- Silnik o mocy 150 KM doskonale pasuje do kompaktowego SUV-a z przestronnymw wnętrzem i dużym bagażnikiem
- Zawieszenie Seata jest dość sztywno ustawione, ale dzięki temu auto jeździ bardzo pewnie i stabilnie
- Wnętrze jest ładnie zaprojektowane, choć wykonane gorzej niż w konkurencyjnych modelach z Grupy Volkswagena
Testowany egzemplarz z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 150 KM z pakietem wyposażenia Xcellence i automatyczną skrzynią biegów DSG ma wszelkie atrybuty, by uznać go za optymalną odmianę tego hiszpańskiego SUV-a, spełniającą większość wymagań stawianych nowoczesnym samochodom w tej klasie.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – elastycznie i oszczędnie
Benzynowy motor swobodnie radzi sobie z napędzaniem ważącego niespełna 1,3 tony samochodu. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest już przy 1500 obr./min, dzięki czemu Ateca jest bardzo elastyczna i zachęcana pedałem gazu nie ociąga się z nabieraniem prędkości. Do setki potrafi przyspieszać w niespełna 9 s, a 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa szybko zmienia przełożenia bez zbędnego zwlekania, zwłaszcza w trybie Sport dostępnym w ramach Seat Drive Profile (do wyboru pokrętłem na konsoli środkowej są jeszcze Normal, Eco i Indyvidual, wpływające na pracę skrzyni biegów, przepustnicy i siły elektrycznego wspomagania układu kierowniczego).
Przekładnia DSG jest na tyle sprawna, że korzystanie z sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kole kierownicy można traktować w kategoriach zabawy – po prostu w trybie automatycznym zapewnia lepszą wydajność napędu i w sposób optymalny dobiera przełożenia do utrzymania odpowiedniej dynamiki jazdy. Co ważne, przy łagodnym obchodzeniu się z gazem, benzynowy silnik potrafi odwdzięczyć się umiarkowanym pragnieniem. Podczas testu zanotowałem średnie spalanie na poziomie 6,9 l/100 km i choć wyższe od deklarowanego przez producenta o 25 proc., to i tak jest bardzo dobrym rezultatem. Warto tu zauważyć, że silnik został wyposażony w technologię aktywnego zarządzania cylindrami i w trakcie pracy z małym obciążeniem dezaktywuje pracę dwóch cylindrów, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin. Co ważne, dzieje się to w pełni automatycznie i bez szkody dla osiągów. W razie potrzeby praca „pełną parą” przywracana jest w ułamkach sekund i właściwie niezauważalnie dla kierowcy.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – sztywno i bezpiecznie
Zawieszenie testowanej wersji z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu ma dość twardą charakterystykę tłumienia, ale dzięki temu auto dobrze radzi sobie podczas jazdy z większymi prędkościami i na zakrętach, tylko czasami wykazując tendencję do nadsterowności. Drobne zastrzeżenia budzi zachowanie na nierównościach poprzecznych, jednak to w dużej mierze zasługa 19-calowych kół z oponami o niskim profilu.
Mniejsze 18-calowe nie wyglądają wcale gorzej, a są zdecydowanie bardziej komfortowe. Generalnie jednak Seatowi należy się pochwała za kalibrację układu jezdnego, który gwarantuje stabilne i przewidywalne zachowanie samochodu. Brak napędu na 4 koła nie jest tu problem, bo i tak większość czasu Seat Ateca spędza na zwykłych drogach (tak jak 95 proc. wszystkich kompaktowych SUV-ów), a na śliskich nawierzchniach kierowcę skutecznie wspierają układy kontroli stabilności i trakcji. Zapuszczanie się w teren mimo przyzwoitego 19-centymetrowego prześwitu należy traktować w kategoriach awaryjnych, choć trzeba przyznać, że na szutrach i leśnych duktach Ateca radzi sobie bez większego wysiłku.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG – wygoda w cenie
Funkcjonalność auta jest jego mocną stroną. Przestronne wnętrze zaprojektowano ze smakiem, wzorując się na rozwiązaniach z kompaktowego Leona. Czytelny kokpit, wygodne fotele, proste w obsłudze multimedia z dotykowym ekranem oraz pojemny bagażnik (510-1500 l), a do tego bogate wyposażenie wersji Xcellence sprawiają, że jazda Seatem Ateca na co dzień okazuje się przyjemna i tak naprawdę trudno doszukać się w tym samochodzie istotnych wad.
Pozostaje oczywiście kwestia ceny, która raczej do niskich nie należy: minimum 119 tys. zł (w przypadku testowanego egzemplarza po uwzględnieniu opcji – 164 tys. zł!). Rodzinna konkurencja w postaci Skody Karoq 1.5 TSI/150 KM DSG Style kosztuje 110,5 tys. zł, a VW Tiguan 1.4 TSI ACT DSG Comfortline – 123 290 zł.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1395 cm3, R4 turbo |
Moc | 150 KM przy 5000-6000 obr./min |
Moment obrotowy | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
Masa własna | 1280 kg |
Cena | Od 119 tys. zł |