Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Pojechaliśmy Seatem Aroną do Prowansji | Test długodystansowy (cz. 2)

Pojechaliśmy Seatem Aroną do Prowansji | Test długodystansowy (cz. 2)

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Nasza długodystansowa Arona dzielnie i bezawaryjnie służy w redakcyjnej codzienności. W nagrodę zabraliśmy ją w dłuższą podróż do Prowansji. Na dystansie ponad 5000 km udowodniła, że jest crossoverem nie tylko do miasta

Seat Arona 1.0 TSIŹródło: Auto Świat / Błażej Buliński
  • W dłuższych trasach świetnie spisują się fotele
  • Średnie zużycie z trasy 5126 km (Warszawa-Prowansja-Warszawa): 7,5 l/100 km
  • Bagażnik ma praktyczną podłogę z regulacją wysokości – przydatne, jeśli z wakacji lubimy przywozić „winne” pamiątki

Ja wiem: nasi rodzice i dziadkowie jeździli po Europie maluchem i też byli szczęśliwi. Nieliczni śmiałkowie nadal lubią poczuć wielką przygodę w małym Fiacie i w Prowansji też takich spotkałem (pozdrowienia!). Jestem jednak wygodnicki i przyznaję, że chwilę się wahałem, czy na wielkanocno-majówkowy urlop na południu Francji jednak nie wybrać się samolotem zamiast Aroną...

Ten dzielny i stylowy duet małych Fiatów spotkaliśmy w miejscowości Lacoste. 126p miało „bla-chy” radomskie, a „500-ka” – krakowskie. Jeśli rzeczywiście dojechały tu z Polski na własnych kołach – kłaniamy się nisko. A nawet jeśli nie, to i tak pochwalamy spędzanie urlopu z klasykiem!
Ten dzielny i stylowy duet małych Fiatów spotkaliśmy w miejscowości Lacoste. 126p miało „bla-chy” radomskie, a „500-ka” – krakowskie. Jeśli rzeczywiście dojechały tu z Polski na własnych kołach – kłaniamy się nisko. A nawet jeśli nie, to i tak pochwalamy spędzanie urlopu z klasykiem!Źródło: Auto Świat / Błażej Buliński

Abstrahując od kosztów, Arona ostatecznie przekonała mnie... wygodnymi fotelami. Podczas 2-tygodniowej podróży spędziłem na nich ponad 64 godziny – to tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że należą do najlepszych z tych, które znajdziecie w małych crossoverach. Wyglądają niepozornie, ale mają długie siedziska, sensownie dobraną twardość gąbki i nieźle trzymają na boki. Brakuje im co prawda regulacji podparcia lędźwi, ale wyprofilowanie oparcia w tym miejscu jest wystarczające. Na poczucie dobrego połączenia z autem wpływ mają też głęboko osadzone pedały i duży zakres regulacji kolumny kierowniczej. Arona to model, w którym dobrze poczują się także wyżsi kierowcy.

Fotele wyglądają niepozornie, ale to jedne z najwygodniejszych w tej klasie
Fotele wyglądają niepozornie, ale to jedne z najwygodniejszych w tej klasieŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Przestronność kabiny Arony jest zdumiewająco dobra jak na samochód mierzący 4,14 m długości, a w 400-litrowym bagażniku szczególnie doceniłem regulowaną wysokość podłogi. Kiedy ustawi się ją w górnym położeniu, powstaje pod nią schowek idealnie mieszczący butelki z winem – wygodne, jeśli podczas urlopu lubimy odwiedzać winnice i w każdej nabywamy po kilka „pamiątek”. Nasza „piwniczka” jest chroniona przed nagrzewaniem, nawet gdy auto stoi przez dłuższy czas na słońcu. Jednocześnie w górnej części kufra swobodnie mieści się jeszcze dwutygodniowy bagaż dwóch osób.

Schowek pod podłogą idealnie nadaje się na mobilną piwniczkę. Trzeba tylko zadbać o właściwe zabezpieczenie ładunku!
Schowek pod podłogą idealnie nadaje się na mobilną piwniczkę. Trzeba tylko zadbać o właściwe zabezpieczenie ładunku!Źródło: Auto Świat / Błażej Buliński

Kręte drogi w bardziej górzystych terenach Prowansji pozwoliły też nacieszyć się zwinnym prowadzeniem Arony. Układ kierowniczy daje dobre wyczucie kół nie tylko na serpentynach, przekonuje precyzją także przy wysokich, autostradowych prędkościach. Mimo wysokiego nadwozia Seat nie jest bardzo wrażliwy na boczne podmuchy wiatru i nawet przy 180 km/h można precyzyjnie korygować tor jazdy. Zachowanie Arony jest naprawdę dojrzałe, choć na poprzecznych nierównościach zawieszenie trochę tłucze. Dziury znosi przyzwoicie, a dodatkowe milimetry prześwitu przydają się na gruntowych drogach między winnicami.

