141 500 zł, Ford Mondeo kombi 2.0 EcoBlue/150 KM z pakietem Titanium 138 510 zł, a Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi/130 KM z pakietem Allure - – minimum 138 400 zł.

Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 – naszym zdaniem

Flagowe kombi Renault to auto, które nadal może się podobać. Zgrabne, przestronne i świetnie wyposażone w połączeniu z ekonomicznym dieslem i rozsądną ceną stanowi ciekawą alternatywę dla konkurencyjnych modeli klasy średniej.

Renault Talisman Grandtour Intens 1.7 Blue dCi 150 - dane techniczne

Silnik t.diesle. R4/16
Pojemność i rodzaj silnika 1749 cm3
Maksymalna moc 150 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy 340 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd manualna 6-biegowa, na przód
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,4-5,7 l/100 km (cykl WLTP), testowe: 7,3 l/100 km
Masa własna 1633 kg
Dł./szer./wys., rozstaw osi 4865/1870/146/1870, 2583 mm
Pojemność bagażnika 572/1681 l
Cena od 126 500 zł (138 750 zł testowany)