REKLAMA
Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Altea XL 1.6 CNG Reference - Oszczędzanie w rozmiarze XXL

Seat Altea XL 1.6 CNG Reference - Oszczędzanie w rozmiarze XXL

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Tania jazda za grosze autem z silnikiem benzynowym naprawdę jest możliwa. Jeden ze sposobów na oszczędzanie to montaż instalacji gazowej.

Seat Altea XL 1.6 CNG Reference - Oszczędzanie w rozmiarze XXL
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Seat Altea XL 1.6 CNG Reference - Oszczędzanie w rozmiarze XXL

Seat, którego auta jeżdżą w jednej z warszawskich korporacji taksówkowych, promuje CNG – czyli zasilanie gazem ziemnym. Sprawdziliśmy, czy w naszych warunkach drogowych, przy słabo rozwiniętej sieci stacji tankowania CNG można normalnie eksploatować takie auto.Nadwozie/jakość. Altea XL to najpraktyczniejszy model Seata, który dzięki jednobryłowemu nadwoziu zapewnia nie tylko przestrzeń odpowiednią dla kompletu pasażerów, lecz także dla ich bagaży. W przypadku testowanego egzemplarza jedynie w kabinie jest wystarczająco miejsca – z zapakowaniem walizek może być problem, bowiem w bagażniku umieszczono trzy niestarannie osłonięte butle na gaz, a to nie pasuje do nowego auta. Poza tą niemiłą niespodzianką nadwozie niczym już nie zaskoczyło. Przejrzyście zaprojektowana deska rozdzielcza, wygodne fotele oraz wykończenie wnętrza nie odstają od konkurentów, zastrzeżenia można mieć jedynie do twardych, podatnych na zarysowania plastików. Układ napędowy/osiągi. 1,6-litrowy silnik już podczas zasilania benzyną nie ma łatwego życia, bowiem 102 KM wprawiają w ruch auto ważące wraz z kierowcą niemal półtorej tony. Efekt to zużycie paliwa sięgające nawet 10 l/100 km. Z pewnością z tego powodu Seat zaproponował oszczędnym montaż instalacji CNG, która obniża koszty eksploatacji. Jednak nic za darmo. Oszczędzanie w rozmiarze XXL wymaga też wyrzeczeń – przygotujmy się na to, że auto na CNG stanie się więc ospałą, wymagającą częstego tankowania taksówką, której jedyną zaletą będzie koszt przejechania 100 km wynoszący 16 zł.Układ jezdny/komfort. Montaż instalacji CNG jest odczuwalny podczas codziennej eksploatacji, bowiem cały czas odnosimy wrażenie, że bagażnik jest pełen. Przejeżdżanie przez poprzeczne nierówności zawsze kończyło się nieprzyjemnym bujaniem.Koszty/bezpieczeństwo. Altea seryjnie otrzymuje komplet poduszek i ABS. Dopłata do instalacji CNG wynosi 8500 zł, na każdych 100 km oszczędzimy 21 zł. Jeśli stację tankowania CNG mamy w pobliżu, warto zainteresować się montażem instalacji, w innych przypadkach odradzamy to rozwiązanie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: