Van z napędem na wszystkie koła? Dlaczego nie. Przecież dzięki temu samochód staje się idealnym środkiem transportu dla rodzin. Nie dość, że wszyscy będą podróżowali w komfortowych warunkach, a ich bagaże zmieszczą się bez trudu, to jeszcze gdy zimą wybierzemy się na narty nie trzeba będzie się obawiać podjazdów pod zaśnieżone wzniesienia. Czy zatem Seat Alhambra 4Drive to idealny samochód dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas?
Seat Alhambra to typowy van, który nie wyróżnia się niczym charakterystycznym pod względem stylistyki. I wcale nie musi. W przypadku tego typu aut o ich wartości nie świadczy uroda, lecz walory praktyczne.
Pod tym względem samochód spisuje się znakomicie. Pierwsza zaleta to łatwość zajmowania miejsca we wnętrzu. Nie tylko dlatego, że siedzenia są na odpowiedniej wysokości, lecz także z racji odsuwanych tylnych drzwi. To umożliwia opuszczenie auta w wąskich lukach parkingowych, a poza tym rodzice mogą być spokojni, że ich pociechy wysiadając nie obiją auta stojącego obok.
Kolejną mocną stroną pojazdu jest przestronność tego 7-osobowego vana. Co ważne przy tych gabarytach nawet pasażerowie trzeciego rzędu nie powinni narzekać na brak miejsca na nogi oraz nad głowami.
Osoby wybierające się w długie podróże nie muszą się obawiać o zmieszczenie urlopowego ekwipunku. Wprawdzie przy wykorzystaniu wszystkich miejsc na bagaż pozostaje przestrzeń o kubaturze 300 l (to i tak nie jest zły wynik), ale już po złożeniu 6. i 7. fotela do dyspozycji jest aż 955-litrowy kufer. Z kolei po złożeniu dodatkowo środkowych siedzeń Seat Alhambra może być wykorzystywany jako niewielki dostawczak, bo część ładunkowa powiększa się maksymalnie do 2430 l.
To jeszcze nie koniec mocnych stron pojazdu. Wnętrze daje się konfigurować na wiele sposobów, bo siedzenia można nie tylko składać, lecz także można je przesuwać, a oparcia mają regulowany kąt pochylenia. Poza tym jadący mają do dyspozycji mnóstwo schowków i półek na podręczne drobiazgi. W kieszeniach przednich drzwi zmieści się 1,5-litrowa butelka.
Seat Alhambra – van ze 150-konnym dieslem
W gamie hiszpańskiego vana znalazły się dwa silniki Diesla do wyboru o mocy 150 KM lub 184 KM. Jednak wersja z napędem na wszystkie koła występuje wyłącznie ze słabszą z tych jednostek. Czy 150 KM to wystarczająca moc do dużego vana? Teoretycznie tak, bo przecież tego typu samochody nie służą do szaleńczych przyspieszeń, ale do spokojnej jazdy autostradami. Tym bardziej, że setkę uzyskuje się po przyzwoitych 10,5 s. Jednak słabość w dolnym zakresie prędkości obrotowych powoduje, że subiektywnie auto sprawia mniej dynamiczne wrażenie. Powody do zadowolenia daje natomiast umiarkowany hałas nawet podczas szybkiej jazdy autostradą.
Realne zużycie paliwa nie jest tak optymistyczne jak obietnice producenta. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 8,3 l/100 km, a to oznacza zwyżkę w porównaniu z danymi producenta o 1,6 l. Z kolei na trasie testowany Seat Alhambra potrzebował 6,8 l/100 km czyli o 1,8 l więcej niż podają dane techniczne.
Do rodzinnego charakteru samochodu pasuje zestrojenie zawieszenia. Dzięki odpowiednim nastawom Seat Alhambra pokonuje większość nierówności bez uszczerbku na komforcie podróżowania. Nawet większe poprzeczne wyboje nie stanowią problemu dla samochodu.
Nie będzie tanio
Seat Alhambra z napędem na wszystkie koła występuje w wersjach Style lub Style Advenced. W pierwszej z nich za auto trzeba zapłacić 141 700 zł, a za droższą 152 700 zł. Dodatkowym atutem pojazdu jest 4-letnia gwarancja.
Seat Alhambra – nasza opinia
Hiszpański van to świetna propozycja dla rodzin, które często podróżują w dalekie trasy. Poza tym to idealny samochód dla osób, które swej aktywności nie przerywają zimą. Napęd 4x4 nie czyni z auta terenówki, ale z pewnością pomoże podczas dojazdów do wyciągów narciarskich czy do schronisk. Niestety, wysoka cena sprawia, że auto jest propozycją dla ograniczonej grupy kierowców.
Seat Alhambra 2.0 TDI 4Drive – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 340/1750 |
Skrzynia biegów | man. 6b. |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta p-t | 225/50 R 17 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4854/1904/1720 |
Rozstaw osi (mm) | 2919 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1843/697 |
Pojemność bagażnika (l) | 300-2430 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Spalanie w mieście | 6,7 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 5,0 l/100 km |
Spalanie średnie | 5,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 147 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1250 km |
Średnica zawracania | 11,9 m |