Dodatkowe milimetry prześwitu przydają się nie tylko kiedy w mieście trzeba podjechać pod krawężnik, lecz także na gruntowych, dziurawych drogach na prowincji.
Dodatkowe milimetry prześwitu przydają się nie tylko kiedy w mieście trzeba podjechać pod krawężnik, lecz także na gruntowych, dziurawych drogach na prowincji.Źródło: Auto Świat / Błażej Buliński

115-konne 1.0 TSI to energiczny typ, który dobrze „smakuje” z 6-biegową skrzynią manualną. Jest jednak wrażliwe na styl jazdy, obciążenie i... ma zawiązany pakt z komputerem pokładowym, który nieco zaniża jego rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo. Na dystansie całej podróży (5126 km) wyświetlacz wskazał średnie zużycie 7 l/100 km, podczas gdy z naszych kalkulacji wynika, że tak naprawdę było to o pół litra więcej. Gdy poruszałem się spokojnie między miasteczkami Prowansji, realne spalanie wahało się od 6,4 do 6,9 l/100 km. Korzystając z okazji przejazdu przez Niemcy i po odcinkach autostrad bez ograniczeń prędkości, sprawdziłem też maksymalne spalanie: 11,9 l/100 km przy „ostrym bucie”. Natomiast bez szaleństw autostradowe zużycie benzyny wyniosło 7,3 l/100 km. Z kolei na tych odcinkach autostrad, które przebiegają przez tereny górzyste, Arona wymagała redukcji z długiej „6-ki” na „5-kę”, czasem nawet na „4-kę” – inaczej na długich podjazdach trudno byłoby utrzymać prędkość rzędu 130-140 km/h.

Seat Arona 1.0 TSI – naszym zdaniem

W dalekiej podróży Arona naprawdę dała radę. Dzięki wygodnym fotelom pożeranie autostradowych kilometrów jest mniej męczące. Właściwie tylko poziom hałasu delikatnie przypomina, że jednak mamy do czynienia z samochodem wywodzącym się z segmentu B.

Seat Arona 1.0 TSI – to nam się podoba

  • Wygodne fotele i pozycja za kierownicą
  • Świetny stosunek wielkości nadwozia do przestrzeni w kabinie

Seat Arona 1.0 TSI – to nam się nie podoba

  • Dużo twardego plastiku w kokpicie i na boczkach drzwi
  • Komputer pokładowy przekłamuje spalanie

Seat Arona 1.0 TSI – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc silnika (KM/obr./min) 115/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 200/2000
0-100 km/h (s) 9,8
V maks. (km/h) 182
Średnie spal. fabryczne (l/100 km) 5,0
Emisja CO2 (g/km) 114
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Poj. bagażnika (l) 400-1280
Poj. zbiornika paliwa (l) 40

Seat Arona 1.0 TSI – wyniki testu

0-50 km/h 3,6 s
0-100 km/h 10,1 s
0-130 km/h 16,6 s
60-100 km/h 8,0/11,3 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 11,9/16,9 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1184/476 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 10,1/10,2 m
100-0 km/h – hamulce zimne 36,1 m
100-0 km/h – hamulce gorące 35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie na dystansie 5126 km (95 okt.) 7,5 l/100 km
Zasięg 530 km

Seat Arona 1.0 TSI – wyposażenie

Wersja Full LED
Aut. klimatyzacja 2-strefowa 2408 zł (pakiet)
System nawigacyjny 3551 zł
Nagłośnienie Beats Audio 2190 zł
Wirtualne zegary 1499 zł
Tempomat S
Skórzana kierownica multif. S
Tylne czujniki parkowania 1095 zł
Lakier metalik 2847 zł
Alufelgi 17-cal. S
Podgrz. fotele, lusterka i płyn sprysk., elektr. skł. lusterka 2223 zł

Seat Arona 1.0 TSI – gwarancja i ceny

Cena podst. tej wersji 71 300 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta 91 613 zł
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków