Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – crossover z temperamentem | TEST

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – crossover z temperamentem | TEST

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Napęd na przód, mocny silnik i bogate wyposażenie seryjne czynią z tej wersji Ateki niemal idealne auto rodzinne, które sprawdza się zarówno na długich trasach jak w ruchu miejskim. W klasie kompaktowych SUV-ów to model warty zainteresowania.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG
Zobacz galerię (20)
Tomasz Kamiński / Onet
Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG
  • Silnik o mocy 150 KM doskonale pasuje do kompaktowego SUV-a z przestronnymw wnętrzem i dużym bagażnikiem
  • Zawieszenie Seata jest dość sztywno ustawione, ale dzięki temu auto jeździ bardzo pewnie i stabilnie
  • Wnętrze jest ładnie zaprojektowane, choć wykonane gorzej niż w konkurencyjnych modelach z Grupy Volkswagena

Testowany egzemplarz z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 150 KM z pakietem wyposażenia Xcellence i automatyczną skrzynią biegów DSG ma wszelkie atrybuty, by uznać go za optymalną odmianę tego hiszpańskiego SUV-a, spełniającą większość wymagań stawianych nowoczesnym samochodom w tej klasie.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – elastycznie i oszczędnie

Benzynowy motor swobodnie radzi sobie z napędzaniem ważącego niespełna 1,3 tony samochodu. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest już przy 1500 obr./min, dzięki czemu Ateca jest bardzo elastyczna i zachęcana pedałem gazu nie ociąga się z nabieraniem prędkości. Do setki potrafi przyspieszać w niespełna 9 s, a 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa szybko zmienia przełożenia bez zbędnego zwlekania, zwłaszcza w trybie Sport dostępnym w ramach Seat Drive Profile (do wyboru pokrętłem na konsoli środkowej są jeszcze Normal, Eco i Indyvidual, wpływające na pracę skrzyni biegów, przepustnicy i siły elektrycznego wspomagania układu kierowniczego).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przekładnia DSG jest na tyle sprawna, że korzystanie z sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kole kierownicy można traktować w kategoriach zabawy – po prostu w trybie automatycznym zapewnia lepszą wydajność napędu i w sposób optymalny dobiera przełożenia do utrzymania odpowiedniej dynamiki jazdy. Co ważne, przy łagodnym obchodzeniu się z gazem, benzynowy silnik potrafi odwdzięczyć się umiarkowanym pragnieniem. Podczas testu zanotowałem średnie spalanie na poziomie 6,9 l/100 km i choć wyższe od deklarowanego przez producenta o 25 proc., to i tak jest bardzo dobrym rezultatem. Warto tu zauważyć, że silnik został wyposażony w technologię aktywnego zarządzania cylindrami i w trakcie pracy z małym obciążeniem dezaktywuje pracę dwóch cylindrów, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin. Co ważne, dzieje się to w pełni automatycznie i bez szkody dla osiągów. W razie potrzeby praca „pełną parą” przywracana jest w ułamkach sekund i właściwie niezauważalnie dla kierowcy.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – sztywno i bezpiecznie

Zawieszenie testowanej wersji z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu ma dość twardą charakterystykę tłumienia, ale dzięki temu auto dobrze radzi sobie podczas jazdy z większymi prędkościami i na zakrętach, tylko czasami wykazując tendencję do nadsterowności. Drobne zastrzeżenia budzi zachowanie na nierównościach poprzecznych, jednak to w dużej mierze zasługa 19-calowych kół z oponami o niskim profilu.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG
Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSGTomasz Kamiński / Onet

Mniejsze 18-calowe nie wyglądają wcale gorzej, a są zdecydowanie bardziej komfortowe. Generalnie jednak Seatowi należy się pochwała za kalibrację układu jezdnego, który gwarantuje stabilne i przewidywalne zachowanie samochodu. Brak napędu na 4 koła nie jest tu problem, bo i tak większość czasu Seat Ateca spędza na zwykłych drogach (tak jak 95 proc. wszystkich kompaktowych SUV-ów), a na śliskich nawierzchniach kierowcę skutecznie wspierają układy kontroli stabilności i trakcji. Zapuszczanie się w teren mimo przyzwoitego 19-centymetrowego prześwitu należy traktować w kategoriach awaryjnych, choć trzeba przyznać, że na szutrach i leśnych duktach Ateca radzi sobie bez większego wysiłku.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – wygoda w cenie

Funkcjonalność auta jest jego mocną stroną. Przestronne wnętrze zaprojektowano ze smakiem, wzorując się na rozwiązaniach z kompaktowego Leona. Czytelny kokpit, wygodne fotele, proste w obsłudze multimedia z dotykowym ekranem oraz pojemny bagażnik (510-1500 l), a do tego bogate wyposażenie wersji Xcellence sprawiają, że jazda Seatem Ateca na co dzień okazuje się przyjemna i tak naprawdę trudno doszukać się w tym samochodzie istotnych wad.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG
Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSGTomasz Kamiński / Onet

Pozostaje oczywiście kwestia ceny, która raczej do niskich nie należy: minimum 119 tys. zł (w przypadku testowanego egzemplarza po uwzględnieniu opcji – 164 tys. zł!). Rodzinna konkurencja w postaci Skody Karoq 1.5 TSI/150 KM DSG Style kosztuje 110,5 tys. zł, a VW Tiguan 1.4 TSI ACT DSG Comfortline – 123 290 zł.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1395 cm3, R4 turbo
Moc 150 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Średnie zużycie paliwa 5,5 l/100 km
Masa własna 1280 kg
Cena Od 119 tys. zł
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków